Hej

Behöver hjälp! Vet inget om eldstäder men vi behöver ett (eller möjligen två, så småningom - det är detta jag behöver hjälp med) till vår Skånelänga.

Om huset:
Byggt 1900 - knappt tilläggsisolerad. Ytan är 79 kvm. Ett plan. Lersten och torpargrund. Skorstenen är borttagen 10 år sedan =O/

Värme nu:
Nibe EVC 190 (190 liter) elpanna från -84 som står i stallet i ena änden av huset som är 16 meter långt.

Vill ha:
Köksspis i andra ändan av huset. (Ja - det ÄR genomtänkt =O)
Inte planerat som primärvärmekälla - utan dels för husets skull och som komplement till värmen.

En viktig faktor är kostnad - måste vara minimum.
Någon av dessa: http://www.svt.ee//index.php?main_page=index&cPath=19

Frågan är:
Allt 1: Borde vi skaffa en liten vattenmantlad köksspis utan acktank?
Kopplar man ihop då köksspisen i Niben i stallet? Vilken effekt på köksspisen skulle passa då?
Samt vid ett senare tillfälle installera kraftigare panna i stallet + acktank? Funkar det då att inte ha köksspisen kopplad med tanken?

Allt 2: Som ovan men koppla in köksspisen till en acktank direkt som då borde redan vara dimensionerad för en (eventuell) senare installation av en till vedpanna? Effekt och storlek på acktanken?

Allt 3: Skaffa liten köksspis som inte är vattenmantlad och senare, göra som ovan?

Förslagsvis http://www.svt.ee//index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=175
Eller http://www.svt.ee//index.php?main_page=product_info&cPath=19&products_id=66

Hur hade ni valt att göra? vad bör effekten vara? Storlek på acktank om ni valt det? Blir det problem med avståndet till stallet? Enda möjliga placeringen för acktanken är där. Det står i pappren att Niben kan kopplas ihop med vedeldning - men kan man göra det så här många år efteråt? Hur gör man då?
 
Hej,

Nu är jag verkligen ingen expert på detta, men rent generellt känns det ju vettigare att investera för framtiden så att säga och välja det som ni långsiktigt vill ha, om ni vet vad det är :) Många här verkar ju nöjda med sina vedpannor och med bra kräm i en sådan så bör väl det kanske räcka, bara ni är beredda på jobbet så (gäller ju ved generellt)...

Det är säkerligen inget fel på spisarna från Estland. Vad kostar frakten därifrån jämfört med om du köper från svenskt företag? Har sett att det går att hitta vattenmantlade spisar för dryga 10000 i Sverige, kanske finns billigare, har inte letat så mycket. Och vad som sker om ni skulle ha otur och behöva nyttja garanti eller service?! Jag har köpt saker utomlands ifrån (dock inte något sådant här) och det har inte alltid visat sig så smart som det verkat från början...men å andra sidan kan det ju bli jättebra också, särskilt om inget krånglar! Finns det fler som köpt kaminer och spisar utomlands? Åsikte

Om ni har tänkt ha en acktack för uppvärmning av tappvarmvatten så kan jag tänka mig att effekten på spisen blir extra viktig. Antar att ni vill köra på elpannan så lite som möjligt om ni drar in spisen innan ny panna... Har läst någonstans att man bör räkna med 70 W (om jag minns rätt) per kvm och timme på vintern i energi som brukas och någon annanstans att man brukar räkna med 70% till värme (stämmer?). Att värma vatten i en tank är väl inget som görs med några få kW hur som helst. Min estniska är lite sådär, men den där på 7,5 kW torde väl inte vara aktuell då iaf...eller?
 
