Hej på er.
Jag ska eventuellt installera en luft-luftvärmepump i ett äldre stenhus på Gotland. Pumpen kommer inte att köras under vinterhalvåret utan endast cirka april - september.
Själva installationen ser jag inga större problem med. Ni kanske ändå har bra tipps.
Men, hur pumpas vacuum och var får man kylmediumet ifrån och hur fylls detta på? Eller har jag missuppfattat detta?
Har ni tipps på vilken pump som bör köpas? (Märke och prestanda.)

Tackar på förhand, Lulle47
 
Tipset är att köpa installation då du inte får hålla på själv.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Varför får jag inte hålla på själv?
 
Förbjudet enligt lag sedan 2009. Krävs certifiering.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det närmare som kräver certifiering?
 
Att koppla rör och släppa på kylmedia i kylanläggningar. Detaljerna finns i något som kallas F-gasförordningen. Ska hindra/minska risken för utsläpp av kylmedier som är farliga för atmosfären.
 
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
OK, då vet jag det.
Märke och prestanda på pump? Någon idee'?
 
Bäst är kanske att leta firmor som installerar på Gotland och snacka med dem. Själv är jag petig med ljud och när jag tittade senast (i somras) verkade Mitsubishi LN25 bra på den punkten.
Och om det inte är bråttom kan du ju vänta och se om det kommer någon kampanj senare i vår. Just nu är det komponentbrist oxh många vill installera luftvärmepump med tanke på elpriset.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
OK. Tack för svar alla.
Lulle47
 
Sittställning
Ln25 är riktigt grym ! Har den i sovrummet. 18db på tysta läget är riktigt fint.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Sen kan ju tilläggas att Jula i alla fall förr har sålt billiga värmepumpar som är förfyllda med kylmedel och som teoretiskt kan installeras av vem som helst men det är förstås olagligt och inte helt lätt. Det finns en tråd om detta någonstans här på byggahus.
 
OK. Får nog bli köpt installation.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
L Lulle47 skrev:
Hej på er.
Jag ska eventuellt installera en luft-luftvärmepump i ett äldre stenhus på Gotland. Pumpen kommer inte att köras under vinterhalvåret utan endast cirka april - september.
Själva installationen ser jag inga större problem med. Ni kanske ändå har bra tipps.
Men, hur pumpas vacuum och var får man kylmediumet ifrån och hur fylls detta på? Eller har jag missuppfattat detta?
Har ni tipps på vilken pump som bör köpas? (Märke och prestanda.)

Tackar på förhand, Lulle47
Vi bytte pump i vårt fritidshus förra året. Köpte en Panasonic Flagship av Polarpumpen, som också installerade den. Snabbt och lätt, och mycket nöjd. Förbrukningen nere på hälften, och håller värmen riktigt bra. Dessutom går den att fjärrstyra via app om man har internet där den sitter. Så vi kan höja värmen ett par timmar innan vi kör dit. Vår står och går 24/7. Stommen är timmer utan tilläggsisolering och kass isolering i tak. Den håller ändå 18°C inne om man ställt den på det. Kan också se i appen vilken temp det är inne och ute. Supernöjd. Kollade recensioner innan. Kan varmt rekommendera den.
 
Jag skulle kontakta KylFab i Slite, de har installerat luft-luft i tre olika hus för mig och vet vad de håller på med.
 
Tackar för svar hittills. Avslutar nu ämnet.
Lulle47
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.