Vi är ett par, några år in i pensionsåldern. För ett år sedan började vi fundera på att köpa nya sängar. Därefter har vi besökt många sängvaruhus och tittat på sängar från några tusen och upp till över 50-tusen. Får man verkligen mycket mer för pengarna om man köper ett "lyxmärke" eller är andra sängar lika bra.
Vi vill gärna ha synpunkter och vad man ska tänka på, beroende av vilka val man gör.
- En billig säng som man får byta efter några år eller en kvalitetssäng (dyrare?) som håller - livet ut?
- En "vanlig" säng eller ställbar säng? Vilken zon-indelning? Vi funderar starkt på en ställbar säng.
- Sängbotten och sängmadrass?
- Bäddmadrass? (Tunn eller tjockare.)
- Fjäderfasthet?
- Kudde/-ar?
Så en Kuriosafråga: Stötte på information om ANA-sängar- fabriksförsäljning. Även skaffat deras katalog år 2014. Har bl.a. sett deras ställbara säng ANA Exklusive. I deras katalog från år 2009 anger företaget att på grund av sin försäljning direkt från fabrik till kunden (utan mellanhänder) så är deras priser 30-70% billigare. Min fråga är om det verkligen stämmer eller är det rent reklamsnack?
 
Enligt Råd & Röns test från förre året (finns att köpa på http://www.radron.se) är det inget direkt samband mellan pris och kvalitet.
Lägg 45 kr på att få tillgång till testet och spara 45 000 kr på köp av sängar :)
 
Lennart Wallin skrev:
...I deras katalog från år 2009 anger företaget att på grund av sin försäljning direkt från fabrik till kunden (utan mellanhänder) så är deras priser 30-70% billigare. Min fråga är om det verkligen stämmer eller är det rent reklamsnack?
Det är både sant och falskt.
Det är klart att en extra mellanhand vill ha en del av kakan.
Men en liten aktör med små serier har kostnader som måste fördelas på få sålda objekt.

Att IKEA är billiga beror både på att de säljer direkt till slutkund och att de har stora serier.

Min uppfattning är att IKEA-sängar och de fina märkena är ungefär likvärdiga.
Är man trött somnar man gott i båda.

Har man svårt att somna läser/skriver man på Bygga Hus tills man blir tömsig :)
Och du har alltså fördelen att inte behöva gå upp 06:30 måndag morgon. Grattis!

Till sist: Välkommen till Bygga Hus-forumet Lennart (y)
 
  • Gilla
maecken
  • Laddar…
Att köpa en bra säng är helt klart värt pengarna. Men vad som är en bra säng kan diskuteras... ;)

- En billig säng som man får byta efter några år eller en kvalitetssäng (dyrare?) som håller - livet ut?
Mitt råd är att köpa en "dyrare" säng som håller livet ut. Du vinner på det i sovkvalitet.
Hur dyr säng beror på vad du vill ha. Ställbara brukar vara dyrare. Dålig rygg? Då kan det vara värt att lägga ytterligare lite.

Vi köpte nytt för ett par år sedan. Vi valde en säng från Kungsängen och fick väl ge runt 25 tusen. Då har vi 30 års garanti på sängen. Dvs den ska hålla sin komfort minst så länge. Bästa köpet jag gjort. Botade min "kroniska" ryggvärk som nu bara återkommer när jag ansträngt mig.


- En "vanlig" säng eller ställbar säng? Vilken zon-indelning? Vi funderar starkt på en ställbar säng.
Jag skulle inte ta en ställbar säng. Motor och sladdar under sängen är i vägen vid städning och nyhetens behag går snart över (erfarenhet från familj och bekanta). Jag skulle lägga de extra pengarna på sovkomfort istället.

Sedan vill inte jag ha elmotorer och antändbart material tillsammans under mig när jag sover. Läste en artikel för ett par år sedan om elbränder i ställbara sängar och det fick mig att tänka till.

- Sängbotten och sängmadrass?
Vi valde en continentalsäng med resårbotten, resårmadrass och en tjock bäddmadrass ovanpå det. Vi tycker det var snyggt och man sover skönt.

