Nu ska köket renoveras!

Detta är planen:
Kök: Ikea Lidingö
Golv: vitlaserat furu
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Jag ser att du tror på att maximera arbetstriangeln Kyl-Spis-Vask, och dessutom ställa ett bord mitt i vägen.
 
Tack för synpunkten. Efter en hel del funderande blev det denna lösningen. Har du något annat förslag tas det tacksamt emot.
 
Lite svårt att svara på då jag inte vet förutsättningar i övrigt (var går stammar, vilka väggar är ytterväggar där fönster ev. kan tas upp, om några dörrar kan sättas igen och tas upp på andra platser etc.), men i _princip_ skulle jag nog hellre låta hela "norra" väggen vara en köksbänk (ev. även den "östra"), och så placera bordet nere i "sydvästra" delen.
 
Tack för förslaget.
Det var också vårt spontana första förslag men det gick inte att genomföra pga att fönstret är för lågt.
En arkitekt vi anlitade kom fram till ungefär den lösningen vi nu fastnat för förutom att arkitekten tyckte att vi skulle frilägga rörstammen och klä in den som en rund pelare i rummet. Det skulle nog ha fungerat men vi valde bort den lösningen. Hörnväggarna är ytterväggar, fönster kan inte tas upp.
 
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, nu förstår jag, det är en lägenhet! Ja, då kan ni ju inte ändra om fönster. Nå, då skulle jag nog hellre placera kyl/frys i hörnet som arkitekten föreslog, och i hörnet där ni hade tänkt ställa dem, hade jag antingen lagt en arbetsbänk, eller varför inte ett stort walk-in-skafferi. Det verkar ju finnas en friskluftsventil där, precis som skafferier hade förr.
 
Ja, stämmer bra. Det framgick ju tyvärr inte i inledningen. Din tanke är bra men jag skulle gärna ha kyl/frys i det utrymmet. I lägenheten jag bor i nu står kyl/frys och arbetsbänk på motsatt sida och jag har aldrig upplevt några problem med det. Mycket av det som tas ut från kylen hamnar ju ändå på bordet direkt.
 
Svårt att se vad som är fönster respektive väggar, men varför inte:

1) ställa kyl/frys där fläkt är idag (och leda om ventilationen i taksockeln)

2) Ha vask och spis längs med väggen där vasken är idag, inga problem att flytta ett perilexuttag...

3) Platsbygg en köksö där köksbordet är idag, då får du bra med arbetsyta, utnyttjar triangeln samt får en massa extra förvaring. På andra sidan av köksön kan du sätta två barstolar (80 cm/barstol) så kan du också utnyttja utsikten vid fika, frukost etc.

4) Sätt köksbordet/middagsbordet där du placerade kyl/frys fast vänd det 90 grader.

Jag tycker den ursprungliga planlösningen är helt galen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.