Nu är mitt köksprojekt i stort sett klart. Har ställt många frågor här på forumet som hjälpt mig på vägen. Här kommer lite bilder och annan inspiration.

Hantverkare: Nej. Har gjort rubbet själv

Tid: Först körde vi 10 dar i sträck (jag, svärfar och farsan) och sen några helger på det. 4 veckor från start till mål.

Omfattning:Total renovering (en hall och ett badrum åkte med också). Vi rev både golv och väggar ner til bjälklag/trossbotten och byggde upp på nytt. Lade ner ny golvvärme från roth i alla golv, reglade upp till cc 30 överallt och satte nya väggar, nytt avlopp, nytt el och drog nytt vatten.

Kök: Ikea solär vitt.

Köksö: Ikea utby rostfri

Golv: Betongklinker från marocko

Diskbänk: Stala 40 mm ca 3 meter lång

Bänkskivor: Virrvarr med oljad tekkant

Spis: Ilve 90 cm gas/el spis med dubbla ugnar

Spisfäkt: Gorenje 80 cm

Kyl/frys: rostfrtitt från bosch

Diskamskin: inbyggd från bosch

Vinkyl: Inbyggnasmodell från ajokyl i varberg

Kakel: Grynna grå från höganäs

Budget: ca 160 tusen.

Bilder (bilderna är tagna med mobilkamera så de är lite oskarpa):
 
  • photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • phot4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad fint det blev! Kul att se ett lite mer vågat mönster på golvet.
Och vilken fart ni haft i bygget! Jag blir nästan avis... Vi gör motsvarande hemma, bygger om kök, vardagsrum, matrum och hall. Väggar försvinner, golv reglas om, golvvärme installeras, vatten, avlopp och fläkt flyttas osv. Men vi är bara två som jobbar praktiskt, mest min man, och jag är hantlangare och målare. Men vi börjar äntligen skönja slutet nu, har hållit på sedan i maj...
 
tackar. Bilderna gör inte köket riktigt rättvisa. Det vart faktiskt bättre än jag hade hoppats. golvet är från Marrakech design i göteborg. Har varit inne på ett sånt golv länge efter att ha varit i bryssel och gått igenom den smått fantaskiska kalek/klinker affären som ligger i centrum i ett gammal ockupert hus. MInns inte namnet på den nu men den är riktigt rolig.
Ang tempot så hade jag ju köpt allt och ställt i garaget innan vi började så vi byggde och gick bara ut och bar in material osv när vi behövde det. Sen la vi ju som sagt 11 dar ca 12 timmar om dan på 3 man så det blir ju nästan 400 timmar.
 
Det är fantastiskt att kunna bygga så , och kanske var det så att alla hade varit med förr också ;) ?

Om man delar 400 timmar till 4 timmars passer blir det 100 gånger, man kan inte jobba varje dag,
svärmor kommer på besök och lite måste städas undan... sedan blir det ett barnkalas och mycket måste
städas undan .
Inte undra att en köksrenovering tar tid.

Men fint har ni fått , jag beundrade också det fina golvet !
 
Jättefint! Särskilt golvet (ska ha nåt liknande på dass...) och spisen var inte fel den heller!
 
jo köket var faktiskt det sista jag hade kvar på renoverings/tillbyggnadsprojektet som har förvandlat vår 60 m2 stuga till en villa på 240 m2....

Ang golvet så köpte vi det som sagt i sverige (eftersom de hade exakt samma plattor på marakech design) men inspirationen kommer från den där affären i bryssel som även säljer via nätet. Om ni har vägarna förbi bryssel så gå dit och kolla. Vi var nog där 10 ggr och kollade innnan vi bestämde oss. Hemsidan: http://www.emeryetcie.com/

Spisen köpte jag från tyskland typ 10 papp billigare än vad den kostar i sverige. www.uno-momento24.de Det funkade kanon.
 
Grymt läcker spis...
Men vart gömmer du gasen?
 
jag drog 8 meter mjukglödgat kopparrör (i ett stycke) först ner genom bjälklaget och sen ut på utsidan huset. Nu står tuben i ett litet skåp ute. Köpte gasinstallationsmaterial som egentligen var för båtar (kopparrör, kopplingar, avstängingskranar och manometer/läckage varnare). Kostad typ 700 spänn totalt och var gjort på några timmar.

Är rätt skönt att slippa ha 2 st P11 stående i köket
 
Jättefint kök...vad är det för fläkt Ni monterat? Gillar lutningen på fläkten så slipper man ha den i ögonhöjd...
 
Gorenje DVG6545E fast 80 cm varianten. Finns på tretti.se

Den är OK och kostade ju inte så mycket. Hade jag haft obegränsad budget hade jag nog köpt fjäråskupans variant (tror den heter diablo) istället.
 
bmx skrev:
jag drog 8 meter mjukglödgat kopparrör (i ett stycke) först ner genom bjälklaget och sen ut på utsidan huset. Nu står tuben i ett litet skåp ute. Köpte gasinstallationsmaterial som egentligen var för båtar (kopparrör, kopplingar, avstängingskranar och manometer/läckage varnare). Kostad typ 700 spänn totalt och var gjort på några timmar.

Är rätt skönt att slippa ha 2 st P11 stående i köket
Najs! Funderat lite i liknande banor men att ha gasflaskorna inne...
Men att ha dem ute i ett skåp... hmm.. skall fundera på det. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.