Jag börjar bli klar med planerandet av den kommande installationen av vattenmantlad kamin som ska bli ett komplement till min VP. Kaminen kommer stå för myseldning men även hjälpa till vid de tillfällen då elförbrukningen är som högst.

Detta ska kopplas till en 500l ackumulatortank. Jag kan då välja att köra med eller utan slinga/slingor för att värma varmvatten. Sparar jag in denna extra utgift för sådan slinga? Vad är en normal förbrukning av energi på varmvatten i en villa med två personer?

Bör jag satsa på en med förvärmning till VP?

Hjälp mig gärna reda ut dessa saker innan jag "gör slag i saken".
 
Kör med ett par slingor i. Kan vara bra att ha det i framtiden.
 
Ok någon speciell längd jag bör tänka på här?
 
Ingen annan som har några tankar kring slinga eller inte slinga? Vad gör man egentligen normalt av med i vv på två personer. Är det det tillräckligt för motivera extra kostnaden? Min VVS-installatör har sagt nej pga man gör av med vv för 2000 kr/år, men jag tycker det låter rätt lågt.
 
2000 kr stämmer nog rätt bra om man inte gör av med så mycket V-vatten. I undersökningar ligger kostnaden för varmvattenuppvärmning mellan 1 och 3 tusen per person och år (elpatron).

Jag gjorde misstaget att kika in i vår gamla VVB som var 20 år gammal när jag slängde ut den till förmån för en värmepump. Jag blev äcklad, det var ett tjocktlager av gegga på insidan... Då var jag glad att jag satsat på slingor i tanken som det inte samlas så mycket skit i...

Satsa du på slingor, att göra en ekonomisk kalkyl på bara den delen av installationen är egentligen meningslöst eftersom du inte kommer kunna räkna installationen som sådan ändå. Eller?
 
Krilleman
Jag skulle aldrig ha tvekat, en förvärmningsslinga (bottenmonterad) och en varmvatten slinga (toppmonterad)

Vid det upplägget varmåller du aldrig vatten som i en beredare, därav det tjocka lagret med "klegg" invändigt.

Är tanken varm har du alltid varmvatten, samma prinsip som en värmeväxlare... Att slingorna kostar en slant, skulle jag personligen säga att det är värt det!

Jag har 2x15m 22cu som jag visserligen har överdimensionerat med flit, (vet aldrig hur många tonårsdöttar man får...) Men om du inte har så hög förbrukning skulle två 10m slingor gott räcka enligt mig!
 
Redigerat:
Köp en med slingor så kan du förvärma vattnet innan det går in i vp om du eldar får du billigt vatten annars står vp för vv.
 
Stort tack för alla svar. Just biten med förvärmning ser jag som en stor fördel.
Jag har även ett akvarium modell större som jag helst gör vattenbyte varje vecka. Bara det blir en hel del liter under ett år.
 
  • Gilla
Ludvigsson12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.