Jag har ett garage med 2.40 i tak och har gått och sneglat på att köpa en saxlyft som lyfter ca 1 meter. Nu har jag istället hittat en 2pelar lyft som dels är enkelt flyttbar och dels kan installeras i lägre takhöjd. kallas maxjax och görs av Danmar

http://www.youtube.com/embed/QSUAXQOoXuY

tyvärr ingen svensk försäljning, men dom stora kedjorna i USA säljer den. Jag handlar på nätet och ber tex nordfrakt ta över den till Sverige. kommer hamna ungefär på 19 exkl svensk frakt från göteborg.

inköp $1900 = 13000 SEK
frakt 1090
införelsemoms 3700
div. speditions avg. 940
summa: 18730

Någon som har erfarenheter av skicka styckegods på det här sättet ?

Det enda jag bekymmrar mig är att ser till få lev. med rätt spec på elmotorn (vill ha 3fas ) men butikerna säljer den med 110v 1fas. (t

/benny
 
RoTe
Om man tittar på videon ser man att det är väldigt få säkerhetshål för spärren. Vilket betyder att om du har lågt till tak kanske du inte kan utnyttja höjden alls. Känns ju B att behöva ha bilen 25cm från tak för att det fattas 2cm till säkerhetshålet?
 
korrekt,väldigt iaktagsamt av dig. Det hela beror på hur höga bilarna är.

Nu är det väl iförsig inget raketforskning att borra några extra hål vid behov.

vill ni ha flera bilder på installationer kan jag rekommendera:
http://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=35763

ev. behöver man regga sig för att se vissa bilder.

Jag är duktig sugen :) avvaktar svar från nordfrakt.

/benny
 
Är det inte enklare och bättre med en låglyft om man bortser från att den ligger kvar på golvet...
 
jo, enklare att installera (och beställa )

En 2pelare ger lbättre åtkomst under bilen. det brukar vara trångt mellan ramperna.

Prismässigt är det ungefär samma.

/b
 
Jag har en 2-pelare med fri takhöjd och det är GRYMT, går det inte att bygga om taket?? :D
 
Enk Projektet skrev:
Jag har en 2-pelare med fri takhöjd och det är GRYMT, går det inte att bygga om taket?? :D
jodå, tanken har slagit mig. Har sett en del bygga "bulor" i innertaket. Men det är meka bil jag vill göra inte snickra. Har gjort tillräckligt av det. (borde byggt högre garage en gång i tiden )

Desssutom bygger man fast sig lite, jag har 4 bils garage och vill gärna ha möjlighet montera lyften på något annan plats. Ibland blir ju bilprojekten stående längre än planerat...

sax/låg lyft vore ok, men en maxjax ännu bättre :)

/benny
 
men vem kan ligga och meka på en bil som befinner sig 1 meter ovan golv, finns det förlängningsarmar? Nä då är det nog bättre att lyfta med domkraften så bilen hamnar en halv meter upp, så man kan jobba med någorlunda raka armar. Men skall man bli bortskämd, så vill det till en fullhöjdslyft. Transporten är inga problem, den kommer med båt till Göteborg. Hämtar du inte ut den själv, får du anlita en speditör som fixar transport dit du önskar.
 
saturnus skrev:
men vem kan ligga och meka på en bil som befinner sig 1 meter ovan golv, finns det förlängningsarmar? Nä då är det nog bättre att lyfta med domkraften så bilen hamnar en halv meter upp, så man kan jobba med någorlunda raka armar. Men skall man bli bortskämd, så vill det till en fullhöjdslyft. Transporten är inga problem, den kommer med båt till Göteborg. Hämtar du inte ut den själv, får du anlita en speditör som fixar transport dit du önskar.
Hela poängen med lyft är att du skall slippa ligger under. Om du tittar på länkarna ser du att dom flesta sitter på en låg pall under bilen.

Jobbar du sedan utifrån med hjul /bromsar osv. har du allting i perfekt arbetshöjd.

Naturligtvis är en fullhöjdare ännu bättre i allt utom flyttbarhet.
Men en sådan får inte plats i ett vanligt villagarage som oftast är 2.4 i takhöjd eller ännu mindre.

Att skeppa sakerna från göteborg är nog enkelt, tyvärr kostar frakten göteborg - umeå mera än att skicka sakerna från USA's östkust till sverige...

ös på med mera åsikter nu ;-)

/benny
/benny
 
Jag var i samma dilemma och jag valde tillslut en saxlift. Det har gjorts ursparningar i plattan så när den väl kommer på plats så kommer den ligga slätt med golvet nerfälld.

Bra för man kan lägga på lite vad som helst på den. Man kan lägga på en playwood så har men en extra arbetsbänk där man kan ha gräsklippare eller andra större objekt som inte funkar med 2-pelare.

Annars kan man lägga på en grön skiva med vita linjer av rätt storlek, hissa till rätt höjd spänna fast nätet och lira.

Jag kom fram till att månsidigheten med en höglyftande saxlyft utvägde de få fördelar som finns med en 2-pelare.

Den där såg ju dock smidig ut och eftersom du har 4 bils garage så är det ju bra att ha 4 olika platser för lyft.
 
Beppo: vad för saxlyft blev det ? finns ju lite olika leverantörer och kvalité.


/Benny
 
Du behöver väl bara göra tv små hål i taket för stolparna (om du inte har platt tak)och sätta in en vanlig 2 pelar lyft.
Microbrytare i taket så du inte customsänker bilen av misstag. Det som imponerade var möjligheten att stuva undan liften.
Finns att köpa från england med, ingen tull frå eu-land

http://maxjaxuk.com/
 
Redigerat:
Jag vet att det var en hyffsat billig, 19000kr som jag hittade på blocket.

Tror det är en Italiensk fast mycket känns kinesiskt. Själva lyften är ok men kontrollskåpet och eldragningarna behöver kontrolleras innan installation och jag kommer nog gå över slangbrottsventiler och hydraulik också så jag skulle nog hellre satsat några kronor till på en lyft av kändare märke som man kan lite på att det finns reservdelar till och att grejerna är riktigt gjorde.

Den jag har känns lite B i orginalutförande.
 
slaskman skrev:
Du behöver väl bara göra tv små hål i taket för stolparna (om du inte har platt tak)och sätta in en vanlig 2 pelar lyft.
Microbrytare i taket så du inte customsänker bilen av misstag. Det som imponerade var möjligheten att stuva undan liften.
Finns att köpa från england med, ingen tull frå eu-land

[länk]
tack för länken till england. Har majlat dom nu och frågat pris/frakt.

jo, göra hål i taket är möjligt. Fast då blir det en mera permanent installation. gillar möjligeten att kunna stuva undan eller flytta på pelarna. Jag vinner inget i lyfthöjd, då taket är begränsningen.

/benny
 
Lägg ut när du vet, jag har platsen till en två pelare, men det känns som jag låser hela garaget om jag permanentmonterar en sån,att kunna använda den som mc lyft känns som ett stort plus. Dessutom har england 220 V !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.