Hej,
Jag ska köpa en fastighet, tillträde i april. På köpesavtalet står det bara mitt namn. Min fästmö äger en bostadsrätt som vi bor i idag.

Jag och min fästmö ska bygga ett nytt hus på tomten. Då hennes namn inte står med på köpesavtalet har jag fått höra att hon inte kommer stå med som lagfartsägare. Detta kommer vi behöva ändra på innan vi söker om byggnadskreditiv, då banken behöver ha oss två som ägare.

Hur skulle ni rekommendera oss att gå tillväga för att göra det så smidigt som möjligt för oss?
 
Skriv ett gåvobrev mellan er där det framgår att hon får 50% och sök sen lagfart med alla underlag. Antar jag?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Om tillträdet inte är förrän i april borde ju finnas möjligheter att ändra köpeavtalet, kolla med mäklaren.
 
M Max R70 skrev:
Om tillträdet inte är förrän i april borde ju finnas möjligheter att ändra köpeavtalet, kolla med mäklaren.
Mäklaren pratar om att det blir ett återgångsavtal då. Känns inte så kul att behöva göra om det - risk att kanske säljaren backar ur
 
S Stefan1972 skrev:
Skriv ett gåvobrev mellan er där det framgår att hon får 50% och sök sen lagfart med alla underlag. Antar jag?
vet du om det går att söka lagfart innan man fått tillträde? Har pratat med lantmäteriet, de säger att köpekontraktet funkar som bevis, men när jag googlar så sägs det att köpesbrev krävs. Men det får vi inte förrän tillträdes datumet
 
iunke iunke skrev:
Mäklaren pratar om att det blir ett återgångsavtal då. Känns inte så kul att behöva göra om det - risk att kanske säljaren backar ur
Precis, att ändra vem/vilka som är köpare efter köpekontraktet är påskrivet, är kontraktsbrott. Du får alltså genomföra köpet med dig som ensam köpare och sedan sälja eller ge halva fastigheten till din sambo.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Du kommer inte få lagfart utan en bevittnad köpehandling (ok, det går, men är inte värt det), däremot äger du redan fastigheten. Du kan alltså ge eller sälja halva vidare till din sambo.

Så du söker lagfart med de handlingar du har nu, då blir den ansökan vilande då det saknas bevittnande av säljarens underskrift (20 kap. 7 § 1 jordabalken).

Sen överför du halva fastigheten till sambon och hon söker lagfart på sin halva. Även denna ansökan blir då vilande (20:7 2 JB).

Sen går ni till banken och berättar för dem precis hur det är. De kan se att ni har vilande lagfartsansökningar – and all is hunky dory.

Eller så pratar ni med banken utan att allt är klart och frågar om det räcker att ni båda står på lånen, sambon kommer ändå få en dold samäganderätt om det är något ni gemensamt bygger för att bo i.
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
....
Sen går ni till banken och berättar för dem precis hur det är. De kan se att ni har vilande lagfartsansökningar – and all is hunky dory.
.
Det där var en extremt krånglig lösning på ett i grunden enkelt problem .
Jag utgår från att TS och sambon inte tänker påbörja husbygget på tillträdesdagen, och att det finns tid att ordna ägarförhållandena innan de ska börja planera och söka byggkreditiv.
(Det är mig veterligen praxis hos svenska banker att den som ska låna pengar på en fastighet också ska vara lagfaren ägare till fastigheten i fråga, det går knappast att komma dragandes med någon dold samäganderätt och vilja låna pengar på sambos/makes/makas fastighet.)
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Det är ett sätt att snabba på processen. Då TS verkar tänka på byggkreditiv redan nu ser jag inget skäl till att planen kan vara att sätta spaden i marken direkt vid tillträdet. Bygglov kan också sökas redan nu och vara klart till tillträdet.

Personligen tror jag att banken mycket väl kan tänkas nöja sig med att ena parten äger fastigheten, men det låter jag vara osagt.
 
Den exakta tidpunkten för TS och sambons tänkta byggstart framgår inte, så det var en ren spekulation från min sida.

Att låna pengar som två makar/sambos tillsammans är alltid att rekommendera. I de fall där detta inte är möjligt, om den ena parten saknar fast inkomst eller är icke kreditvärdig, blir det beviljade bolånet avsevärt mindre än om båda är låntagare. Gör en bolånekalkyl med en respektive två sambos som låntagare så får du se! Vissa banker lånar inte ut en spänn om inte båda makar/sambos är med på lånet.
 
Skänk 50% som gåva. Kostar 850kr, fakturan kommer till mottagaren tror jag ;)

Var själv i samma sits för ett år sedan, skrev ensam på köpehandlingar och lagfartsansökan på tomten utan att tänka på att de kunde ge problem med byggkreditiv senare när huset skulle börja byggas.
 
  • Gilla
iunke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.