janwide
Har bergvärme och en NIBE 1225.
I displayen anges att KB-f (köldbäraren in) är +2grader och KB-r +4 grader.
Det har varit så några dagar och i övrigt inga problem med värme eller varmvatten. elpatronen har inte varit tillslagen.
Köldbäraren borde väll vara varmare när den kommer in än när den går tillbaks till underjorden?!
Är det fel på någon givare eller har jag fattat fel?
 
Redigerat:
Du ska kolla när pumpen varit igång 10 min.
troligtvis har en tempgivare lossnat eller gått sönder
 
Om kompressorn just stannat så ligger det kall köldmedia kvar i värmeväxlaren. Det är runt -10 grader C. Den kyler då ner köldbäraren om cirkulationen går.
 
janwide
Problemet försvinner inte hur länge pumpen än går. Troligtvis är det som CarMan skriver.

CarMan skrev:
...troligtvis har en tempgivare lossnat eller gått sönder
 
janwide skrev:
Har bergvärme och en NIBE 1225.
I displayen anges att KB-f (köldbäraren in) är +2grader och KB-r +4 grader.
Det har varit så några dagar och i övrigt inga problem med värme eller varmvatten. elpatronen har inte varit tillslagen.
Köldbäraren borde väll vara varmare när den kommer in än när den går tillbaks till underjorden?!
Är det fel på någon givare eller har jag fattat fel?

Har du någon FLM inkopplad?
Jag hade samma "problem" men kom på att min ventilations luft värmde ju upp köldbäraren innan pumpen sög ut den värme den behövde.

//Abbis
 
janwide
Det var ju mer än två år sedan jag hade detta problem ;o)
I mitt fall var det fel på givaren. Snabbt åtgärdat!
 
Det är ganska så vanligt att givarna pajar enkelt att byta om du vill.
 
Hänger på i tråden med samma fundering som trådstartaren. Jag har Kb-f 7 grader och Kb-r 11 när pumpen står still. Vid körning ca 20 min är Kb- f fortfarande 7 grader men Kb-r har sjunkit och ligger på 7 grader. Fick givarna utbytta förra året för att de visade fel temp. Vad tror ni om nuvarande värden? Är givarna kassa igen eller är det normalt?

Spelar det någon roll om givarna visar fel med avseende på pumpens funktion? Regleras pumpen något av köldbärar differensen?

Vb-diffen blev 5 grader och utetempen var -8 grader när jag läste av värdena ovan, om det har någon betydelse.

Edit: gäller Nibe 1125
 
För IVT pumpen jag har används värdena för att stoppa pumpen om köldbäraren blir för kall. Kanske samma för Nibe.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Det är samma på Nibe men kolla tempen när kompressorn går när den stått ett tag blir temperaturerna i närheten av rumstempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.