Min dröm hade förmodligen varit att ha ett jobb med möjlighet till lite övertidsarbete som ger utdelning på kontot, och att man kunde få råd att köpa sig en tomt på landet, kanske en ren tomt utan hus, sen slår man till och köper ett hus på t,.ex. Blocket, begagnat för nermontering och fraktar hem, sätter upp det och sen får man ta vintern till o inreda det som man vill ha det.

Eller om man har en befinltig tomt med hus och allt kanske man köper till ett härbre eller liknande,
jag har hittat ett hus till salu nu lämpligt avstånd från stan, dock 3000 kvm tomt, inte mycket egentligen men det är ju en del.

Har ni någon erfarenhet?

Hittade även ett härbre modell stort som man kunde gjort nått av.
 
Det blir dyrare än man tror, iaf enligt dem erfarenheterna jag varit med om.
Visst får man något nästan gratis mot bortforsling så visst, om man kan frakta hem det själv så är det ju kanon.
 
Det är väl efterarbetet som blir dyrast för man borde väl ändå kunna frakta det hela med släpvagn men då du väl satt upp allt kanske du vill inreda och putsa upp på insidan och sen lägga på lite falurött på utsidan, men om man ser det mer som ett uthus eller sommarhus så tar man lite pyssel varje år och delar upp det, så efter några år kanske det är full standard på det hela - vissa projekt blir som sagt aldrig klara.
 
Om man nu skulle köpa sig ett gammalt timmerhus, montera ner och frakta hem det till sin boplats, hur ska man då planera och genomföra byggandet för att kunna få det varm och skönt även kalla vinterdagar?

Finns det lämplig isolering som trycks emellan eventuellt timmer och att man väljer lämpliga fönster med god isolering runt om?

Jag har tittat på en del timmerhus men ser att dom alla saknar fönster så det innebär att man får göra en insats och göra några håltagningar lämpliga för dessa.
 
Eller man om tänker tanken att man skulle köpa nytt och fräscht timmer att bygga med, vad kan det timret hamna i för prisklass?
 
pe4r skrev:
Om man nu skulle köpa sig ett gammalt timmerhus, montera ner och frakta hem det till sin boplats, hur ska man då planera och genomföra byggandet för att kunna få det varm och skönt även kalla vinterdagar?

Finns det lämplig isolering som trycks emellan eventuellt timmer och att man väljer lämpliga fönster med god isolering runt om?

Jag har tittat på en del timmerhus men ser att dom alla saknar fönster så det innebär att man får göra en insats och göra några håltagningar lämpliga för dessa.
Timmerstommen drevas, när detta är gjort är vi många som tycker att det går bra utan någon extra isolering av själva väggarna. Föreslår att du införskaffar Gudmundsons/Gysinges bok om att flytta timmerhus, där har du nog den information du söker.
 
Kanske en bok värd att läsa, vad innebär dreva?
 
Att dreva är att föra in olika former av isolerande material i sprickor/glipor som uppstår i eller mellan diverse material.

Man gör det i sprickorna som blir mellan stockarna i ett timmerhus men även med isoleringsremsor (eller skum) i utrymmet som blir mellan fönsterkarm och regel när man sätter fönster. Man gör det även med träbåtar när de spricker mellan planken.

/John
 
pe4r skrev:
Eller man om tänker tanken att man skulle köpa nytt och fräscht timmer att bygga med, vad kan det timret hamna i för prisklass?

Om du tänker på färdiga block att sätta igång och knuta med så är det några hundringar per löpmeter.
Dreva gör du med husmossa, eller lin.
 
john_l skrev:
Man gör det även med träbåtar när de spricker mellan planken.
Men då skall du vara försiktig. Det är bättre att vattna så båten trutnar. Drevet förhindrar träet från att återuppta sin forna form.
 
Mikael_L
Glöm inte för all del den svenska byråkratin samt Plan och bygglagen, Boverkets byggregler och Boverkets konstruktionsregler.
Flyttar man ett gammalt hus så faller det under samma regler som ett nybyggt, vad det gäller handikappanpassning, energihushållning, ventilation, bärande konstruktioner osv osv.

Försök t.ex. få ett timmerhus att klara sig med 55 kWh/kvm och år. :)


Men få byggnadsnämnden att tro på din utsaga att det rör sig om ett fritidshus så blir livet enklare. ;)
 
Eller värma det med nåt annat än el (ink. värmepump), då är gränsen 110kWh/kvm och år.
 
vad sägs om värmepump typ luft/Luft som hängs utanpå väggen och till denna stödeldar man med ved, det ska väl gå bra?

Dock ska jag inte behöva elda varje dag under den kalla årstiden, däremot skulle jag nog föredra en vedspis i köket och en liten kamin i rummet eftersom man kan göra en enklare typ av skorsten som går ute i väggen istället för rakt genom taket - därmed kanske billigare.
 
Mikael_L
I vilket fall, är de energikrav som infördes förra året ett stort problem för alla som är sugna på att flytta ett hus, oavsett om det är ett gammalt timmerhus eller Älvsbyhus.

edit: Och en nybyggd stomme betingar ju trots allt inga större pengar, slantarna går åt till det vi fyller huset med samt hantverkstimmarna.
Så jag är och förblir skeptiskt till att flytta hus, förutom historiskt intressanta objekt eller sådana med stort kulturvärde eller sådana med stort affektionsvärde eller ev fritidshus.
 
Redigerat:
Energikrav och flyttningar av hus?

Ja för mig handlar det som sagt om ett åretruntboende, om det är blir ett härbre på egen gård som ska ses som gäststuga/förvarning, men då ska jag ha ett hus också sen tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.