Jag köpte ett entreprenad av en grävfirma. Entreprenaden innehöll bland annat leverans och utjämning av matjord för kommande gräsmatta. Inget kontrakt upprättades utan vi körde löpande där en timtaxa för maskin specades i förväg.
Nu, tre månader senare, upptäckte trädgårdsmästaren att jorden var helt död eller steril. Inget ogräs har växt ut på merparten av ytan.
Jag reklamerade omgående till grävfirman. Gäller konsumentköpslagen mellan privatperson och entreprenören i sådana fall?
Jag vet, ett stort fel av mig att inte ha skrivit något. Men syftet med leverans av matjorden (gräsmatta) var ändå solklart efter firmans platsbesök. Firman har missat at leverera godtagbar jord för ändamålet. Jag som lekman har inte haft en chans att kunna se det vid leveransen, bara trädgårdsmästarens bedömning gjorde det klart för mig att det blev fel.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag köpte ett entreprenad av en grävfirma. Entreprenaden innehöll bland annat leverans och utjämning av matjord för kommande gräsmatta. Inget kontrakt upprättades utan vi körde löpande där en timtaxa för maskin specades i förväg.
Nu, tre månader senare, upptäckte trädgårdsmästaren att jorden var helt död eller steril. Inget ogräs har växt ut på merparten av ytan.
Jag reklamerade omgående till grävfirman. Gäller konsumentköpslagen mellan privatperson och entreprenören i sådana fall?
Jag vet, ett stort fel av mig att inte ha skrivit något. Men syftet med leverans av matjorden (gräsmatta) var ändå solklart efter firmans platsbesök. Firman har missat at leverera godtagbar jord för ändamålet. Jag som lekman har inte haft en chans att kunna se det vid leveransen, bara trädgårdsmästarens bedömning gjorde det klart för mig att det blev fel.
Steril jord. 🤔 Låter spännande. 🤔

Rulla ut nu gräs matta ovan på detta tänker jag. Vem som tar kostnaden?
Jag hade provat reklamera om det är som du be skriver. Att du beställer en gräs matta.
 
E El-Löken66 skrev:
Steril jord. 🤔 Låter spännande. 🤔

Rulla ut nu gräs matta ovan på detta tänker jag. Vem som tar kostnaden?
Jag hade provat reklamera om det är som du be skriver. Att du beställer en gräs matta.
Gräs mattan kommer inte att vä xa om jorden under är helt näringsfri eller steril eller whatever.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Gräs mattan kommer inte att vä xa om jorden under är helt näringsfri eller steril eller whatever.
Kanske är något gift i jorden?
Annars ska gräs växa i mat jord.
Har du gödslar, klippt ett par gånger i veckan och vattnat? En gräs matta kräver mycket jobb.
 
E El-Löken66 skrev:
Kanske är något gift i jorden?
Annars ska gräs växa i mat jord.
Har du gödslar, klippt ett par gånger i veckan och vattnat? En gräs matta kräver mycket jobb.
Läs på om du kan. Det finns ingen gräsmatta ännu. Inget att vattna eller klippa.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag köpte ett entreprenad av en grävfirma. Entreprenaden innehöll bland annat leverans och utjämning av matjord för kommande gräsmatta. Inget kontrakt upprättades utan vi körde löpande där en timtaxa för maskin specades i förväg.
Nu, tre månader senare, upptäckte trädgårdsmästaren att jorden var helt död eller steril. Inget ogräs har växt ut på merparten av ytan.
Jag reklamerade omgående till grävfirman. Gäller konsumentköpslagen mellan privatperson och entreprenören i sådana fall?
Jag vet, ett stort fel av mig att inte ha skrivit något. Men syftet med leverans av matjorden (gräsmatta) var ändå solklart efter firmans platsbesök. Firman har missat at leverera godtagbar jord för ändamålet. Jag som lekman har inte haft en chans att kunna se det vid leveransen, bara trädgårdsmästarens bedömning gjorde det klart för mig att det blev fel.
konsumenttjänstlagen gäller och det är snarare dumt av entreprenören att inte upprätta ett avtal för vågskålen tippar kraftigt över till konsumentens fördel. Du förväntar dig ett fackmässigt utförande och kan som ovetande lekman inte se vad jorden håller för typ av kvalité, du vill ju bara ha en grön gräsmatta. Reklamera felet skriftligt till att börja med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
konsumenttjänstlagen gäller och det är snarare dumt av entreprenören att inte upprätta ett avtal för vågskålen tippar kraftigt över till konsumentens fördel. Du förväntar dig ett fackmässigt utförande och kan som ovetande lekman inte se vad jorden håller för typ av kvalité, du vill ju bara ha en grön gräsmatta. Reklamera felet skriftligt till att börja med.
Tack. Jag har reklamerat felet med E-mejl men kommer att göra det med rekommenderat brev också. Det är mycket pengar i detta.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack. Jag har reklamerat felet med E-mejl men kommer att göra det med rekommenderat brev också. Det är mycket pengar i detta.
Det behöver du inte göra. Bara av vakta svar på majl. Rek kostat onödiga pengar och hjälper inget.

Får du inte svar på en vecka skickar du igen.
 
Precis som tidigare inlägg gör gällande bör du reklamera ärendet, det blir sedan upp till åkaren att redovisa att de i sin tur sålt och levererat lämplig matjord för ändamålet. Dock kan de ju hävda att de visst levererat matjord enligt önskemål. Så kan de visa på att de köpt den på rimligt sätt och kvalitet borde vara att förvänta ligger nog bevisbördan i först hand på dig att visa att det verkligen är fel på matjorden. Kan du få ett expertutlåtande som du tror håller i rätten får de möjligen i ytterligare led reklamera jorden till den som sålde den till dem och det är då upp till denna part att bevisa att de sålde åkaren fullt duglig jord. Men med tanke på att ogräs växer på i stort sätt sand om den inte är för kompakt låter det ju konstigt om inget växer alls på den efter 3 månader, de har inte packat den eller något som gjort den för kompakt?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Uppdatering i ämnet:
Jag har reklamerat med rekommenderat brev till entreprenören. I brevet hänvisade jag till konsumentköplagen och hans skyldighet att rätta till felet eller bevisa att det inte finns ett fel. Först hämtade han inte ut brevet. Nu fick jag avi på ett rek brev från hans sida. Blir spännande att se hans svar imorgon.
Också idag kom provsvaret från labbet. Jorden var mycket sur (3.4), på tok för hög mullhalt och ledningstal. Sådd rekommenderas inte.
Vete fan vad för jord han sålde till mig. Men till gräsmatta duger den inte. Men jag provsådde en liten yta med gräsfrön och efter två veckor finns några små mycket små grässtrån.
Vi får se.
 
Claes Sörmland
Hur lyckas men ens nå pH 3,4 på jord? T ex torv som är naturligt sur har ett pH på 4,5, alltså 10 gånger högre. Är det rötslam som är grunden för denna jord och att dess nitrifikation och ammoniakavgång sänker pH så kraftigt?
 
Ingen aning. Det var det som labbet svarade. Jag är lika förvånad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.