Behöver tips till vårt blivande kök.
Den stora grå klumpen är ett skafferi som tyvärr inte går att flytta då vi behöver ha en lucka där till avfuktaren i grunden.

3D-modell av ett kök med gråa skåp, skafferi och en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 1

3D-visualisering av ett kök med gråa skåp, inbyggda vitvaror och stort skafferi intill en diskho och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 2

3D-modell av ett kök med skåp, skafferi, spis och diskho, grå skåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 3

3D-ritning av ett kök med grå inredning och ett stort skafferi som inte kan flyttas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 4
3D-modell av ett kök med grå skåp och skafferi, diskho under fönster, och en vit runt matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök 4
 
BirgitS
Med tanke på avståndet mellan stora diskhon och hällen skulle jag försöka få till att man i stort sett bara använder bänksträckan med hällen under matlagningen och låta hon vid fönstret vara till för disk. Det innebär att jag skulle vilja ha att hon inte är för liten så att den går att använda för att skala potatis och att det finns en hyfsad arbetsbänk mellan hon och hällen. Hon är lämpligen närmare förvaring av grönsaker mm. som ska till hon än vad hällen är.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på avståndet mellan stora diskhon och hällen skulle jag försöka få till att man i stort sett bara använder bänksträckan med hällen under matlagningen och låta hon vid fönstret vara till för disk. Det innebär att jag skulle vilja ha att hon inte är för liten så att den går att använda för att skala potatis och att det finns en hyfsad arbetsbänk mellan hon och hällen. Hon är lämpligen närmare förvaring av grönsaker mm. som ska till hon än vad hällen är.
Anser du att jag behöver 2 hoar?
 
BirgitS
Jag skulle inte vilja gå tvärs över köket med en pastagryta full med kokande vatten. Det har hänt alldeles för många skållningsolyckor när folk har gjort det.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle inte vilja gå tvärs över köket med en pastagryta full med kokande vatten. Det har hänt alldeles för många skållningsolyckor när folk har gjort det.
vilket kök tror du är bäst? Behöver man ha ho även på kök 2?
 
windestal
Det är inte möjligt att ha kyl/frys där det nu bara är lång köksbänk bredvid stora hon? (Nära köksbordet) Och så ha bara bänk med skåp under det fönstret. Då får du kanske ihop det med stor ho och häll i vinkeln som ju blir mycket längre utan kyl och frys och slipper ha två hoar.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag är inte så förtjust i något av alternativen, oftast för att det inte är någon bänkyta mellan hon och hällen.

När det gäller hon så är bygglovsreglerna sådana att häll och ho ska finnas i samma bänklängd, man ska alltså kunna hålla pastagrytan över en bänk hela vägen eftersom det har skett så många skållningsolyckor när folk har gått över golvet med den och sen snubblat (mattkant, kvarglömd leksak, barn som plötsligt sprungit fram etc.). Sen får du förstås göra som du vill så länge du inte behöver söka bygglov.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
TS, skulle du inte kunna lägga upp en ritning på (hela) rummet? Någon av de erfarna på forumet kanske då kan komma på en lösning som ni inte tänkt på.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
1 16386 skrev:
TS, skulle du inte kunna lägga upp en ritning på (hela) rummet? Någon av de erfarna på forumet kanske då kan komma på en lösning som ni inte tänkt på.
Det ska jag ordna. Tack för tipset
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte så förtjust i något av alternativen, oftast för att det inte är någon bänkyta mellan hon och hällen.

När det gäller hon så är bygglovsreglerna sådana att häll och ho ska finnas i samma bänklängd, man ska alltså kunna hålla pastagrytan över en bänk hela vägen eftersom det har skett så många skållningsolyckor när folk har gått över golvet med den och sen snubblat (mattkant, kvarglömd leksak, barn som plötsligt sprungit fram etc.). Sen får du förstås göra som du vill så länge du inte behöver söka bygglov.
Jag är inte heller nöjd. Tack för ditt engagemang :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle inte vilja gå tvärs över köket med en pastagryta full med kokande vatten. Det har hänt alldeles för många skållningsolyckor när folk har gjort det.
Jag håller helt med dig, så skall inte ett kök byggas!
Men finns det verkligen sparad, läsbar statistik över dessa olyckor?

Annars ser jag bra sätt att ordna köket med avställningsplats, spishäll, arbetsbänk, diskbänk utgående från kök 4.
Lägg upp en planritning, så skall jag visa!
Med planritning menar jag något liknande denna:
Planritning av en lägenhet med markerade utrymmen för kök, vardagsrum och badrum.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men finns det verkligen sparad, läsbar statistik över dessa olyckor?
Det tänker jag inte leta reda på eftersom det för mig räcker med att det har skett flera gånger att barn har blivit skållade och fått stora hudskador för resten av livet. Men om du är intresserad kan du säkert leta reda på det lika väl som jag.
 
Bifogar lite mått, klumpen är ett skafferi som behöver stå där det är utritat. Längst ner till höger är öppningen in till köket. På samma vägg som öppningen är längst bort till vänster är skorstenen.

Ritning av kök med måttangivelser, skafferi markerat och placering av öppning samt skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av kökslayout med måttangivelser, skafferi och skorstensplacering markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett kök med måttangivelser, skafferi, köksöppning och skorstenens placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av kök med måttangivelser, skafferi i centrum och placering av skorsten och öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3D-rendering av ett kök med grå skåp, diskmaskin bredvid spis, arbetsö och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt förslag men då kan man inte plocka i/ur diskmaskinen när någon står vid spisen...
 
windestal windestal skrev:
Det är inte möjligt att ha kyl/frys där det nu bara är lång köksbänk bredvid stora hon? (Nära köksbordet) Och så ha bara bänk med skåp under det fönstret. Då får du kanske ihop det med stor ho och häll i vinkeln som ju blir mycket längre utan kyl och frys och slipper ha två hoar.
Nu när jag sett ritningarna skulle jag tro att windestals förslag är en vettig lösning med tanke på rummets form. Ett vinkelkök (utan högskåp) med spis och diskbänk i nedre vänstra delen, med kyl/frys i övre högra hörnet och så en bänk med underskåp mellan skafferi och kyl. Matbord framför fönstret till höger. Lite trångt kanske, men borde funka.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.