Hejsan alla kunniga!
Det är så att jag är lite spekulant på en fastighet där ägaren innan har slagit ut en vägg mellan kök och vardagsrum och har helt enkelt flyttat halva köket längs med ”vardagsrumsväggen”. Min fråga nu är helt enkelt om det är till min fördel att flytta tillbaka köket där det en gång var från början? Jag tänker på avlopp osv. Om det ”finns kvar” så att man lätt kan byta plats på diskho osv. Tanken med det hela är att ist för ett enormt kök så vill vi ändå kunna separera köket och själva vardags/tv rum. Jag lägger upp bilder på planlösningen där jag har skissat på hur vi tänker oss vilja ha det om vi köper huset. Samt en bild på hur det ser ut i nuläget. Kom gärna med input hur ni skulle ha möblerat för att lösa både tvrum kök och gärna ha plats för ett matbord! Bomba med input helt enkelt 😊

Med vänlig hälsning, huskköpare
 
  • Planlösning av entréplan med kök, vardagsrum med matplats, två sovrum, badrum, hall och garage. Vardagsrumsväggen delar kök och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus med markerade områden för ett kök längs vägg i vardagsrum/matplats, två sovrum, badrum, hall samt ett garage och två takade altaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elfenbenet skrev:
Hejsan alla kunniga!
Det är så att jag är lite spekulant på en fastighet där ägaren innan har slagit ut en vägg mellan kök och vardagsrum och har helt enkelt flyttat halva köket längs med ”vardagsrumsväggen”. Min fråga nu är helt enkelt om det är till min fördel att flytta tillbaka köket där det en gång var från början? Jag tänker på avlopp osv. Om det ”finns kvar” så att man lätt kan byta plats på diskho osv. Tanken med det hela är att ist för ett enormt kök så vill vi ändå kunna separera köket och själva vardags/tv rum. Jag lägger upp bilder på planlösningen där jag har skissat på hur vi tänker oss vilja ha det om vi köper huset. Samt en bild på hur det ser ut i nuläget. Kom gärna med input hur ni skulle ha möblerat för att lösa både tvrum kök och gärna ha plats för ett matbord! Bomba med input helt enkelt 😊

Med vänlig hälsning, huskköpare
Updatering: på bild nr 1 så har nuvarande ägare diskmaskin och en diskho längs med väggen mot garaget som jag helt enkelt vill ha bort. Samt ta bort den gigantiska köksön som även den har en diskho.

Bild nr 2 : köket och diskho mm har alltså varit placerat längs med yttervägg till höger omkyl och frys. Och tanken är att flytta tillbaka det dit. Samt att köket ska gå i vinkel ut då spis och köksfläkten redan sitter monterad där.(den svarta fyrkanten jag har ritat.
 
BirgitS
Eftersom det är en källare under så är det relativt lätt att flytta vatten- och avloppsrör så det kan mycket väl vara så att de gamla rören inte finns kvar, men det är ju då också lätt för dig att dra om dem på nytt så i ditt fall behöver du nog inte tänka så mycket på hur det var gjort från början.

Det kan däremot vara svårare att dra om kanalen från fläkten så jag rekommenderar att du försöker få tag på originalplanlösningen för att få veta var spisen var från början. Det är ju inte ens säkert att det är en frånluftsfläkt i nuläget utan det kan ju vara en kolfilterfläkt. Fråga mäklaren om säljaren har kvar den ritningen.

Från början var det troligen en vägg mellan ytterdörren och hallen för att man inte skulle få in en massa sand och annan smuts i köket.

Vinkelkök är trevliga även om hur det just nu är ritat nog inte är så bra. Det bör t.ex. finnas avställningsyta på båda sidorna om en spis/häll, av praktiska skäl men också så att ingen som kommer in från vardagsrummet tar stöd på bänken utan att märka att det är en häll.
 
Tack för input och information. Det ligger nog nånting i det du säger ang spishäll. Om man väljer att skaffa en spishäll med inbyggd fläkt, vad gör man då med nuvarande utblås? Sätter man igen det på något vis eller hur brukar man göra?
 
BirgitS
Det beror på hur du gör med hällens fläktutblås.

1. Kolfilter i hällfläkten och den luften blåses ut genom sockeln.
Det måste finnas utblås/utsug från kök så då får du ha ett ventilationsdon i taket som tar hand om vattenånga och de lukter som kolfiltret inte tar hand om. Det måste också vara ett sug genom ventilationsdonet så en enklare fläkt, typ badrumsfläkt, kanske behövs. Kravet finns för att huset inte mår bra av den mängd vattenånga etc. som bildas när man lagar mat.

2. Hällfläkten ansluts via rör till ett utblås på utsidan av huset.
Ingen annan ventilation i köket behövs, om det inte behövs för att få en acceptabel ventilation av hela huset (vanligt i äldre hus).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.