Hej!
Vi är i färd med att planera en köksrenovering.
Vi har gjort några exempel, men som inte på något sätt är slutgiltiga, utan de är mest förslag på planlösning. När planlösningen är bestämd kan vi diskutera detaljer.
Då vi tycker att häll och diskho har bra placering tänkte behålla placeringen av dessa.

Resultatet vi är ute efter är enkelt men exklusivt, kanske inte ett helt ovanligt mål... Vi vill fokusera på de små detaljerna som ger det där extra. Val av märke blir där vi hittar luckor vi tycker om, men antagligen blir det någon av de billigare kedjorna (ikea, epoq, kvikk).

När det gäller vitvaror väljer vi antagligen något ur mellanprisklassen, bara vi får de mest grundläggande funktionerna är vi nöjda.

Budgeten är preliminärt satt till ca 75.000. Blir det dyrare är det inget hinder.

Observera att följande bilder bara är snabbt gjorda, vi har inte gått in på detaljerna. Tex kyl och frys kommer att byggas in i nisch. Höjd på underskåp och överskåp är inte heller så noga genomtänkt.

Först en planlösning, dörren vid trappan går till altanen. Dörren i mitten längst ner går till en balkong.Lilla rummet är en toalett.

Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första förslaget, och det vi tycker bäst om. En möjlig nackdel är att "vägen" till altanen blir hindrad.

kök1 planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra förslaget. Köksön är tänkt att ha hjul så att den går att flytta.

kök2 planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje förslaget, med köksö, men vägg vid toaletten är borta. Fri gång till altanen, men då kommer även toaletten mer i köket.

kök3 planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjärde förslaget. Självklart är inte längden på den nya väggen bestämd. Ger en mindre öppen känsla.

kök4 planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart går dessa lösningar även att kombinera. Tex. är vi inte så förtjusta i förslag nummer 3, utan den finns med bara för att visa att väggeb går att ta bort.

Här är en bild från "verkliga livet"

IMG_3629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken lösning tycker ni är bäst och varför?
 
Hemmakatten
Behåll det öppet, dvs. ingen vägg som i fjärde förslaget. En köks däremot skulle jag ha, men då en helt fristående köksö som inte sitter fast i väggen. Och absolut inget väggskåp på väggen mellan köksdelen och matsalsdelen. Det ger ett bättre flöde till och i köksdelen eftersom man då kan gå på båda sidor om köksön. Det kommer också att ge ett mer luftigt intryck.

Och i och med att det är en öppen planlösning skulle jag ha köksskåp som det inte "skriker" köksskåp om utan skåp som mer smälter in. Helt vitt skulle jag nog satsa på. En hel rad med underskåp med likadana lådor inunder och en hel rad med vita överskåp och med en täckskiva som går upp till taket. Ingen stor ensam köksfläkt utan en utdragbar diskret fläkt under ett av överskåpen.Helintregrerad frys och kyl (med snickerilucka utanpå). Även köksön skulle jag ha vit och med vit kvalitetslaminat på.
 
Nu är i stort sett hela övervåningen öppen, så därför är inte luftigt exakt vad vi är ute efter. Egentligen är vi inte så förtjusta i helt öppna ytor, men eftersom köket var så litet var vi tvungna att ta bort väggen.

Vi är helt inne på din tanke med likadana lådor som underskåp, det värsta vi vet är när det inte linjerar.
Om det blir så att vi har överskåp kommer det självklart att bli en liten utdragbar fläkt, men får vi till det med bra förvaring vill vi helst slippa att ha för mycket överskåp.

Jag vet inte riktigt åt vilket håll du menade att vi skulle ha den fristående köksön så jag gjorde två modeller.
tyvärr känns det lite trångt att ha den fristående.

Här har vi placerat köksön mitt mellan fönstren, längre in blev det för trångt mot kyl/frys. Då finns nog plats för ett till högskåp istället.
köksö fri.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det 118 cm till fönstret och 100 cm till bänken.

köksö fri 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Jag menade att du skulle ha köksön som på din första bild. Den blir då som en naturlig avgränsning mot matplatsdelen. Hur stor plats blir det i så fall mellam köksön och skåpväggen?
 
Jag tycker att ert första förslag ser trevligast ut, dock hade jag nog valt att ta bort "väggskåpet" över köksön och funderat lite extra över den där väggsnutten mot toaletten...

Kunde inte varit ett alternativ att ha spis och diskho mm i hörnet mot toaletten och ta bort den extra väggdelen där samt eventuellt fundera på att ha kyl/frys där ni i skissen har spisen?

Tycker dessutom att ni bör tänka över alternativet att göra taksanlutning över högskåpen.
 
Hemmakatten skrev:
Jag menade att du skulle ha köksön som på din första bild. Den blir då som en naturlig avgränsning mot matplatsdelen. Hur stor plats blir det i så fall mellam köksön och skåpväggen?
Mellan hörnet av köksön och hörnet på kyl/frys är det 180 cm. Bifogar en bild uppifrån.
köksö fri uppifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen tycker jag att den ser konstig ut så långt ut i rummet, men det skulle nog se konstigt ut att placera den icke i liv med fönster.
 
