Skall, på inrådan av min granne och snickaren som gjort skåpen, olja in dem med 50/50 linolja-terpentin. Skåpen är i björk.

Erfarenheter av att måla med detta inomhus? Kokande/icke kokande - fördel/nackdel?

Tänkte dessutom, till skillnad fr. grannen bryta oljan i vitt. Får naturligtvis prova mig fram m. pigment, men är det nån som har nåt tips på pigmentmängd för att få de att se "normalt vitbetsat" ut?
 
Nithin skrev:
Tjena!

Men sen hitta jag något som heter Finishing oil från en fransk tillverkare som heter Libéron.
//Nithin
Den är helt klart outstanding! Vilken tålig yta man får utav den.
 
Din snickare talar om s k halvolja vilket är en tradlösning men egentligen ganska onödig. Kokt olja torkar snabbare än rå. Skit därför i lösningsmedlet och kör bara kokt olja: men dra bara av med en trasa om Du väljer opigmenterat.

Ska du pigmentera så ska Du absolut köpa en tub konstnärsfärg av känt märke. Kreatima eller en bättre färghandel har....Det finns färdigblandade (zink och titan) vita kulörer. Då får du ett pigment som är maskinellt rivet och därmed av överlägsen kvalitet.

Vill Du bryta bort den mjölkblå antydningen tar du under 1% grön umbra - då blir det bara vitt. Umbran finns också i tub.
 
Nithin, my man... ;)

Bra idé...men vill Du komma undan billigare finns både linolja och kinaolja att köpa på nätet. Mixa kan man göra själv. Sikativet (=torkmedlet) kan man hoppa över om det t ex är sugande furu...
 
Kanske ska tillägga att pigmentet ska röras ut i en ytterst liten mängd linolja och droppas i halvoljan till önskad täckgrad....

Testa Dig fram på en hyvlad björkbit.
 
Var hittar man Finishing oil i sthlm-trakten.
 
Kanon, har flügger runt hörnet. 8)
 
Koka...?

Man slår ihop en skvätt från ena dunken med en skvätt från den andra. Klart. 50 kr/litern.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.