Jag ska byta kök vårt hus från mitten av 60-talet. Har rivit ut köket och ser nu att väggarna består av råspont och masonit som ytskikt. Har rivit ner masoniten och ska sätta gips utanpå råsponten. Min fråga är: kan jag hänga mitt kök (Ikea kök) direkt i väggen (råspont plus gips) eller måste jag öppna upp väggen och kortla med reglar där köksskåpen ska hänga?
Det gamla köket hängde ju i råsponten så det borde ju gå, men vill gärna höra från er som har erfarenheter från området.
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
E
Det ska normalt inte vara några problem att hänga köket i råsponten. Det som avgör är avstånd mellan bakomvarande reglar samt om not och fjäder går in i varandra, så att inte brädorna torkat isär allt för mycket.
 
  • Gilla
bpconstruction och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Jag tycker råsponten ser bra och tät ut, men av spikningen att dömma så ser det ut som om reglingen går horisontellt. Kan det stämma och påverkar det tror du?
 
Råspont-masonitväggen i mitt 50-talshus brukar vara suveränt att skruva fast det mesta i. Har ännu inte haft några som helst problem (peppar peppar...) Har man bara rätt skruvar så sitter det som berget.
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…

Bästa svaret

E
Förmodligen sitter en tunnare bärläkt precis bakom råsponten. Bärläkten är nog i sin tur spikad i stående reglar, eller t.o.m plankvägg om det är innervägg. (Förmodligen reglar, innerväggar av plank var vanligare under första halvan av 1900-talet)

Att råsponten är spikad i bärläkt ska inte påverka förmågan att bära upp skåpen. Använder du dig dessutom av monteringsskenan från ikea så stagar den upp ytterligare genom att låsa panelen.
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.