Hej!

Jag undrar om det är någon som har använt köksstommar för att bygga sin badrumsinredning? Min tanke var att t.ex. IKEA-stommar är rätt prisvärda och i kombination med en bänkskiva i ek så kan man få ihop nått. Det som då kvarstår är handfat...

- Någon som har någon idé på handfat som kan passa på köksstommar?
- Hur gör man om man vill ha lådor i stommarna under handfatet?

/Mats
 
nymats skrev:
Hej!

Jag undrar om det är någon som har använt köksstommar för att bygga sin badrumsinredning? Min tanke var att t.ex. IKEA-stommar är rätt prisvärda och i kombination med en bänkskiva i ek så kan man få ihop nått. Det som då kvarstår är handfat...

- Någon som har någon idé på handfat som kan passa på köksstommar?
- Hur gör man om man vill ha lådor i stommarna under handfatet?
Jag tänkte göra något liknande, om än bara för ett skåp och ett skötbord. Pris-prestanda-förhållandet borde bli oslagbart och utbudet av luckor och liknande är stort. Behöver ju inte ens begränsas av IKEAs sortimang.

Finns väl gott om handfat som går att fälla ner i en bänkskiva. Vill du däremot få till ett sådant där underskåp som är format så att det passar helt "tätt" under ett handfat får du nog vara lite fiffig med sticksågen.

Lådor under handfatet tycker jag låter väldigt klurigt då ett handfat ju faktiskt bygger en del nedåt. Räkna sedan in röranslutningar, vattenlås och avlopp så blir det nog lite tight. Skulle väl kunna gå med någon av IKEAs höga lådor, de som har en lite skranglig stor skiva som front. De borde vara högre än vad avloppet bygger i höjdled (förutsätter att du har avloppet i väggen då).
 
Tänk på att köksstommar är djupare än normala badrumsinredningar. kanske är en fördel, men i många fall tror jag att det kommer att se konstigt ut. Och ta onödigt mycket golvyta. Sedan kan manb säkert indersöka möjligheterna att såga av stommen lite.
 
Annars finns ju kviks badrumsmöbler till bra priser. Bättre mått samt riktigt snygga. Kvik - Startsida
 
Vi satte IKEAS köksmöbler i badrummet, ett skåp och en lådhurts. Vi hade dom som en fristående möbel som vi använde som skötbord. Luckorna bestod av lackad MDF. Efter två år hade fukten gjort så att det började bli blåsor på täcksidor och lådfronter (som hade suttit så att de fått stänk på sig) Det visade sig främst i hörnen, jag hade lagt silikon i hålen för handtagen för att inte fukt skulle smita in där.

Skåpen är helt enkelt inte gjorda för att sitta i fuktiga miljöer. Men om man antingen har ett badrum som torkar upp väldigt fort eller där det inte är någon risk för stänk mot möblerna, alternativt accepterar att man måste köpa nya med tre års mellanrum så går det väl, men det är inget jag rekommenderar.

/fredrik
 
--fredwel:
Tack för din intressanta input. I mitt fall spelar det mindre roll då skötbordet är något man förhoppningsvis har nytta av i en begränsad tid.
 
Jag tror det är ytterst viktigt att komma ihåg att spånskivemöbler (som ofta det billigare kökssortimentet är gjort av) aldrig klarar sig i fuktiga miljöer. Fukten gör att materialet alltid sväller och spricker.

Men för luckor och skåp i riktigt trä är det ingen skillnad mellan badrumsmöbler och köksmöbler. Detta har också samtliga badrumsmöbeltillverkare insett och tagit konsekvensen av. Försök bara hitta en tvättställsmöbel, som går ända ned till golvet. Det är nästan omöjligt, för samtliga är alltid hängande i väggen. Detta beror i sin tur på, att tillverkarna av badrumsmöbler inte skulle klara diskussionerna för varför ett likvärdigt köksskåp i badrummet är så mycket billigare än motsvarande badrumsskåp.

