Vi har köpt ett nytt hus och ska riva ut det befintliga köket och sätta in ett nytt.

Vi har nu tagit fram följande förslag till nytt kök. Är det någon som har några kloka synpunkter?
 
  • 3-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här kommer en bild från andra hållet.
 
  • 3-2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknas: avställningsyta vid kyl/frys samt ugn?
 
Ni har gott om plats för förvaring! Kylskåp, vask och spis i en arbetstriangel, bra. Gott om svängrum också.

På skissen finns ritat någonting på bänkskivan höger om vasken. Vad?

Hörnskåpet vid spisen är av en "omöjlig" modell med en svåråtkomlig hörna. Visserligen inte gravallvarligt då man i det här stora köket kan offra 60 cm förvaring.

Jag saknar också avlastningsyta vid ugn, kyl och frys. Skafferierna (var sin sida kyl/frys?) kan ersättas (om man vill) med bänkskåp och placeras längst ut till hö, 120 cm funktionell bänkyta. Oavsett avlastningsyta eller inte, skulle jag se över vilka placeringar av kyl/frys, ugn och vilken modell av högskåp skulle skapa den mest harmoniska väggen med så få avhuggna linjer som möjligt - om ni nu fattar vad jag menar.

Jag anser också att det är lite arbetssamt att disken och förvaring av matporslin hamnar så långt från matbordet (jag förutsätter att det här är ett öppet kök med matbordet bortom spishällen). Mycket spring. För att motverka det borde man flytta på hällen för att få porslinet under bardisken, men jag tror att er önskemål är just att ha hällen där den är.

Lycka till med finslipet!
 
Stort och rymligt! Personligen skulle jag välja bort överskåpen närmast hällen och bara ha en rak rad på väggen vid dörrarna.
Vi har ugn och häll placerade som i ditt förslag och det funkar om man inte har mycket passage mellan (i vårt fall en altandörr). Ett annat problem som vi upptäckt är att ugnen har ett kraftigt "utblås", som stör fläktfunktionen på så sätt att ångorna från grytorna hinner blåsas ut åt sidan... Dvs vi får ibland köra fläkten på onödigt hög effekt.
/U
 
Stort tack för alla synpunkter!

Vi har tagit fram två nya förslag som ni gärna får kommentera. Själv är jag inte riktigt nöjd med överskåpen i något av förslagen. De horisontella är snygga men hopplöst opraktiska eftersom man inte når de översta. De vanliga tycker jag ser lite tråkiga ut, men är rymliga. Kommentarer/förslag gällande dessa är väldigt välkomna!

Jag instämmer att det vore praktiskt med någon avlastningsyta vid kylen/frysen men bardisken får användas till detta. Har dålig erfarenhet av att ha ugnen placerad direkt bredvid kyl/frys varför vi placerat ett skåp däremellan vilket gör att det inte går att ha någon bänkskiva där.

Vi har dessutom tänkt bygga upp ett insynsskydd med någon bänkskiva vid bardisken för att man ska slippa se all disk i köket när man sitter vid matplatsen.

 
  • 5-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här kommer det andra förslaget.
 
  • 6-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från andra hållet.
 
  • 6-2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså en bardiskkök... Det ursprungliga alternativet känns bättre. Den snedställda fläkten ger ett rörigare intryck.

Iden att avskaffa hörnöverskåpet är bra. En rak skåpsrad är snyggare. Jag håller med dig angående liggande skåp! Det är nästan bättre att istället höja överskåpen och placera en öppen hylla under skåpen för att få den där liggande linjen.

Jag funderar fortfarande på lösningar som skulle ge avlastningsyta både vid kylen och vid ugnen. Varmt och kallt intill varandra är inte bra. Kan ugnen flyttas till bortre väggen intill dörren (ersätter sista 60 cm enheten)? Kyl/frys närmast matplatsen med en 180 cm bänkskåp intill.

Fundera över hur ni kommer att röra er i köket. Minimera springet mellan matbordet och kyl/porslin/disk. Av erfarenehet kan jag tala om att det är värt att minska på de avstånden om det är möjligt!
 
En liten fråga bara. Varför når man sämre i 2 horisontella skåp? Hyllplanen hamnar ju på samma nivå.
 
halloy skrev:
En liten fråga bara. Varför når man sämre i 2 horisontella skåp? Hyllplanen hamnar ju på samma nivå.
Det undre skåpet är ok. Dock sällan plats för två hyllor. Det övre horisontella skåpet hamnar högre än hylla nr två i traditionella skåp. Luckan öppnas uppåt och högt, vilket jag upplever besvärligt. Betydligt enklare öppna och stänga en traditionell dörr. Dessutom bättre överblick.
 
En klassiker som det ofta varnas för är att ALDRIG ha lådor närmast spisen, de går utmärkt att klättra på för de små människor som tidvis befolkar våra hem.
Visst finns det lådspärrar mm, men om lådorna står 40 cm från spisen så når vi vuxna i alla fall att ta fram en stekspade. Sätt skåp närmast spisen.
Om ni är högerhänta bör diskmaskin placeras till vänster om diskho.
mvh
greenbay
 
Hur brukar ni laga mat?

Själv är jag en väldigt social matlagare men som gärna klarar mig själv med själva köksgöromålen. Är det bara jag och sambon så brukar han få skala potatisen ungefär och annars är han mest kommenderad att stå i närheten så man kan prata med honom. Har vi gäster brukar fler hjälpa till med maten men också fler som bara ska få plats i närheten.

Den platsen att "bara vara" i köket för andra personer saknar jag i ditt kök. Du har ett gigantiskt kök, i varje fall sett med mina lägenhetsögon, men jag är rädd för att om där är fler än två personer i köket så kan det nog ändå kännas trångt och att man springer på varandra. Nu kanske detta inte är något problem för er del, det beror ju helt på hur man brukar använda köket, och tyvärr kan jag inte påstå att jag har någon idé på hur du ska göra istället. Men jag ville i varje fall påpeka det så att du har tänkt på den aspekten innan.
 
Äh, glöm vad jag skrev. Nu när jag tittade igen så inser jag att det kanske inte är en vägg bakom hällen som jag fick för mig. Om det är öppet där så kan du glömma det jag skrev innan :)
 
greenbay skrev:
En klassiker som det ofta varnas för är att ALDRIG ha lådor närmast spisen, de går utmärkt att klättra på för de små människor som tidvis befolkar våra hem.
En klassiker, ja, men lite förfelad tycker jag. Våra små har aldrig klättrat i lådor av den enkla anledningen att det är så lätt att putta dit en stol att klättra på...de har de gjort sedan ettårsåldern.
Det enda sättet att göra ugn och häll säkra för små barn är, anser jag, att inte låta barnen vistas obevakade i köket när de är på. Och att de har funktioner som gör att barnen svårligen kan knäppa på dem själva..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.