- Bäddmadrass? (Tunn eller tjockare.)
Helt klart tjockare. Ta inte en billig tunn skummadrass. Till bäddsoffan köpte vi en Hilding som var på sommarrea. 50kr dyrare än den billigaste skräpmadrassen på ikea och det går inte jämföra i kvalitet...

- Fjäderfasthet?
Där får ni ta hjälp av en expert. På bra sängbutiker ska personalen vara utbildat i att testa fram vilken fasthet du ska ha. Det beror bland annat på vikt och hur ryggraden ser ut på just dig har jag lärt mig.

- Kudde/-ar?
Det är också väldigt personligt. Personligen kommer jag inte överens med höga kuddar. Får ont i nacken av dem. Min sambo däremot har hög kudde. Det är bara att testa ut den kudde som känns bäst i sängbutiken.
 
ju mer man får höra desto mer blir man förvirrad ang säng- och sovkvalitet :) . Säljarna försöker göra en vetenskap av det :). Jag har också gjort en resa genom sängbutiker för 10 år sen som slutade med ikeas bästa/dyraste resårbotten med pocketfjädrar och en bäddmadrass ca 10cm av latex från en högre hylla . Det är den översta madrassens mjukhet som man känner av så satsa på en skön bäddmadrass och en lagom dyr fex ikeas resårbotten. Sen kan man lyxa med att köpa sköna bäddkläder, nya kuddar och lyxiga madrassöverdrag för pengar som blir över.

Något som är viktigt med åren är höjden på sängen - en högre säng ( fex stolens höjd 45cm) underlättar att stiga upp tycker jag :). Det är kanske viktigare än ställbarhet?

Ett tag var skummadrasser Tempur det bästa som finns men min bekant testade och tyckte inte det var en höjdare. När man vände sej i sängen så tog det en stund innan skummet anpassade sej till kroppens position och han vaknade ofta . Alla är kanske inte så känsliga men tänk på det vid valet.

Mjuk eller hård - smaksak men är man tung så ska man ha hårdare säng för att inte sjunka i ett håll :). Och sen lägger man en mjuk bäddmadrass överst för att få lite lyx. Jag har inte ångrat mina val men å andra sidan har jag inga Hästens- upplevelser att jämföra med :)
lycka till med valet!
gaja
 
Köp inte Hästens vad ni än gör! Vi köpte en hästens Sheraton för en jäkla massa pengar för 10 år sen, och den är i princip helt slut (om man inte gillar att sova i hängmatta...). De första åren var den helt fantastisk, så det känns rätt surt faktiskt. En ny bäddmadrass kostar 20', men i vårt fall skulle man behöva en ny "mellanmadrass" också för att återställa sovkomforten, och det är helt uteslutet att gynna detta företag med deras överprissatta sängar igen!

Vi har även ett par Ikea i gästrummen i deras "dyrare" segment, men jag sover inte 100 bra i dem, så det känns inte som ett alternativ för oss. Innan Hästens hade vi Dux som ungarna fick ta över när de flyttade hemifrån och de sängarna håller fortfarande formen, så det blir troligen en Dux igen. Vad jag förstår har Dux en annan princip utan pocketfjädrar (fjädrarna är sammanlänkade istället) och enligt vissa gör detta att sängarna håller formen bättre.
 
Håller med om att Hästens är rejält överprisade.

Vi testade massor med sängar. Bland annat hästens. Visst är de sköna, men skillnaden mellan en Hästens för 80k och en annan av märke X för 20k som vi testade i samma butik var nära 0. Det som gjorde att vi valde Kungsängen till slut var nog mycket att de gav 30 års komfortgaranti på den sängen. Vi stod och valde mellan Kungsängen och den av märke X. De var likvärdiga i komfort och med kampanjrabatter etc så skiljde det någon tusenlapp till märke X fördel. Men som sagt, 30 års garanti...

Angående Ikeas sängar så är de ok. Går att sova i så att säga. Men det är ingen höjdarupplevelse. När man ändå sover i alla fall en tredjedel av sitt liv vill jag sova bra, inte bara ok. Sen har jag som sagt min rygg att tänka på. Ikeas sängar fungerar helt enkelt inte för mig.
 