Redigerat:
Även de dyraste köksspisarna som Lohberger uppvisar dåliga miljövärden och skadliga utsläpp.
Kan absolut inte vara det minsta genomtänkt att köpa en kökspanna. Dyrt, dåligt och miljöfarligt.
Även inomhus där man eldar med kökspannor har man starkt förhöjda värden av canderframkallande ämnen. Har du inga barn att tänka på.
Man kan inte säga att kostnaden ska vara minimum när det gäller uppvärmning.
Sälj kåken och köp en mindre så kanske du kan installera ett normalt värmesystem om det inte finns redan.
Skulle du köpa en indisk bil utan vare sig krocksäkerhet eller bälten bara för att den kostar 70000 i stället för 140000?
 
L
johanpelle skrev:
Även de dyraste köksspisarna som Lohberger uppvisar dåliga miljövärden och skadliga utsläpp.
Kan absolut inte vara det minsta genomtänkt att köpa en kökspanna. Dyrt, dåligt och miljöfarligt.
Även inomhus där man eldar med kökspannor har man starkt förhöjda värden av canderframkallande ämnen. Har du inga barn att tänka på.
Man kan inte säga att kostnaden ska vara minimum när det gäller uppvärmning.
Sälj kåken och köp en mindre så kanske du kan installera ett normalt värmesystem om det inte finns redan.
Skulle du köpa en indisk bil utan vare sig krocksäkerhet eller bälten bara för att den kostar 70000 i stället för 140000?
Bra sagt.

Idag finns tyvärr inga billiga lösningar.
 
johanpelle skrev:
Även de dyraste köksspisarna som Lohberger uppvisar dåliga miljövärden och skadliga utsläpp.
Kan absolut inte vara det minsta genomtänkt att köpa en kökspanna. Dyrt, dåligt och miljöfarligt.
Även inomhus där man eldar med kökspannor har man starkt förhöjda värden av canderframkallande ämnen. Har du inga barn att tänka på.
Man kan inte säga att kostnaden ska vara minimum när det gäller uppvärmning.
Sälj kåken och köp en mindre så kanske du kan installera ett normalt värmesystem om det inte finns redan.
Skulle du köpa en indisk bil utan vare sig krocksäkerhet eller bälten bara för att den kostar 70000 i stället för 140000?
Kan bara hålla med!

Helt plötsligt är det poppis och åter fritt fram att installera gamla vedpannor i skepnad som myskamin eller vattenmantel! De kanske är vackrare än en gammal kombi-veddrake från 70-talet men prestandan och miljöaspekterna är densamma..

Sett folk som köpt äldre hus för över miljonen. Rivit ut köken, badrummen, kaklat och renoverat huset för ännu en miljon. Även lånat en slant extra vid husköpet och bytt bil.

Men då man kommer till värmesystemet så ska varenda krona ränta av sig och man har gjort väldiga kalkyler om man ska byta ut den gamla oljepannan, direktelen eller inte.. Oftas så slutar det med en simpel billig "mysspis" som stöttar det befintliga förgågna värmesystemet..(y)
 
Så det är bättre att värma huset med el????? Även om det är precis vad som kommer att fotrsätta göras då detta är mest som komplement och för att få ut värme in i huskonstruktionen. Dessa gamla hus är itne gjorda för centralvärmesystem - basta.
"Sälj huset"... vet inte riktigt vad jag ska säga till det...
Alla har inte pengar att köpa (låta banken köpa) hus för flera miljoner - inte ens för en ynka miljon!!!

Vår bil kostade 2000 kronor - en Saab 900 från 92 som vi kör på etanol - dyger det????????????? Vad kör ni själva för bil?????
Vi återanvänder allt som går att använda istället att köpa nytt. Jag har precis tagit upp prima gräsmatta på gården och erbjudit det för byns medlemmar som är med på mailinglistan - just för att det är synd att kasta och om nu nån ska lägga ny gräsmatta så är det bättre än köpa nytt färdigt gräsmatta.

Och nej - vi har inte pengar att köpa en vedspis för 30 lappar. Kommer aldirg ha det och kommer inte låna pengar till det.
"Sälj huset"... vi har fan precis köpt det!
 
