Hej bor i en tegelhus från -69 1,5 plan med källare. eldar med pellets.
Har nu bestämt mig att köpa en innegivare, är det nån som har tips på vad man ska köpa? kan inte så mycket om detta.
Tack på förhand
 
Det är ju utomhustemperaturen som styr värmebehovet, så en utomhusgivare ger en mera direkt reglering av värmebehovet när temperaturen stiger eller faller. Det blir ju fördröjning åt båda hållen om man låter en inomhusgivare styra shunten/shuntmotorn, för då händer inget förrän det börjar bli för kallt eller varmt inomhus.
 
Det är ju utomhustemperaturen som styr värmebehovet, så en utomhusgivare ger en mera direkt reglering av värmebehovet när temperaturen stiger eller faller. Det blir ju fördröjning åt båda hållen om man låter en inomhusgivare styra shunten/shuntmotorn, för då händer inget förrän det börjar bli för kallt eller varmt inomhus
Håller inte alls med dig .Jag har haft utegivare i 10 år ocg den släpar verkligen då den inte tar hänsyn till blåst eller solsken(Jag bor i ett blåshål) .Jag har iofs bara använt min nya reglercentral med inne givare under några veckor men den är såhär långt mycket mer stabil.
 
Jag har nog rätt principiellt, men man bör ju skydda utegivaren mot för stor påverkan av sol och blåst genom att välja placeringen så nogrannt som möjligt. Samma sak om du placerar innegivaren så att sol eller drag kan påverka i allt för hög grad.
 
Om du ska få det att funka bra med utegivare så krävs bra termostater på radiatorer samt mycke pyssel med kurvorna.Visst styr utetempen ett effekt behov men den tar inte hänsyn till andra värme källor i ett hus.Mitt problem med utegivaren var att om det blåser 10 m/s vid 0 gr så hade vi 18 gr inne dagen efter när solen sken och vind stilla men 0 gr så hade vi 22 gr.Samma sak om det var 4-5 pers på besök och man tänder lite stearin ljus och lagar mycket mat på spisen eller tände en brasa i kakelugnen.För normal svensson och med skaplig plan lösning tror jag att inne hivare är att föredra.

Min utgivare satt montera på norrsidan och reg centralen hade dessutom en in gång för vindgivare och hade det funits hade kanske funkat bättre.Och et finns säker lösninga med utegivarre som funkar bra men om jag ville ha utegivare skulle jag satsa på en kombi funktions central som har både och.
 
Redigerat:
H
Eldar man med pellets är ju en av de stora fördelarna att man kan ligga på en stabil framledningstemperatur utan att förlora i verkningsgrad. Detta medför att man för varje tidpunkt kan välja vilken temperatur man vill ha i varje enskilt rum förutsatt att man har termostater på radiatorerna.
De stackars värmepumpsärarna som jagar låg framledningstemperatur får tyvärr ha samma temperatur överallt hela tiden, styrt av en innegivare.
För en normal svensson med pelletseldning och termostater på radiatorerna finns det absolut inga fördelar i att dra på sig värmepumpsägarnas jämnvarma tvångströja.
Utegivaren ska naturligtvis skyddas mot blåst och solsken.
Det är inte utegivaren som ska styra rumstemperaturen utan utegivaren styr pannans framledningstemperatur. Slutregleringen gör man med varje termostat för sig.
 
Hur skulle en utetempgivare kunna ta hänsyn till blåst? Det är ju samma temperatur oavsett hur mycket det blåser, däremot skall man väl skydda den mot att den blir inbäddad i snö vid snödrev etc. Innetempgivare i kombination med utetempkurva är nog den bästa lösningen. I och med att tempen inne ev. sjunker vid blåst så kompenserar ju innegivaren detta. Mvh/ Tomas
 
Om det blåser på utomhusgivare så den kyls mer än den rådande utomhustemperaturen annars skulle gjort, så gör jag det djärva antagndet att då kyler blåsten även huskroppen mera och det är en sund och vettig reaktion från utomhusgivaren att dess signal ökar värmeuteffekten från pannan till värmesystemet i tid och de individuella rumstermostaterna förmår upprätthålla önskad temperatur i respektive rum. Underförstått då att allting från värmekurvor till elförsörjning och panna fungerar korrekt och att utomsgivaren är korrekt monterad. Inomhusgivaren i ett annat hus om sådan finns vet fortfarande inte att avkylningen på huskroppen ökat, så den befinner sig nöjd och overksam där den sitter tills det börjar bli kallare i dess rum utan kännedom om att i något annat rum har radiatortermostaten öppnat för fullt och hoppats på mera värme för att upprätthålla önskad inställd temperatur. Sedan kan man ju spekulera i alla möjliga sätt att störa givarnas reaktioner, men normalt så fungerar det väldigt bra och i god tid med utomhusgivare. Det där med folk i huset och tända stearinljus o.s.v får radiatortermostaterna ta hand om eftersom det är deras uppgift och kring detta kan man hitta på en massa hypoteser där även en inomhusgivare tappar kontrollen över värmen i alla rum.
 
Utegivaren "kyls ned" till den temp luften har vare sig det blåser eller ej. Så utan avancerade grejer med vindmätare eller liknande känner shuntstyrningen inte mer än utetemp.

Jämför en termometer, den visar utetempen vare sig det blåser eller ej.
 
Ja jag håller med matss där, en utomhusgivare påverkas inte av blåsten.

Då utomhustempen i bilar ofta sitter exponerade för vinden men inte påverkas alls av fartvinden.

Och det kan ju hända att det ofta blåser när det är kalla höstvindar som kommer, men det hade nog blivit lika kallt vid vindstilla...
 
Nu är jag lite novis på området, men är inte problemet det motsatta, HUSET påverkas av kalla vindar, solsken etc.
HUSET kräver mer värmeenergi när det blåser kalla vinter vindar, jämfört med en vindstilla vinterdag.

OT Hurra, mitt 100'rade inlägg, nu är man fullvärdig medlem.
 
Vi har ett gammalt hus och eldar pellets där det satt endast utegivare och framledningsgivare, det fungerade inge bra till självdraget. Jag kompletterade med en innegivare och skillnaden blev total, mycket jämnare värme även utan blåst och shunten är betydligt lugnare.
 
Matss skrev:
Utegivaren "kyls ned" till den temp luften har vare sig det blåser eller ej. Så utan avancerade grejer med vindmätare eller liknande känner shuntstyrningen inte mer än utetemp.

Jämför en termometer, den visar utetempen vare sig det blåser eller ej.
men huset påverkas ju mycket av blåsten och då reglerar inte utegivaren husets innetemp så bra.
Vad ska man ha den till?
Vi har innegivaren där vi vistas mest och andra rum finregleras med radiatortermostater. Lågtemp värmesystem med stora radiatorer. Funkar bra.
gaia
 
Verkar som mitt svar missuppfattas. Att enbart styra efter utetemperatur ger inte ideal framledningstemperatur eftersom effektbehovet beror av så mycket mer än utetempen. Oftast är det bättre att enbart styra efter innetemperatur.

En annan fördel är att reglersystemet blir så enkellt att svensson själv och tom klantiga rörmokare klarar att justera tempen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.