JothaR skrev:
Jag tycker att ert första förslag ser trevligast ut, dock hade jag nog valt att ta bort "väggskåpet" över köksön och funderat lite extra över den där väggsnutten mot toaletten...

Kunde inte varit ett alternativ att ha spis och diskho mm i hörnet mot toaletten och ta bort den extra väggdelen där samt eventuellt fundera på att ha kyl/frys där ni i skissen har spisen?

Tycker dessutom att ni bör tänka över alternativet att göra taksanlutning över högskåpen.
Väggskåpet över köksön satte vi nog mest dit på skoj, det är en detalj vi tar i ett senare skede. Som jag skrev i första inlägget kommer kyl och frys byggas in i en nisch, detta är bara enkla modeller för att se övergripande planlösning. Viktigaste frågan är just nu huruvida väggsnutten mot toaletten ska vara kvar eller inte, och om det blir någon köksö eller inte.

Tar vi bort väggsnutten blir den väggen bara ca 115 cm, så möjligen skulle vi kunna flytta hon lite till vänster och sätta hällen på den lilla väggen.
 
Här kommer en snabb skiss på JothaR:s förslag. Exakt placering av ho och häll kommer i så fall i ett senare tillfälle. Vill helst inte ha häll i hörnet därav denna lösning. Mellan kyl/frys och ho är det 100 cm. En variant är att flytta hon närmare kyl/frys. Fast jag gillar när det är rätt så nära mellan häll och ho. kök 7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Känn på konceptet att ha överskåp som linjerar med kyl/frys ut mot diskhon (+takanslutning) och att ha som ert tidigare förslag med friliggande fläkt över spisen =)
 
Här kommer en bild utan skåpet över köks ön och med kyl och frys i en nisch, alltså en förbättrad variant av nummer ett.
kök utan skåp över köksö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Att ha köksön så långt ut i rummet så som du visar i ditt inlägg #6 känns som alldeles för långt bort från övriga bänkar för att kunna fungera som en bra arbetsbänk. jag tycker inte alls det skulle kännas konstigt att dra in köksön (om den är fristående) närmre den bakre köksväggen. Vore tvärtom inte dumt alls att kunna titta ut genom fönstret. Jag skulle sätta köksön så att den yttre långsidan livar med fönstret som är närmast matbordet. Att sätta köksön längre ut skulle inkräkta för mycket på er matsalsdel enligt min mening.
 
Hemmakatten skrev:
Att ha köksön så långt ut i rummet så som du visar i ditt inlägg #6 känns som alldeles för långt bort från övriga bänkar för att kunna fungera som en bra arbetsbänk. jag tycker inte alls det skulle kännas konstigt att dra in köksön (om den är fristående) närmre den bakre köksväggen. Vore tvärtom inte dumt alls att kunna titta ut genom fönstret. Jag skulle sätta köksön så att den yttre långsidan livar med fönstret som är närmast matbordet. Att sätta köksön längre ut skulle inkräkta för mycket på er matsalsdel enligt min mening.
Problemet är att om vi sätter den längre in blir det väldigt trångt mot hörnet av kyl och frys. Kan göra om den och mäta avståndet.
 
Här livar köksön med fönstret närmast bordet. Den är förkortad till 160cm för att undvika att avståndet till högskåp och vägg blir för korta. Avståndet till högskåpen är 90 cm och till väggen 77cm.
Däremot är det nog ett måste att ha kyl och frys på den långa väggen eftersom det inte ryms två 60 skåp på den korta.

köksö fri 3 160cm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en variant med högskåpen i hörnet på den långa väggen. Provade även att sätta in överskåp som någon nämnde, detta är bara ett förslag på överskåp, bestämmer vi oss för denna planlösning ägnas tid till att få tillde bästa överskåpen då.
köksö fri 4 160cm väggskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
ang " bild från verkliga livet" - vad i den gamla planlösningen vill ni egentligen förbättra? Duger det inte att bara ställa in nya skåp och vitvaror och behålla planlösningen som den är?
gaia
 
gaia skrev:
ang " bild från verkliga livet" - vad i den gamla planlösningen vill ni egentligen förbättra? Duger det inte att bara ställa in nya skåp och vitvaror och behålla planlösningen som den är?
gaia
Köksplaneringen är ju inte dålig egentligen, men å andra sidan gjordes den utifrån att det fanns en vägg mellan kök och vardagsrum och är således planerad för att rymma ett köksbord. Nu har ju vi varken väggen kvar eller ett köksbord där, därför blir det rätt mycket outnyttjat utrymme. Den största nackdelen är att vi nu bara får plats med en kombinerad kyl/frys. Där behöver vi mer utrymme, men även övrig förvaring är i minsta lagret, Alla skafferivaror får tex knös in i ett 40 cm brett och 70 cm högt överskåp. Jag tycker inte om att ha saker framme på bänken utan allt står inne i skåp.
Vår matplats nu är 5,5 meter lång och 3,5 meter bred, har vi ingen köksö blir ytan där det bara står ett bord över 8 meter lång. Kan nog lätt kännas lite tomt, även om vi inte för övermöblering direkt.

Även om det är bra kan ju alltid något förbättras, och att inte göra det när man ändå ska riva ner köket känns ju onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.