Jag lurar på att shoppa en stomspikare (90mm spik), var från början helt inne på en Senco luftpickadoll men börjar nu fundera om man skulle satsa på en gaspistol av samma märke, eller kanske en Hitachi?

Luft finns ju alltid att tillgå, så länge man spikar hemma på gården.

Med en gaspicka är väl risken att både luft och batteri är slut, eller uppväger 'friheten' att slippa slangen det? :)

Kan det även bli problem att få tag på spik som passar till tex Hitachin, eller är det så smart att den spik som passar till Sencon även passar till andra märken?

Använder Senco, Paslode och Hitachi samma typ av gaspatron?
 
"samma" spik olika gaspatroner.

De finns ju i både 21 och 34 graders och de kan man köpa på de flesta ställen.
 
Min röst faller på gas, men jag avråder från Senco's modell. Jag hade en 501:a tidigare som byttes ut mot en Paslode IM90i främst pga att Senco'n tillbringade mer tid på serviceverkstaden än på bygget.

När man köper Paslode originalspik så följer det med den mängd gas som behövs. Så länge man har spik så har man också gas. Till skillnad från Senco så levererades pickan också med dubbla batterier. Den har även en bättre djupjustering -Senco har bara en "panelnos" som består av en plastdistans så nosen inte gör avtryck i virket samtidigt som den flyttas ut 5 mm.
 
Håller på och bygger altan nere vid sjön, igår bar jag ner min kompressor med lång slang och sen gick jag tillbaks till garaget och hämtade spikpistolen.
Skarvsladd! För_annat! en resa till till garaget. bara 30 meter enkel väg men nu skulle jag vilja haft en gaspicka!
grannarna klättrar på taket och spikar och de har en gaspicka. Undrar om de låser in den på natten...
 
Kan Hitachi NR90GR vara ett bra köp?
(fast den ser ut som en sportsko ;))
 
Tack för den ACME :)

Hade missat den, vill minnas jag såg en annan relativt ny tråd där folk shoppat Hitachi och varit nöjda.
 
Snailman
Jag har både skaffat en gas och en luft, så får väl se vilken som kommer mest till användning...
 
Ja usch, eller va man säger, han den lille med hornen och treudden slog till... :)

Hitachi på väg..
 
Bumpar den här lite halvgamla tråden.. :)

Har nu snart spikat klart stommen till garaget med Hitachin, har funkat kalas!
(och vänta ska ni få se, bara råsponten och pappen kommer på så kommer solen igen)
 
  • IMG_6578.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses, vilket j***a garage!
Hur många bilar har du?

:)
 
2... :)
Tilläggas ska väl att det blir förråd baktill, men visst - det blir övervåning också.
10,8 x 7,2m.

Har knappt hunnit bo i villa 1 år än, men jösses va grejer man samlar på sig. :)
 
Idag lyckades jag peta dit sista plasten i innertaket och tänkte slutföra glesningen...

Hann skjuta en spik, och på spik nr2 delade sig Hitachin.. :(
Sprack i 2 delar, vid luftintaget upptill.. har aldrig tappat den, har inte förvarat den kallt, har kanske skjutit ~8000 spik, mestadels 3"..

Återstår att se om man får nån hjälp från HardwaresalesInc i USA eller Hitachi i Sve, eller om man helt enkelt får stå där med långnäsa... :(
 
Oj håll oss uppdaterade Fredrik! Har själv en Hitachi...
 
Ska ta tag i detta efter helgerna!

HardwareSalesInc verkade inte alls omöjliga på att lämna in den på 'service' om jag skickar den till dom i USA, vilket i sin tur kostar nån krona samt ev. tullkrångel när den ska tillbaka...
Samt helst skulle ja haft nåt att panga med imorrn..överväger Biltema eller Senco från JULA.. alt. låna en. Ledigheten tickar på, men 'bygget' står still. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.