Jag personligen skulle inte installera en kökspanna oavsett vad den kostar. Motiverat med miljöaspekten samt att jag har provat att värma huset genom en sådan. För att "myselda" och tillföra huset direkt värme borde en standard kamin göra jobbet.

"Huset är inte gjort för centralvärme" skriver du.
Jag undrar då hur värms det nu, alltså hur förflyttas värmen från elpannan? Är det inte ett vattenburet system med radiatorer? (Som jag kallar en sorts centralvärme...)

Hur som helst, vill man till största del värma bostaden med ved, och ha en acceptabel komfort med avseende på t.ex. att inte behöva elda för ofta, så är det en vedpanna för 50 cm ved med underförbränning i kombination med en eller flera ackumulatortankar med en totalvolym på minst ca 2000 liter som gäller.

Annars blir det väldigt lätt för jobbigt att sköta i längden.

Jag skulle nog i ditt fall, i kombination med en eventuell braskamin, undersöka en luft/vatten värmepump....
Mvh Christer
 
Visste inte att man värmde upp skånegårdar med vattenburen centralvärme anno 1900.
Att det installerades här nån gång 50 år senare är väl en annan sak. Men som jag förstår det - så byggdes inte detta hus ursprungligen för att värmas med centralvärme.

Tio år sedan togs skorstenen i huset ner. Taket läckte.

Som jag trodde jag sagt tidigare - är planen att skaffa större panna i passande utrymme (stallet) senare.

En brasa - även om bara liten och inte som primärkälla för värme, men ändå - i själva huset trodde jag var bra för lerväggarna och tropargrunden. Dumt - tycks det.

Luft/vattenvärmepump - kostar för mycket - för oss. Luft/luft - får man ha två stycken av i ett 16 meter långt hus som delats upp av två väggar på tvären. OCH en fläkt för att nå rummet i mitten av huset. Ger ingen nytta för kallvinden eller torpargrunden heller.

Trots era åsikter kommer vi installera en spis i köket. En liten.
Att dränera husen och byta taket i stallet kommer att betyder att pengarna är slut.
Sparar pengar igen och sedan satsa på en vedpanna och acktank på 1500-2000 liter ute i stallet/pannrummet. Spisen i köket kommer vi ha nytta av när elen går - vilket händer rätt ofta här på skånska slätten. Och JA - jag vet att cirkulationen ska funka även då - DET problemet löser jag med hjälp av andra forum - om jag har tur.
 
En liten pelletskamin har billigare installationskostnad än en vedspis - kan du tänka dig en sådan lösning? Jag har, visserligen i nybyggt hus, med en liten pelletskamin i vardagsrummet som effektiv värmekälla. Har el som grund i golven men kör el på ett minimum; pelletskaminen går i princip dygnet runt under den kalla perioden. Jag förbrukar under 2 pallar/år (106 kvm i 2 plan) vilket nog kan jämföras med ditt inte lika välisolerade hus. Skorstenen är ju en stor kostnad och en pelletskamin kräver enklare skorsten som inte behöver gå upp i nock (för ett par år sedan kunde man tom dra ut den i husväggen men där har ev regelverket ändrats).
 
det är ingen som tänkt på att TS kanske vill laga mat med spisen också?
Vi har en gammal vedspis 95cm bred med ugn utan vattenmantel. Siro är märket.
Vi lagar mat bara på den, använder endast elplattorna på sommaren när det är som varmast. Blir väldigt svettigt vid vedspisen annars. Vi kommer alltid ha en vedspis hemma i köket, funkar hur bra som hellst att laga mat på, annan vana bara. Skönt med extra värme i köket också. Om vi skulle köpa ny vedspis så skulle den inte vara vattenmantlad, just med tanke på vattencirkulationen vid strömavbrott som TS nämnde.

Kör på med vedspis, du kommer inte ångra dig! Sen finns det alltid miljödårar som försöker få vedeldning att verka smutsigt och ohälsosamt. Så länge man inte pyreldar utan eldar med bra fart så är du ingen miljöbov. (För mig iallafall :confused: )
 
Du får nog leva med mindre intelligent svar oavsett vilket forum du vistas på, men här finns många andra duktiga som kan hjälpa dig så ha tålamod.

