Jag skall monter upp 4 stycken köksskåp på en väg där neder kanten av där skåpen är enkel gips och i övankant av skåpen är det gips och en plyfa skiva. Hur skall jag gå till väga för att få upp detta så det håller?

/sebastian
 
efter lite undersökning så har jag kommit fram till att det är enkelgips eller i bästa fall dubbelgips på väggen. Skulle det funka om man satte upp skåpen med molly skruv?
 
Nej det håller inte. Det bästa är om du kan skruva skåpen i reglarna innuti väggen. Om det har suttit väggskåt där tidigare så har en tidigare snickare troligtvis förberett väggen genom att sätta upp horisontella reglar eller "kortlingar" mellan de stående reglarna. Det är i dessa du ska montera dina skåp.

Finns inga "kortlingar" eller andra förstärkningar inbyggda i väggen måste man vara lite mer kreativ.
 
Du har ju plyfa skriver du så det är klart att det går och skruva upp dem i detta utan molly då...
 
Ganska stor skillnad mellan enkel och dubbel gips. I dubbel går det utmärkt med molly.

I enkel gips är det mer osäkert, där pallar gipsen åtminstone 25 kg/molly.
Vilken typ av infästning är det?
Typ IKEA med 2 vinkeljärn då måste du nog ställa dem på en list som kan skruvas tätare.

Är det en list inne i skåpet där man kan ha mer än två fästpunkter då borde du hitta några stående reglar och klara dig bra.
 
T
Hallå, TS har ju plyfa bakom. Alltså slutsnackat om mollypluggarnas vara eller inte vara.......
 
Hallå, han skrev i sitt andra inlägg efter lite undersökning att det bara är gips.
 
T
Hallå, det har du rätt i:blushing:
 
Hallå, det missade jag också... ;)

Men med ordentliga Molly så fungerar detta också om man inte kan eller har möjlighet att öppna och kortla väggen vilket är bästa lösningen.
 
Hej Paul varför inte hålla på ett hockeylag, Percys snickare håller inte måttet :D
Inte för att vi gör det så mycket bättre, åka ut mot Skellefteå är skämmigt!

En Färjestads-supporter, en HV-supporter, en Skellefteå-supporter och en Luleå-supporter stod på kanten av ett stup.
-detta gör jag för Färjestad, sa Färjestad-supportern och hoppade utför stupet.
-detta gör jag för HV, sa HV-supportern och hoppade också ut för stupet.
-detta gör jag för svensk hockey, sa Luleå-supportern och kastade Skellefteå-supportern utför stupet !
 
Redigerat:
Jag har hängt tag i Redhawks sen gamla Mif-tiden och är ingen kappvändare...
Började följa dem -88 och var med om gulden -92 och -94 samt europaguldet -93, m.m m.m...
Har arrangerat och varit med på ett par grymma resor till Luleå för en hel del år sedan och mycket annat...

Vi kommer igen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.