Hej är det någon som nyligen köpt en trimmer för trädgården? Hur resonerade ni?

Vi har en vanlig villa trädgård på ca 1200m2 med ganska mycket rabatter och stenläggningar, känner att jag behöver en trimmer där gräsklipparen inte kommer åt.


Vilken väg ska man gå, Batteri eller sladd?

Har sedan tidigare lite Makita 18v grejjor och hittade denna:
http://www.toolab.se/produkt/BUR181Z-Makita-Grastrimmer-18V-Combikit-Paket

Dock aningen dyr tycker jag. Vad skulle ni satsa på?
 
Till trädgården har jag en elektrisk med sladd. Batterierna dör långt innan maskinen är slut så det blir för dyrt i längden. På landet har jag en större röjsåg som brummar mer. Alltid Stihl i trädgården.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag ska köpa en batteridriven grässax. Den förstör inte barken på träd. En trimmer förstör lätt bark och annat den råkar komma emot.
 
Skulle jag köpa en till mig själv blev det en bensindriven men nu är det frugan som trimmar så vi har en Stihl största eldrivna och den är helt ok batteridriven lär man inte kunna trimma länge med.
 
Jag har en batteridriven stiga och den går ca 30 minuter utan att tappa orken.
 
Jag har en Ryobi sedan några år och den funkar bra. Har två batterier, ett 1,3 och ett 3Ah. Har för mig att den går ca 15min på det lilla batteriet och det räcker gott att ta kanterna på vår tomt som är ca 600m2 med 400m2 gräs.
 
Vi har en batteridriven grön 18V Bosch. Skönt att slippa springa runt med sladd och jönsa. En sladd som i alla fall jag definitivt skulle skala av isoleringen på.

Jag har aldrig varit med om att batteriet tagit slut, men då har vi en frimärkstomt.
 
Kan tänka mig att det är lite mer klös i en nätansluten maskin men då måste man ju traggla med skarvsladdar. Dock ser det ut som att dem är billigare..
 
M
Jag köpte en grästrimmer med sladd, det ångrar jag idag.. Jag borde köpt grästrimmer och skruvdragare av samma märke så batterierna passar till båda.
 
Köp en bensin trimmer, finns för under tusenlappen på JULA eller en Stiga för dryga tusingen oxå den på JULA....tycker du har en förhållandevis stor tomt och en nät/batteri trimmer känns som ett komplement....
 
Köp en bensintrimmer, men inget billigt junk som Meec eller liknande. Jag har letat trimmer ett tag och varit runt och klämt och känt på en massa olika modeller. Slående vad det gällde de billigare modellerna på t ex Jula och Biltema var den otroligt dåliga kvalitetskänslan, det räckte att hålla dem i handen för att känna "nej tack, inget för mig".

Jag hade sedan tidigare en lite större Ryobi 4-takts trimmer, en modell med sele och cykelstyre, helt värdelös. För liten för att klara av lite grövre sly och för stor för att använda där inte gräsklipparen kommer åt. Att den dessutom går som en påse skit trots servad och justerad förgasare gör ju inte saken bättre.


Jag köpte till slut en Stihl FS38, en liten, bensindriven sak som går som en dröm och är mycket bekväm att arbeta med.

Jag betalade 1890:- för den och den är värd varenda krona. Visst, den kostar väl det dubbla mot det kinaskräp man kan köpa på diverse billighetsaffärer, men det är det värt, att ha en maskin man kan lita på, och om det skulle behövas, ha tillgång till service och reservdelar.
 
bobas skrev:
Jag köpte en grästrimmer med sladd, det ångrar jag idag.. Jag borde köpt grästrimmer och skruvdragare av samma märke så batterierna passar till båda.
Håller med. Har en grön Bosch med sladd och den åker fram typ en gång per år. Köpte mig en Makita häcksax för en månad sen och nu är jag sugen på trimmern och ett extra lite större batteri. Häcksaxen är underbar med batteriet och jag misstänker att trimmern är lika bra. Då jag bara har lite små grejer att trimma misstänker jag att batteri kommer att funka ypperligt.
Och med trädgårdsgrejer i Makita 18V så har jag ju en perfekt ursäkt att köpa lite nakna Makita 18V maskiner "när jag ändå har batterier" :)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
LoJo skrev:
Och med trädgårdsgrejer i Makita 18V så har jag ju en perfekt ursäkt att köpa lite nakna Makita 18V maskiner "när jag ändå har batterier" :)
(y)

Jag ska oxå inhandla en Makita häcksax, jag "skyller" (intalar mig själv) på att batterierna mår bäst av att arbeta... har en Huskvarna röjare och är väl inte så intresserad av trimmern dock....
 
LoJo skrev:
Håller med. Har en grön Bosch med sladd och den åker fram typ en gång per år. Köpte mig en Makita häcksax för en månad sen och nu är jag sugen på trimmern och ett extra lite större batteri. Häcksaxen är underbar med batteriet och jag misstänker att trimmern är lika bra. Då jag bara har lite små grejer att trimma misstänker jag att batteri kommer att funka ypperligt.
Och med trädgårdsgrejer i Makita 18V så har jag ju en perfekt ursäkt att köpa lite nakna Makita 18V maskiner "när jag ändå har batterier" :)
Vilken häcksax rekommenderar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.