Vi har haft köksskåp, helt i trä i badrummet i många år utan minsta skador. Vi kommer även att sätta liknande köksskåp, helt i trä, i vårt nya badrum, helt enkelt därför att vi inte villa ha synliga rör och avlopp. Därför måste vi ha skåp som står på golvet, och för denna nisch tillhandahåller ingen badrumstillverkare en rimlig lösning.

För tvättställsmöbler ända ned till golvet finns det numera i badrumsmöbelbranschen inga andra alternativ än att ta ett köksskåp i trä, enligt vad jag funnit . Vilket alla badrumsmöbeltillverkare också vet. De avstår hellre denna nisch, för att sälja designade dyrbara och extremt lönsamma (och ofta opraktiska) modeinriktade tvättställsmöbler i stället.
 
Fogarbo skrev:
Vi kommer även att sätta liknande köksskåp, helt i trä, i vårt nya badrum, helt enkelt därför att vi inte villa ha synliga rör och avlopp. Därför måste vi ha skåp som står på golvet, och för denna nisch tillhandahåller ingen badrumstillverkare en rimlig lösning.
Vet inte vad du räknar som "rimlig lösning" men det måste väl ändå finnas en del. Bara Ikea har 4-5 olika serier vars tvättställsmöbler står på golvet. Har själv Freden kommod, visserligen står den på 10-15cm höga ben men rören syns inte, om du inte ligger på knä förstås...
 
Fogarbo skrev:
Vi kommer även att sätta liknande köksskåp, helt i trä, i vårt nya badrum, helt enkelt därför att vi inte villa ha synliga rör och avlopp.
Vilka levarantörer har riktiga trästommar i sina kök?
/Mats
 
¤ akila ¤ skrev:
Vet inte vad du räknar som "rimlig lösning" men det måste väl ändå finnas en del. Bara Ikea har 4-5 olika serier vars tvättställsmöbler står på golvet. Har själv Freden kommod, visserligen står den på 10-15cm höga ben men rören syns inte, om du inte ligger på knä förstås...
Jag har gått igenom (nästan) alla tvättställsleverantörer utan att finna något skåp, som står på golvet. Däremot massor av "designade" upphängda eller på långa eller korta ben stående varianter. Detta är en modebransch, där man hoppas ägaren ska tröttna på sin snart omoderna möbel och byta ut den till nästa modevåg, senast inom fem år. Jag tycker fasktiskt dessa skåp med "små" fötter inte är särslkilt snygga, men dessutom är de opraktiska ur städningssynpunkt.

En rekommendationen jag därför fått är att ta två Ballingslöv standard bänkskåp i trä (för kök) med en passande bänkskiva (kanske jag kaklar på bänkskivan istället) och sätta ett inbyggnadstvättställ i detta. Ska även kolla andra märken. Plywood är en t ex (limmad) träprodukt, som andas och klarar fukt. Det är produkter med "sågspån-sand-lim-blandningar" som suger upp och sedan behåller all fukt. Till dessa hör spånskivor.
 
Är Ballingslövs "standard bänkskåp" av massivt trä? Ska skåpet stå i ett blött hörn låter det i vilket fall idiotiskt att inte använda sig av ben för att slippa de värsta bekymren med fukt. (Mode eller ej) Inte skulle jag bygga nå`t med plywood som "andas och klarar fukt" heller, då gör jag hellre om varianten med köksskåp om ett par år...
 
Bara icke organiska material klarar sig I fukten!

Kör med IKEA stommar o möbler.Räkna med att de sväller. Men. Installera golvvärme o bra fläkt!

Lägg en skiva I laminat eller annat på skapet. Skydda alla snitt med primär för kakel på gips.Vanlig handfat får villa på skivan.(Dansk design).Skåpet ska skrovas I väggen \silicon,eller ställas på benen.

Min konstruktion är ok efter 6år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.