Hej alla, mitt först inlägg här.

Jag är på gång att köpa ett hus, byggt 1942, 1 och 1/2 plansvilla, 90 kvm med 54 kvm biarea, ganska litet hus. Jag har budat och kommit ner till ett pris
som jag accepterat. Frågan är nu huruvuda jag ska anlita en besiktningsman för
att kolla huset eller inte.

Har en vän som sysslar med fukt/dränering etc. och har varit
och mätt med instrument runt om i huset och kommit fram till att det ser bra ut,
lite hög fukthalt i källaren varpå en dränering måste göras.

Taket måste bytas för pannorna och pappen är dålig, detta finns tom. nedskrivet från den förre besiktningsmannen samt att jag själv utan tvekan kan se att så är fallet. Har varit uppe på vinden och kollat spånten och trots det dåliga taket ser detta bra ut.

Pratade med sotaren om tidigare kontroller av skorsten etc. och det va inga större anmärkningar men rekomenderade starkt en besiktning av skorsten innan köp, vilket jag också känner är en bra "investering".

Lite läckage finns vid ett par fönster på innsidan, vilket också måste åtgärdas.

Så nu till mitt dilemma. Jag känner att jag har bra koll på huset och vad som måste göras iaf. det med störst "risker" (tak/grund/fönster). Finns det något mer som kan tänkas vara ett riskområde vad gäller fastigheten? Är det värt att anlita en besiktningsman? Har läst lite "skräckexempel" på anticimex som vid fel haft friskrivningar etc.

/Tack på förhand, Marcus
 
Oftast tror jag man ska anlita besiktningsman, det brukar löna sig.
I ditt fall vet du att du måste göra om tak och dränering så det är ju mindre intressant att undersöka. Vatten brukar vara en stor puck när det gäller skador. Om du har någon bekant som är duktig på att undersöka sånt kan man tänka sig att låta honom kolla badrum och tvättstuga. Och sen kolla badrummet. Nämde jag badrummet förresten ?
 
Badrumet (finns endast ett) är renoverat 2007, ny avloppstam till badrum/kök är installerat (köket ligger väg-i-väg med badrummet) av fackman, finns väl inte egentligen någon tvättstuga, är ju endast ett av rummen i källaren som används till det.

/marcus
 
Jag brukar alltid vara den som säger att man skall besikta, men du verkar ha bra koll. Är du medveten om riskerna för övriga delar av huset så kan tusenlapparna du spar på besiktningsmannen i det här fallet vara befogade att spara in på.
 
Håller med Swetrot. MEN av tänkbara "katastrofer". Hur är det med markförhållande, finns det tecken på sättningsgskador (eller dolda sådana, typ nyss omputsad grund etc)? Titta gärna på husgrunder, trädgårdasmurar etc på omgivande tomter, de kan ge en uppfattning om ev. markproblem.

Lutar golven? Inför omdräneringen, finns det tecken på berg i anslutning till huset, då kan omdränering bli väldigt besvärlig. Hur är det med fönster, murkna?

El o VVS. En besiktningsman gör visserligen int så mycket på elsidan normalt sett. Men att speciellt titta på de synliga delanra av elssystemet kan vara bra. Ser det OK ut, dvs. inte en massa uppenbart trasiga uttag med sprickor etc, saker som sitter lite på trekvart.

Har du någon möjlighet att undersöka om ledningarna är omdragna sedan 1942. Påden tiden användes fortfarande mycket tjär och tygisolerad kopplingstråd. Den typen av isolering brukar förvandlas till ett grått pulver om man rör ledningarna (inget större problem så länge man inte rotar i dosor etc.). I slutet av 50 - talet tror jag att man började med PVC isolering som i princip inte finns någon större anledning att byta idag ävewn om den är från -55.

Titta på synliga vattenledningar, om de verkar vara original och av järn (alltså inte avloppen) så är det sannolikt hög tid att byta. Avloppsrör i gjutjärn kan med lite tur hålla i 20-30 år till om det är en villa, men man bör kontrollera att det inte börjar läcka ut genom porer. Typ 5- 10 år innan det blir akut, ser man rostbubblor som beror på att vatten sipprar ut genom porer i godset. Bara så mycket att det blir rostbubblor, det är inget poblem ur fuktsynpunkt.

Det nyrenoverade badrummet skulle jag nog be att dels få dokumentation på hur det är gjort och av vem. Titta på utförandet, jämför det med fakta från badrumstråden här. Det är MYCKET vanligt att även "fackmannanmässigt" byggda badrum inte uppfyller normerna, det mesta går inte att kontrollera utan förstörelse. Men vissa saker kan man se.
 
Redigerat:
Vad gäller dräneringen så är det nästan det minsta problemet, inga berg runomkring, fritt för maskinen att gräva runt hela huset utan problem. Har själv arbetat med att dränera hus och polaren kan köra grävare.

Elen va dessa gammla tjär och tygisolerad kopplingstrådar men utbytt på några ställen. Funderar på att dra ny el vid renoveringen innomhus rum för rum efterhand, så man kan fräsa och borra upp nya hål för dosor etc.

Badrummet som du skriver ska jag absolut be att få dokumentation om. Tack.
 
Jag skulle tagit dit en besiktningsman för en enklare besiktning, inte en jordabalksbesiktning.
En van fackman hittar enkelt de svaga punkterna och blir mkt billigare utan jordabalksansvaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.