Hej. Vi är gifta och ska köpa ett landställe, måste båda parter vara med vid kontraktsskrivning? Vi tar inget lån för huset om det gör någon skillnad. Det vore enklare om en av oss åkte iom resvägen och så ena kan vara hemma med barnen.
 
Om ni båda skall vara lagfarna ägare så måste ni ha med en fullmakt att make A får skriva på i make B:s namn. Prata med mäklaren så löser han/hon det utan problem. Ev lån görs ändå upp med banken i förväg.

Vi sålde nyss vårt radhus med fullmakt av samma skäl, jag var hemma med ungarna och min fru skrev på för oss båda.
 
zarkov zarkov skrev:
Om ni båda skall vara lagfarna ägare så måste ni ha med en fullmakt att make A får skriva på i make B:s namn. Prata med mäklaren så löser han/hon det utan problem. Ev lån görs ändå upp med banken i förväg.

Vi sålde nyss vårt radhus med fullmakt av samma skäl, jag var hemma med ungarna och min fru skrev på för oss båda.
hur går en fullmakt till? Något specifikt ramavtal eller muntligt? Känns helt klart enklare att bara åka hela familjen känner jag om man ska behöva krångla till det haha! men våra barn är alldeles för vilda och ena barnet har en sjukdom som gör att barnvakt är uteslutet, känns inte värt att riskera livet på barnet för att köpa ett landställe! :cool:
 
J Josel skrev:
hur går en fullmakt till? Något specifikt ramavtal eller muntligt? Känns helt klart enklare att bara åka hela familjen känner jag om man ska behöva krångla till det haha! men våra barn är alldeles för vilda och ena barnet har en sjukdom som gör att barnvakt är uteslutet, känns inte värt att riskera livet på barnet för att köpa ett landställe! :cool:
Den skall vara skriftlig men det är bara ett papper som make B (som är hemma med barnen) skriver på att han/hon ger make A tillåtelse att skriva på kontraktet i sitt ställe. Jag har för mig att jag dessutom skulle skicka med en kopia på mitt pass eller körkort.

Här finns mer info: https://www.maklarsamfundet.se/nyhe...ller-forsaljning-av-fastighet-och-bostadsratt

Men som sagt, prata med mäklaren så hjälper de till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.