Nu har jag ytterligare en fundering. Jag ska montera ett ikea kök på en betongvägg.
När jag har tagit bort det gamla köket så verka betongväggen vara ganska så porös (lättbetong?). Radhuset är byggt på 1950-talet. Fick ett tips om att sätta upp träreglar på väggen som fästs i betongen med ex. spik-plugg och sedan skruva fast väggskåpen i träregeln. Vad tror ni om det. Hur tjock regel måste jag ha för att skåpen ska fästa?
Ska jag även sätta en träregel under skåpen som de kan vila på under själva monteringen?

Over and out.

/Mattias
 
  • IMG_0310.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, sätt en regel under skåpet som används under monteringen. Det är väl värt besväret.

Regel på väggen eller inte är väl en smaksak. Jag har för någon månad sedan monterat ett kök direkt på väggen och det gick bra.
 
Sätt en träregel(snyggare list kanske) under skåpet som de vilar på. Fäst sedan skåpen upptill med IKEAs beslag. Listen undertill håller fast skåpet så det inte åker ner oc de övre så det inta kan tippa ut från väggen.

Jag gjorde misstaget när jag sätte upp ett väggskåp mot murstocken. Satte upp regel på vägen för få stöd av skåpet och fäste sedan upptill med IKEAs beslag. Tog sedan ner regeln när allt var klart. När sedan kakelsättaren kom var skåpet snett. En skruv hade släppt lite från murstocken som gjorde att skåpet hängde snett. Fick sätta en snyggare eklist under som skåpet fick vila på.

/Joakim
 
Så här gjorde jag...!!!

Jag satte upp 1"x4" med 40cc genom att dra på pl400 och sedan använda mig av 8x80 spikpluggar. Vilket gjorde att jag kunde dra ny el utan att behöva fräsa spår i väggen för VP-rör. På dessa reglar skruvade jag sedan upp "Ryssplyfa" vilket gör att man inte behöver tänka på att reglar för köksskåpen ska komma på rätt höjd. Som ett sista lager satte jag sedan gips.

Detta är mitt tips att gå tillväga

Rock on..!
 
MathiasS skrev:
Ja, sätt en regel under skåpet som används under monteringen. Det är väl värt besväret.

Regel på väggen eller inte är väl en smaksak. Jag har för någon månad sedan monterat ett kök direkt på väggen och det gick bra.
Tack för ditt svar, hur satte du fast skåpet, spikplugg eller plugg och skruv?

/Mattias
 
Jag har inte kommit så långt än, sen kommer jag att anlita en som det jobbet. Jag har en släkting som jobbar med att sätta upp kök.

så vi får se men ryssplyfan tror jag är tillräckligt för att dra skåpen i utan att anv. plugg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.