Hej!
Ska bygga ett litet hus på 64 kv nere och 40 uppe. Vi har bestämt oss för att ha vattenburen golvvärme med ackumulatortank och en kökspanna. Huset har en öppen planlösning. Men jag undrar: Hur stor bör ack. tanken vara? Och på hur många kilowatt bör kökspannan vara. Är det rimligt med 500 liter ack. tank och en panna på 9 kw? ( då är det 4 kw direktverkande och 5 kw ut till tanken). Har förstått att det är viktigt att inte över- /eller under dimensionera någon del.
Tacksam för alla goda råd!
Marie
 
Hade det varit ett gammalt hus så tror jag att det hade varit för lite. I ett modernt, välisolerat hus kan det räcka. Med 5kW tar det minst fem timmar och en kvart att värma 500 liter vatten 45 grader (från 45 till 90 grader). Det är under förutsättning att de övriga 4 kW räcker för att värma huset. Värmen i acken räcker lite längre tid än det tar att ladda beroende på hur kallt det är ute. Jag skulle ha satsat på en lite större tank (750 liter) och betydligt mer effekt på pannan, helst det dubbla till vattnet.

Det beror mycket på vilken komfort du vill ha. Om du vill kunna duscha på morgonen, hur ofta kan du tänka dig att elda, ska acken bara hålla värmen över natten osv. Man kan ju ha en slinga i botten att förvärma varmvattnet i för att få bra skiktning och sedan sätta en elpatron strax under den övre slingan eller varmvatten beredaren. Ställer man termostaten på patronen till 50 grader så är man säker på alltid ha vatten till en dusch.
 
Har själv den mista Tirolia kökspannan den är på 15KW! Tror inte att det finns så små. Det är i regel kaminer i så fall = ej vattenburna.

Min fixar att höja 240L varmvatten 35 grader på en halvtimme samtidigt som den värmer huset på 75 kvm. Då slänger jag in ungefär 15L ved eller 7-8 vanliga vedklabbar. Vräker in en 5-6 blad från DN kastar vedklabbarna ovanpå och sen några tändstickor på det. Så sköter sig resten själv. Har termostat som jag tog från den skrotade elpannan jag ersatte som styr cirkpumpen som matar den nya elpannan och dessutom kopplar bort elpatronen. Sen växlar den själv tillbaka till elpannan då veden brunnit ut och värmen sjunkit i elpannan. (Som jag då har ställt på ungefär 50 grader)

Har sen byggt en vedlår som ser ut som ett köksskåp på ca 250L direkt bredvid (brandisolerat från pannan med sten) då behöver jag bara hämta ved ca var 5:e dag.

Funkar Kanon!

Så helst ska du ha någon form av acktank som kan ta emot effekten hyfsat annars så kan du bara fiselda och det är både oekonomiskt, skitigft och jobbigt! Optimal storlek är beroende på hur ofta du vill elda i kökspannan men jag hade gärna haft 750-1000L så hade det kanske funkat dygnet runt för mig att bara elda på kvällen

Skogstomten
 
Tack för bra svar och goda tips!
Marie :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.