Hej!
Ny här på forumet. Jag och tjejen tänkte göra om köket, och ville så gärna stoppa in en diskmaskin. Det enda stället vi har möjlighet att göra det på så går det avlopp precis bakom. Jag har funderat kring att bygga ut köket ca 7-8cm (finns ej möjlighet till mer) eller på något sätt leda om, har ni några tips på möjligheter eller får vi helt enkelt fortsätta leva utan en?



3D-skiss av köksdesign med markerat område för diskmaskin och bakomliggande avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Begränsat utrymme bakom köksskåp med synligt avloppsrör och sladdar, potentiell plats för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beroende på diskmaskin så finns det plats på baksidan ner mot golvet att lägga avloppsrören.
Kör avloppet på golvet för jag antar att ho ska vara till höger om diskmaskinen?
 
Tack för svaret!
Har googlat och googlat efter diskmaskiner som medför plats bakom och ikeas egna verkar vara bland dom mest generösa platsmässigt.
Annars tänkte jag vrida avloppsröret och dra den längst golvet bort till diskhon och skjuta ut underskåpen ett antal cm.
 
Jag skulle vinkla avloppet och dra det längs golvet och ev bilar upp ett större hål där den kommer ur väggen så du med fler vinklar kan få den åt sidan så mycket som möjligt.
 
Alternativt slösa lite och sätta in en lite smalare maskin och en täckskiva på sidan. Det ser ju ut som att avloppet sitter vänster bak så att säga.
 
Om ändå mitt liv vore så enkelt Chrisofsweden. Avloppet ligger mitt mitt så även en smal 45 diskmaskin funkar på varken höger eller vänster sida.

Jag har ca 9cm till dörrkarmen och tänkte om jag reglar upp väggen som bilden nedan?
Handritad skiss av en vägg med regelverk och avloppsmarkeringar, planerad för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Måste du ha en fullhöjds maskin? Kan du inte ha en inbyggd "bänkdiskmaskin"
Gissar att det är en liten lägenhet och då behövs det väl inte en fullstor maskin
 
Lägenheten är 35kvm, där vi är 2 som bor, som en skokartong ungefär :p Kändes som det enklare alternativet, med tanke på utbudet. Annars blir det ju att överväga bänkdiskmaskinen som byggs in som du säger.
 
TheStills skrev:
Måste du ha en fullhöjds maskin? Kan du inte ha en inbyggd "bänkdiskmaskin"
Gissar att det är en liten lägenhet och då behövs det väl inte en fullstor maskin
Det finns ingen "ogilla-knapp" tråkigt nog.
Storleken på lägenheten har väl knappast någon relevans?
Jag bor med fru och barn i villa om 200m2, diskmaskin går 1-2ggr/dag; den hade gått lika mycket om vi bott på 40m2.
 
Drar med några bilder till så ni får en liten bättre överblick
Kök med grön kakelvägg, diskbänk och öppnat skåp innehållande packtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en lägenhetsplan med markerade rum som sovrum, vardagsrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så vackert med packtejp..

Underskåp med röranslutningar fixerade med packtejp och tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En inbyggnads diskmaskin kräver 55 cm. Det ser ut som du har plats för det eller om du bygger på väggen några centimeter...
 
Tiger79, exakt det jag hoppas på. Jag tänkte bygga ut väggen med 70 reglar enligt skissen, sedan smälla på 13mm gips (enkel) och dra avloppet längst väggen bakom stommarna bort till under vasken. Röda cirklarna på skissen ska vara dosor för el till häll/ugn samt diskmaskin
 
Fjojtmehmet skrev:
Det finns ingen "ogilla-knapp" tråkigt nog.
Storleken på lägenheten har väl knappast någon relevans?
Jag bor med fru och barn i villa om 200m2, diskmaskin går 1-2ggr/dag; den hade gått lika mycket om vi bott på 40m2.
Har du pentry och bänkdiskmaskin i din kåk på 200kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.