A
Hej.

Jag har en NIBE F1245-6 CU

Jag trodde alltid att temperaturen av köldbäraren skulle ligga runt samma temperatur året runt, men jag ser mycket variationer där.

Översikt av temperaturmätningar för en värmepump: inomhus, köldbärare och varmvatten med varierande gradantal.

Även 20 grader, har jag sett. Är detta normalt?

Tack på förhand.
Mvh /Eric
 

Bästa svaret

Cirkulatinspumpen till köldbäraren går normalt sett bara när kompressorn går. När den står still så värms rören där givarna sitter sakta men säkert till rumstemperatur. Sitter givarna i eller väldigt nära värmepumpen så kan det bil ännu varmare.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Cirkulatinspumpen till köldbärarpumpen går normalt sett bara när kompressorn går. När den står still så värms rören där givarna sitter sakta men säkert till rumstemperatur. Sitter givarna i eller väldigt nära värmepumpen så kan det bil ännu varmare.
Tack. Jag blev lite orolig där men inte nu längre.
 
Några grader uppåt och neråt kan det skilja från borrhålet om man t.ex. kör frikyla för fullt en varm sommar och mycket värme en kall vinter. Borrhålets temperatur blir inte alltid exakt samma som hela det omgivande berget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
givarna till kb, sitter inne i kompressormodulen, så de blir uppemot rumstemp om den stått still länge
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.