Jag förbereder mig för den första vintern i min nya bostad. En väl isolerad enplansvilla från byggd 1990 med boyta på 95 kvadratmeter.

Jag har precis fyllt vedboden med torr fin ved för att kunna få ned elkostnaderna till vintern.

Jag har ett vattenburet system med en Euronom Danfoss ECT 5006 Elpanna men inbyggd vvb samt en vattenmantlad kökspanna Wamsler K72C som enl. en broschyr jag har ger 10kW, (Står inget om fördelningen mellan strålvärme och vad den avger till vattnet)

Jag är väl medveten om att det snabbt kommer bli kallt efter att jag slutat elda eftersom jag inte har någon ackumulatortank men jag vill som sagt stödelda så mycket jag kan för att få lägre elkostnader. Pannan är centralt placerad och planlösningen ganska öppen så strålningsvärmen kommer sprida sig skapligt.

Jag har några funderingar:

1. Är det vettigt att elda överhuvudtaget i kökspannan när man inte har acc-tank? Eller är det bara ett slöseri med ved och värmen går till kråkorna?

2. Skulle det ens vara värt att sätta in en acc-tank när effekten på pannan är så pass låg? Hur stor skulle vara lämplig isåfall?

3. Jag har inte utrymme för något separat pannrum så en renodlad vedpanna kommer jag inte att skaffa men vore det en rimlig investering att köpa en ny kökspanna med kanske ca 20-25kw och koppla in acc-tankar? Är uppgraderingen så pass mycket bättre än mitt nuvarande system att det skulle vara värt det?
 
1. Ja, det är vettigt som stöd åt elpannan, speciellt när du är hemma och kan elda kontinuerligt.
2. Har du plats för den så, javisst. 500-750L borde passa bra.
3. Om det finns plats för en 1000-1500L tankvolym, skulle jag hellre ha det och en kökspanna som ger all värme till tanken/-arna, än en mindre tank med en kökspanna som avger en massa strålningsvärme.
 
kulle
Elda så mycket du kan kommande vinter, så du lär känna ditt hus och hur mycket värme det kräver.
Är det ett välisolerat hus från -90 med öppen planlösning så lär du nog klara dig långt med vedeldningen.:)
 
  • Gilla
Öhrlund
  • Laddar…
Jag antar att du har ett "normalt"/modernt två-krets system med platta element? Navkdelen är då att ditt system inte har så stor volym.
1. Det blir inte sämre effekt på pannan för att du inte har en acktank,så länge du inte pyreldar. Som den ovan skrev så lär du dej rätt snart hur mycket och ofta du kan elda.
2. Acktank är aldrig fel. Sen beror det ju på vad du har tänkt dej med ditt system och hus. Funderar du allvarligt på alternativ 3 så kör på det istället, det blir en bättre investering. Du kan ju också ha acktank med solslinga och solfångare på taket.
3. Absolut bättre, har själv haft en kökspanna till och värma huset och förutom att jag saknade acktankar så tyckte jag det var ett större bekymmer med allt skräp som blir när man ska ha in ved i köket.

Att tänka på förutom kostnaden för panna acktankar mm är att installationen kostar en del. Så investera i så stor panna och tankar du kan.
 
Tackar samtliga som svarat i tråden!

Då vet jag att jag inte eldar åt kråkorna bara för jag saknar ackumulatortank! Det ska bli spännande i vinter och se hur ofta hur hårt jag kan elda innan temperaturen i systemet blir för hög. Kanske man ska försöka få tag på någa bitar täljsten elle dylikt och lägga in i pannans ugnsdel för att den ska hålla värmen lite längre!

Nu ska jag försöka ordna så att jag har någon reserkraft till cirk.pumparna så jag vid elavbrott kan få värme och möjlighet till matlagning!
 
Om du saknar acktank så kan du inte ha termostater på elementen.
All energi du tillför vattnet måste ta vägen någonstans annars kokar systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.