Vi har fastnat för ett landställe men tyvärr har varken sambon eller jag några djupare kunskaper i ämnet då vi båda endast köpt och sålt lägenheter tidigare.

Ett av de större frågetecknen för oss är kring taket. Huset är från 1965 men har renoverats sedan 2010 av säljarens ex.
Taket är ett papptak och säljarens besiktningsman hade två kommentarer:

"Papptäckning gjord av tunnare papp utan tätande asfaltsmassa, delvis också spikad. Bedöms vara mycket tveksamt med framtida beständighet"
"Lokal mindre kondensmissfärgning av yttertaksinbrädning"

För en oinvigd ser taket väldigt nytt ut. Enligt säljaren har en takfirma varit och tittat på taket och bedömt arbetet som fullt godkänt trots besiktningsmannens kommentarer.
Svårt att avgöra om det är OK eller nåt att oroa sig för.
Vinden är tyvärr inte tillgänglig annat än via ventiler i dagsläget. Jag kikade runt hela huset i samtliga ventiler och fotade en del. På den "gamla" byggnaden noterade jag en del mörka missfärgningar men även ljusa/vita ställen på bjälkarna närmast ventilen. Några bilder närmast ventilen. Resten såg ok ut vad jag kunde se.

taksvart2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

taksvart3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takvitt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att det mörka är vad besiktningsmannen kallat "kondensmissfärgning" eller? och vad är det ljusa?

För en som aldrig ägt ett hus känns detta lite övermäktigt och svårt att avgöra hur allvarligt det är. Tanken har funnits på att komplettera taket med t.ex. plåt men om det är fuktskador måste man riva upp hela taket då?
Några bilder utifrån också:
tak2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tak3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tak1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för all hjälp! Intressant också med uppskattningar vad det skulle kosta att åtgärda om nödvändigt.
 
Ytpappen är ju fel lagde på ett antal punkter men det största och allvarligaste felet är ju synliga spik det är absolut förbjudet och kommer orsaka vatten skador. Att den takfirma har godkänt det är skit snack ingen seriös firma skulle göra det fråga om papper på det troligen får man bytta ut hela taket.
 
  • Gilla
jocke_mejsel och 2 till
  • Laddar…
Har pratat med några byggkunniga vänner nu och de säger också riv bort och gör om och byt eventuellt skadat virke.
Huset har en golvyta på ca 80 kvm taket sticker ut en rätt kort bit men säg 100 kvm takyta vad kan det tänkas kosta?
 
Runt 25 ungefär om du lämnar det till en firma.
 
Det var ju inte så värst faktiskt. Trodde det skulle vara betydligt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.