Om någon känner sig manad att ge feedback har jag lagt ut ritningar från IKEAs köksprogram i min blogg över vårt tänkta kök. Ingen höjdarkvalitet, men alla kommentarer tas tacksamt emot.


http://alacs.blogg.se/1208289043_utkast_till_kk.html

/alacs
 
En sak jag verkligen rekommenderar är att spegelvända köket om det finns ngn möjlighet till det! Högskåpen stjäl otroligt mycket ljus där de står nu...
Då du då får en stor vägg till högskåp kan du tex bredda skafferiet/städskåpet, ha inb.ugn och micro i ett högskåp mm.
 
Spegelvända helt, menar du? Fast då ska vi dra om vatten och avlopp, samt dra om fläktkanalen. Känns alldeles för ofattande, tyvärr.

Ljusmässigt tror jag inte det är något större problem - vi har 2 stora fönster i arbetsdelen, och 4 fönster vid matplatsen.

Men tack för input.

/alacs
 
Jag undrar om ni har några skåp någon annanstans? Jag tycker det ser ut som väldigt lite skåp att ha saker i.
 
Jag skulle också fundera på att spegelvända.
Då kan ni dessutom vända så att högskåpen kommer inne i hörnet och bänken mot öppningen på den sidan. Och är det möjligen mot norr där så kan ju 40-skåpet i så fall bli ett riktigt skafferi.

Om bjälklaget är åt rätt håll är nog inte VA så svårt att dra om.
Fläktkanalen kan ni väl i värsta fall ha som en balk i taket.

Tror att din idé om 9 fläktskåp kan bli riktigt snygg, men den är ju inte så 40-talsmässig kanske. Ska du hålla den gamla stilen så är nog bänk + överskåp mera rätt.
 
AstaS skrev:
Jag undrar om ni har några skåp någon annanstans? Jag tycker det ser ut som väldigt lite skåp att ha saker i.
Inte skåp, men väl en hel matkällare! Inget större förvaringsproblem med andra ord vad gäller extra skafferivaror, porslin och bunkar, etc som vi inte använder så ofta.

/alacs
 
pinebar skrev:
Jag skulle också fundera på att spegelvända.
Då kan ni dessutom vända så att högskåpen kommer inne i hörnet och bänken mot öppningen på den sidan. Och är det möjligen mot norr där så kan ju 40-skåpet i så fall bli ett riktigt skafferi.
Skafferi, eller snarare stor matkällare, har vi, så jag har inte behov av det i köket. Men annars hade det varit härligt. Hade jag behövt ett gammaldags skafferi hade jag låtit det ta än större plats än 40 :)

pinebar skrev:
Tror att din idé om 9 fläktskåp kan bli riktigt snygg, men den är ju inte så 40-talsmässig kanske. Ska du hålla den gamla stilen så är nog bänk + överskåp mera rätt.
Nej inte 40-talsmässigt, men jag gillar idén i alla fall. Har inga överskåp nu när vi rivit ut, och jag inser vad luftigt det blir utan, och så får det förbli. I värsta fall får vi väl smälla upp överskåp senare.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.