Går det på något sätt att slippa köldbryggan som bildas i syllen när man bygger med platta?


Har man krypgrund kan man ju ha flera lager isolering, tex två lager vertikalt, en på insidan och en på utsidan med förskjutning för att slippa en köldbrygga. Men på en platta måste man väl alltid ha en regel längst ner i samma linje för att kunna spika fast skivorna på insidan och utsidan?
 
Ja, det går lätt att fixa!

Ett tvärsnitt genom min yttervägg blir:

Panel - Stående
Spikläkt - Liggande
Utegips - Stående
Spikläkt 45*45 - Liggande (bryter köldbrygga)
Väggregel 45*170 - Stående
Plast
Spikläkt 45*45 - Liggande (bryter köldbrygga igen)
OSB
Gips

Syllen består alltså bara av 45*170!
 
  • Gilla
Asalkin
  • Laddar…
PyggaNytt, men ligger inte den nedersta 45*45 regeln på golvet, alltså bredvid syllen? DÅ menar jag den spikläkten du har på insidan?

Även den yttre 45*45 regeln borde ju ligga i linje med syllen för att kunna fästa utegipset ordenligt, man vill väl spika fast gipset längs kanten?

jag hoppas att du förstår hur jag menar.....:)
 
Förstår precis hur du menar och det är ju inte helt solklart utan skiss/bild men de två spikläkten behöver ju inte spikas i syllen eller hur? De sitter ju på tvären mot samtliga väggreglar som står upp, just för att bryta köldbryggan!

Den innersta spikläkten sitter en bra bit upp från syllen eftersom mitt golv har hög bygghöjd p.g.a. den vattenburna golvvärmen.

Dålig skiss nedan på väggprofil;
- Spikläkt 45*45
| Väggregel 45*170  

- |
  |-
- |
  |-
- |
  |-
- |  
 
Varför har du inte gjutit in golvvärmen i plattan? Det är väl det normala med platta.

Det är inte så att du har krypgrund? För då förstår jag att det inte är några problen att bryta köldbryggan.
 
Jovisst har jag gjutit in golvvärmen på Nedre Plan, där består ytterväggarna av IsoLeca så där finns inte någon köldbrygga på sama sätt ;)

Nu menade jag mitt övre plan men det kan ju vara densamma som nedre plan för dig beroende på konstruktion :D
 
grodis skrev:
Går det på något sätt att slippa köldbryggan som bildas i syllen när man bygger med platta?
Kolla på denna....
www.supergrund.se
 
Kör som oss i 70-tals hus. Betongplatta utan isolering under och utan isolering över. Betongplatta, lumpapp och sen parkett...inget för veklingar :cool:
 
Det som inte dödar - härdar ;) :D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.