I ditt fall skulle jag nästan kalla det kriminellt att inte installera en köksspis nu när möjligheten finns, men för mig låter det klokast att köpa en ordentlig begagnad spis som inte är vattenmantlad. Du sa själv att ni inte har gott om pengar och något som alltid verkar sluka tiofalt mer pengar än man kanske först planerat är VVS-installationer. Spara lite och lägg pengar på en ny eller begagnad vedpanna och använd köksspisen så mycket det går så mår huset och dess invånare bättre, men den biten verkar du redan ha klart för dig.
Jag skulle undvikit pelletskamin för att jag är rädd för alla delar som kan gå sönder på en sådan.

Hur mycket hade ni tänkt lägga på eldstad skorsten etc?

Kör på elpanna och vedspis i väntan på bättre tider.
Vad är det för typ av hus ni bor i ? Korsvirke ?
Lite OT, men är dräneringen verkligen nödvändig? Kan om man har otur göra mer skada än nytta för gamla hus, speciellt om grundstenarna inte ligger så djupt. Blir kanske till en vedpanna om det kan sparas in där :) . Lycka till. Mvh
 
Redigerat:
Tack!
Ja - vi har funderat på pellets även. Men det här med köksspisen har en charm och just att man kan laga mat på den!
Den kommer dessutom stå precis vid ingången och nära till ytterdörren vid hallen - om nån är orolig för skräpande i kökt =O)

Det är skorstenen som kommer att kosta mest - då spisen hamnar på ytterväggen på långväggen - blir lösningen att dra en rörskorsten genom kallvinden och ut närmare nocken. Sammanlagt 5 meter kanske. Takhöjden är inte 2 meter och själva taket är ca 4 meter. 3-5 tusen på spisen. Ungefär. Finns igen VVS koppling så kan vi göra allt själva. Mura en fundament kommer att behövas då den gjutna grunden inte går djupt. Osäker hur mcyekt sten det finns under - har grävt upp blomjorden runt huset och såg det då.

Angående dränering så är det stallbyggnaden som är problemet - där alla våra otaliga reservdelar ska förvaras. Finns en tråd om det här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/189544-rad-behovs-dranering-av-gammalt-stall.html

Dräneringen hamnar INTE vid grunden. Där ska 0-32 och överst 0-16 (stampad med en jungfru vi får låna) och sedan cementplattor "husera". Tanken är att ytvattnet ska rinna ner i dräneringen som ska läggas brevid.
Behöver kanske inte säga att vi gräver själva =O) För hand - köper rör på Rinkaby rör för 80 kr per 4 meters bitar. Hämtar själva. Gruset kör en kompis till oss. Plattor har vi i massor - samlat på oss genom åren =O) Så det blir inte så dyrt.

Huset är korsvirke i lersten. Isolerat utvändigt med 5 cm träullit (gaia här på forumet hjälpte mig att hitta namnet på den isoleringen en gång i tiden) och putsat på det. En del rum isolerade invändigt - förutom just köket.
 
mina svär föräldrar har satt in vatenmantlad kökspis en löberger dom är skit nöjda har en 500l tank till med laddomat 21

ska du köpa isokern skorsten lr premodul ?

men det finns inte möjlig att bygga ett litet pannrum där el pannan står slänga in en billig panna och typ premodul eller isokern skorsten..
 
Henrietta70,

titta på blocket efter en beg. Norahammar/Parca kökspanna, det kommer ett par såna i månan för ~2-4.000:-.
Det är gjutna pannor(håller länge) med bra effekt (finns 3 storlekar) som fungerar utmärkt att elda mot en ack (för en sån måste man ha om det ska vara nån mening).
Men välj en lite äldre, för dom är emaljerade & snyggare om de är hyffsat skötta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.