Hej! Idag bor jag och min sambo i en bostadsrätt men har drömmar om att köpa hus. Jag har dock väldigt bristfällig kunskap om husköp men läser och läser och försöker att bli bättre, jag har gjort enklare renoveringar (lägga klickgolv, sätta lister, taputsera, måla, borra (även våtrum). Vi har fastnat för ett trähus från 1915 med torpagrund. Vad jag förstår efter att ha gått igenom besiktningsprotokollet är det ett stort frågetecken: husgrunden.

Kan man begära att säljaren gör en inspektionslucka eller räcker det att ta in ex. anticimex eller liknande och borra hål och föra in kamera?

Taket är gammalt och behöver antagligen bytas ganska snart, räknar med 100-150 000, räcker det? Jag vill helst inte göra någonting/lite av arbetet.

Dräneringen vet jag ej men antagligen behövs den grävas om, 50-100 000?
Det står "möjlighet att koppla in sig på kommunalt vatten och avlopp" ska höra närmare men antagligen framdraget, kostnad 100 000? eller är det 100 000 + grävning?

sedan är det lite småsaker:
Stuprör ej anslutet till markledning? antagligen lätt fixat, kan ful-lösas sålänge

Fönsterbläck behöver tätas, fönster målas om.

Kondensvatten från vatten/luft systemet behöver tas omhand (ledas bort)

Lukt av katturin vid inträde i huset, detta får man ju undersöka mer om det ev satt sig i nått trägolv eller vart det kommer ifrån, det borde säljaren dock veta.

Här finns fö. besiktningsprotokollet: http://bostad.lansfast.se/data/CFil/45VS11V0/OB7P4K5F_q70_mFile_cmNone.pdf

Vore väldigt tacksam om någon vänlig själ hade tid och hjälpa mig lite här. Bostadsmarknaden är ju till vår fördel så borde kunna få ner priset något, renoveringarna de första åren kommer ju säkerligen landa på 3-400 kkr.

Har läst en del här på forumet nu, och jag funderar lite på krypgrunden, om den stått nu 100 år borde den vara okej/hålla ett bra tag till? Självklart måste man undersöka ev. mögelpåväxt.

Mvh
 
Hemmakatten
Det där lät ju inte så farligt, så ser många besiktningsprotokoll ut. Det som bör besiktigas ytterligare/åtgärdas inom den närmaste framtiden är taket.,vilket är den största utgiftsposten. En gammal källare ofta fuktig, en omdränering så småningom behövs, men har man inte källarrum som bostadsrum är det inget akut. Lite småfix att göra, t.ex.sätta dit fönsterbleck, avleda vattnet från luftvärmepumpen mm. men inte mer än vanligt underhållsbehov. Så, två större åtgärdspunkter och ett antal mindre.
 
  • Gilla
gustav89
  • Laddar…
Taket är jag osäker på, men det kan sprida oerhört mycket i pris mellan olika firmor, kolla referenser, fråga flera firmor. Jag har god erfarenhet av att upphandla takbyte på senvintern (typ slutet av Februari, Mars), då har takfirmor ofta mindre att göra.

Kolla med kommunen om anslutningskostnader, det kan vara så att du blir ålagd att ansluta, vare sig du vill eller ej. Kostnaden varierar väldigt mellan kommuner och områden. Jag vet fall där kommunen ålägger ett tusental fastigheter att ansluta sig för 230 000 var. Där lägger kommunen dessutom avloppet på mindre än en meters djup, så samtliga fastigeheter måste dessutom skaffa avloppspump, för att pumpa upp avloppet till kommunens ledning.
 
Okej då ska ja kolla upp det med kommunen! Hög fuktighet i källare noterat men står inget om mögel osv, får undersökas mer men inget noterat. Får se vad priset landar på samt kalkylera med omkostnader på renoveringar. Men när dessa renoveringar är gjorda så är det förhoppningsvis inga större saker kvar. Förstod inte riktigt om det bodde någon där nu eftersom det står en notis i energiderklarationen "låg förbrukning kan bero på att huset stått tomt",34 kwh/m2, år. När man kollar på nybyggda hus som ligger runt 55 kwh/m2, år.

Tack för hjälpen!
 
Du måste räkna med avsevärt större energiförbrukning. Nu vet jag inte hur stort huset är, men räkna med en årsförbrukning på 20 - 40 000 kwh. Sedan fanns det såvitt jag förstår luftvärmepump, lite beroende på hur stor del av värmebehovet den täcker så kanske du kan komma ned i 10 - 20 000 kwh.

Hus som är så gamla saknar ofta helt isolering alternativt kan den ha sjunkit ihop så att den gör (mycket) begränsad nytta. Vi har ett hus från 1931, innan vi skaffade bergvärmepump förbrukade vi 48 000 kwh (216 kvm boyta), Nu ligger vi på 18 000.
 
Såg att driftskostnaden var skriven till 16000 kr per år. En enkel gissning är att den nog är närmre det dubbla, mycket som inte var med i den siffran.
 
Okej ja huset är på 125m2 och har luftvärmepump (luft/vatten) Tänkte tilläggsisolera taket när man ändå byter det iaf. På banken räknade de med en årsförbrukning på 40 000 som standard men vi kommer nog under det förhoppningsvis. Mvh
 
Läste på lite om katturin doft också att det kan vara väldigt svårt att sanera så får vä se utsträckningen på detta, ska man behöva byta golvet med i samtliga rum är vi uppe i en helt ny prisklass och kanske bör fundera på ett annat hus...
 
Hemmakatten
Läste protokollet, lite snabbt kanske, men det finns väl en källare. Om du har en källare har du ingen krypgrund, men du kanske har källare enbart under en del av huset och resten är krypgrund?

Och det finns förvisso hus som har färre fel än det ni nu tittar på. Men du kommer garanterat inte kunna hitta ett felfritt hus. Hittade ert hus på hemnet. Det var en mycket trevlig och uppvuxen trädgård, fint garage mm. Både trädgård och garage kostar mycket att uppföra. Vet inte marknadspris hos er, men för mig verkar det mycket hus för pengarna.
 
Ja det verkar vara så att det är både källare och krypgrund. Om källare inte har stora fuktskador kan det tyda på att krypgrunden är i gott skick då med? samt att ingen mögellukt känns?
Ja det är en fin trädgård och den är lagom stor för mig, plats för växthus samt hönsgård, damm och lite sådär. Ska på visning på måndag tack för all hjälp hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.