Hej,

Är snart i färd med att sätta upp det nya köket och har lite funderingar på hur dessa ska fästas.
Väggen är plåtreglar med enkelgips och på detta har ju de tidigare stommarna suttit utan problem sedan byggnaden uppfördes -91.
Nu är jag lite osäker på detta då jag läst om att många är tveksamma till att sätta köksskåp på gips.
Hur mycket bärkraft kan man räkna med att gipsexpanders bär?
Skåpen tidigare verkar ha varit fästa i just plåtreglarna, hur mycket bärkraft finns egentligen i dessa?

Jag vill helst inte sätta upp extra byggskivor då det är ont om centimetrar innan man hamnar med bänkskivan i dörrfodret så det ligger inte i planen.

Någon som har en ide om bästa sätt att fästa skåpen?
 
Åsa Lund
Ta bort gipsen och ersätt med byggskiva, den kommer ju ändå att döljas av skåpen sen.
 
Nja då blir det ju OSB (som jag antar att du menar) att kakla på och det känns inte så bra.
 
Ska du upp med något som hängs på skena ala Ikea skulle jag absolut satsat på att fästa i reglarna. Ska du upp med fästpunkter i varje skåp individuellt blir det knepigare. Kollar du teoretiskt på skjuvkrafter på perfekt satta expanders borde det väl funka men frågan är om det blir stabilt med marginaler

Du skulle ju alltid kunna ta bort gipsen en sträcka vid fästpunkterns i överskåpens överkant och ersätta denna med plywood som fästs i reglarna. Borde ge bättre förutsättningar att skruva upp skåpen
 
Jag köpte 2 skivor plywood och styckade i 3 delar på längden, fick ju då remsor på 40 cm, sen sågade jag ur motsvarande i gipsen där jag ville ha infästningen, och la i plywooden istället. Sågade även remsor på 10 cm för att stabilisera gips/plywood.
Köpte vanlig plywood då det drar betydligt bättre i det än OSB.
 
Vad gör dig osäker? Skåpen har suttit på nuvarande vägg i 24 år utan att ramla ner. Ser det ut att ha rört sig på något olämpligt sätt? Om det har fungerat hittills och du inte skall ha mycket tyngre saker i skåpen är det väl enklast att fortsätta på samma sätt? Det blir starkt av att det är en stor skiva över hela väggen. Att kapa bort gips och ersätta smala remsor med plywood blir inte nödvändigtvis starkare. På det viset blir hela väggen klenare och skåpen får färre fästpunkter i reglarna. Att ha OSB bakom gipset är starkare, och det blir enklare att bygga, men det finns även många exempel på att enkelgips är starkt nog.
 
Nä det stämmer, det sitter nog många kök i enkelgips med molly, men äldre kök skiljer sig mot dagens.
Förr var det en monteringsbräda bakom överskåpen, så man kunde i sidled skruva var som helst, och då tex träffa en regel, dag är det vinklar i skåpen infästa i sidostyckena, och dom hamnar där dom hamnar, har man riktig otur kommer man i kanten av en stålregel, och då är det inte kul att få dit en molly, borren kanske halkar på sidan om så hålet inte kommer där det ska.
Förr hade man en kakellist som skåpen vilade på, den är det inte många som har idag.
Sen är det inte helt ovanligt att man misslyckas med en molly, kanske får snegäng så mutterstycket lossnar, och då är man inte glad.
Vist är det en hel del bök att sätta dit plywood, men det är jäkligt skönt sen när man väl ska ha upp skåpen, bara hålla upp och dra fast, klart.
 
Sätt helst i plåtreglarna använd molly där det inte passar. Brukar ju stå på mollyn vad de tar i vikt. De brukar ta mycket kraft neråt men inte så mycket ut om du för står vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.