Det är svårt att få en bra säng tyvärr... Den sängen som känns skön att ligga i i butiken behöver nödvändigtvis inte vara skön att ligga i sen hela natten...

Fundera först över om ni vill ha ställbar säng eller inte. Låt er inte skrämmas av kommentaren ovan om brand, och orediga el-sladdar, det stämmer inte!
Vill ni ha en ställbar säng så är det ju ett enklare val eftersom det begränsar utbudet.
Jag skulle besöka de "stora" säljarna, IKEA, Atlantis och Sova t.ex. Kolla med garantier och bytersrätt. Vissa erbjuder bytesrätt om du inte tycker sängen är bra.
Tunn eller tjock bäddmadrass beror väldigt mycket på. Vi hade en tjock latex madrass tills för ett par år sedan när frun började få ont i ryggen. Vi bytte till en tunnare skumgummivariant och ryggontet försvann...

IKEA's sängar passar väldigt många och de har fått bra i testresultat så de ska man inte glömma bort.
Ang. kvalité så är det inte så att dyrare säng betyder bättre säng tyvärr. Vi hade en Dux säng som vi fick föra till ÅVC efter drygt 8 år trots att den hade 20 år garanti på fjädrar.
Den var som en hängmatta och min rygg höll på att gå av i den och det var omöjligt att ligga på mage. De kom och inspekterade den och menade att det var normalt slitage trots att man tydligt kunde se en grop i mitten. Dux sade att det bara var materialet i ytmadrassen som hade satt sig lite men att fjädrarna var som nya. Det konstaterade kontrolanten genom att trycka med handen bara. Att det var betydligt mjukare i mitten än på sidorna var inte heller något konstigt tyckte hon, det är ju "zoner"...
Nä, kontrollera noga garanti villkoren, kolla här också: http://www.testfakta.se/hem-och-hushåll/garanti-på-sängar
 
Vi har 15 år gamla DUX 2002, mellanhård, fortfarande bra.
Köpte förra året IKEA, mellanfast, i prisklass 4000:- till fritidshuset.
Tja, DUXen med de flätade fjädrarna håller fortfarande minst lika bra komfort som de nya IKEA sängbottnarna.
Tänk på att en fastare botten kan kompenseras med tjockare/mjukare bäddmadrass men om du väljer för mjuk botten då blir den för mjuk.
 
Fjäderpaketen till nästan alla svenska tillverkare görs av Stjernfjäder i Herrljunga. Hästen och alla andra, tom Ikea får sina fjädrar därifrån. Den enda som inte har fjädrar därifrån är Dux som som tillverkar sina egna resårhus.

De bästa resårsängarna tycker jag är de som är flätade, skruvfjädrar som snurras ihop till en matta. Finns dock ingen som tillverkar dessa längre eftersom de blev för dyra och arbetarna fick skador av det ensidiga arbetet att snurra fjädrarna. Försvann på 70-talet. Var mycket följsamma och sköna att ligga på. Nackdelen var ljudet, att det kunde knäppa lite när man rörde sig.
Pocketfjädrar är det som liknar de handflätade mest. Nackdelen är påsarna som det slitas hål i och sedan börjar de gnissla.
Och sedan finns det de vanliga resårsängarna. Ingen vidare bra följsamhet men ganska ok.

Dubbelfjädrande ska det givetvis vara, två lager med fjädrar är bättre än ett.

Och sedan betyder kvalitet och egenskaper på ytmaterial och bäddmadrass mycket. Har inga rekommendation eftersom jag inte är i branschen längre. Hästens har jag dock dåliga erfarenheter av efter att på 90-talet plockat itu en ny säng och sett hur den var gjord, taglet låg direkt på fjädrarna och maldes sönder snabbt.
 
Är det någon som mer konkret kan ge upplysningar om Köp genom fabriksförsäljning typ ANA-sängar eller köp i sängvaruhus? Vill gärna ha fler svar om själva sängarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.