Skickar med ett par förslag på vårt nya kök. Har vi tänkt rätt eller vad säger ni?
Man blir alltid hemmablind. Är det något vi bör ändra eller tänka på?
Fönster är ocentrerat och det ändrar vi på.
 
  • vy1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint kök. Kommer skafferiet vara kylt? Men svårt att se om det är några fel om man inte vet hur resten av rummet ser ut.
 
Nej ,inget kylt skafferi. Bilden till höger så kommer matrummet vara åt vänster helt öppet. Bilden till vänster så kommer vardagsrummet vara till höger helt öppet.
 
Det enda jag kan kan komma på är att det är ingen höjdare att ha micron ovanpå ugnen.
Bästa lösningen enligt mig, är att ha ugnarna brevid varandra, så man slipper sträcka sig, för att sätta in och ta ut saker ur micron.
Annars ser det jätte fin ut -gillar speciellt skafferiet.
 
Det blir svårt att ha ungnarna jämte varandra. Tänkt först skippa mikron. Det enda vi värmer i den är fisk till katten.
 
Inredning i skåpen? Är det något som ni inte kan vara utan?
 
Jag skulle nog hängt skafferidörren åt andra hållet så det blir smidigare att komma åt det man behöver när man står vid arbetsbänken eller ön.
 
P
Låda under hällen? Kan man ha det?

Vad ska den lilla bänkskivan till höger om kyl och frysen vara till? Är det inte bättre med ett högskåp? Det kommer ju bara samlas en mass skräp på den lilla ytan annars.
 
Bänkskivan till höger om frysen är till för när man kommer hem med kassar med mat t.ex som ska in i kyl /frys. Lådan under hällen ska vara kryddhylla, tänkte jag
 
Om ni bara värmer fisk till katten i mikron kan ni skippa den, katter ska inte äta fisk, vare sig rå eller tillagad, de måste ha kött, rått kött, annars får de proteinbrist och problem med mineralhalterna, bland annat urinsten. Av samma skäl får de inte äta rå äggvita.

Brorsan har sin mikro i den höjden, barnsäkert och bra tänkte de först, men när de ser våra ungar på 9 och 11 själva värma pizzabitar till mellanmål, poppa popcorn till kompisarna osv inser de ju att det var dumt gjort.

Kassarna med det man köpt sätter man väl på köksön där det är gott om plats att packa upp? Att ha spisen i hörnet av köksön ser också lite knepigt ut, det brukar vara bra att ha avställningsytor på båda sidor om spisen.

Om du sätter kyl och frys längst ut mot dörren och flyttar högskåpet med ugn och mikro längst bort efter diskbänken kan du ha vanligt bänk plus överskåp mellan kyl/frys och skafferi, utmärkta avställningsytor istället för minisnutten vid dörren och ser luftigare ut.

Ser kanske lite mer traditionellt ut, men annorlunda är inte altlid bättre.
 
Såhär är mina förslag:

1. Ändra placeringen av spishällen och har den mer centrerat. Jag tycker alltid man har fullt med grejer på bägge sidor om spisen när det lagas mat. Tycker även det skulle vara skönt att slippa gnugga rumpa mot den som står och skalar potatis när man själv står vid spisen.

2. Ta bort den fjöniga bänkytan till höger om kylen/frysen och sätt ditt ett skåp. Med ändring av hällen får du också platsen där du ställer grejerna på ett mycket bättre ställe. Tycker även den lilla ytan ser alldelles för liten ut för att ställa av mat på. Själv brukar jag i alla fall handla en hel del och ställa upp det mesta på bänken innan jag börjar håva in det i antingen kyl/frys/skafferi/skåp.

Annars var det ett väldigt snyggt kök. Något jag även reagerar på är alla "små" skåpen ovanför diskhon, är det 9 olika dörrar? Känns lite spontant som att hitta en nål i en höstack om man ska ha det som behövs. Ofta har man ju saker där som inte används så ofta. Jaja, kanske inget att hänga upp sig på men bara en tanke.
 
dusthall skrev:
Det enda jag kan kan komma på är att det är ingen höjdare att ha micron ovanpå ugnen.
Detta måste ju vara den helt klart vanligaste lösningen i alla nya kök! Perfekt att ha micro och ugn samlat så!

Till TS: Varför i hela världen värmer ni fisk till katten? Har aldrig hört talas om någon som gör detta.. Är det någon ovanlig katt eller? :rolleyes:
 
oj , det var mycket om katten. Vi köper frysta fiskfileer. Sen micra vi dom tills de är upptinade/kokta. Han får ju inte detta hela tiden utan en gång om dagen. Sibirisk katt.
Nu till köket.
Alla små dörrar 9 st är egentligen bara 6. Dom 2 nedersta sitter ihop och öppnas uppåt.
 
Är osäker om man ska centrera hällen?
 
Hade visst inte tänkt igenom allt. Spishällen 90cm och lådorna som är ritade är 2ggr 80cm.
Om man börjar från vänster på ön och tänker ett handuksskåp på 30cm sedan 90 lådor +häll och sedan ett 40 skåp. då får man en avställning yta på vänster sida på ca 40-45cm. Det borde väl räck att plocka upp matvaror på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.