Jag och min sambo kan inte bestämma oss för hur vårt kök ska se ut.

Vi har högblanka vita luckor och rostfria vitvaror. Vi har en svart fondsvägg med smala vågrätta vita ränder. De andra väggarna är vita.

Sen har vi nog tänkt att ha bänkskiva i valnöt.

Men nu till de verkliga problemen, kakel? glas? golv?

Vad vi vet är att vi vill ha ett massivt trägolv (ja, jag vet att det är krångligare). Jag tänkte först lite mörkare, typ valnöt men det vill inte min sambo. Han vill ha ett ekgolv (där kvistar och sånt syns). Det skulle ju kunna vara ett alternativ för då kan man mörka det när man lagt in det om man vill ha det mörkare.

Vi ska ta bort en massa skåp på en vägg så att vi där nästan bara har en fläktkåpa. Kakel eller glas? Går det att ha glas ända upp? (jag tycker att det ser "halvfärdigt" ut om det slutar efter en meter.

Otroligt tacksam för svar
 
Hej vi kommer att ha oljad Askparkett på vårat golv. Vi har 40mm valnötskivor både på köksön och skåpsidor.
Köksön är gjord med en brolösning så att valnöten möter golvet av ask.
Ek provade vi men det passade inte så bra med våran valnöt, ask såg klart bättre ut ihop med valnöt.

Lite av våra erfarenheter.

Lycka till.
Häls Niclas
 
Inte ska du ha kökspanik!
Några tips från mig som du kan tänka på är
- se till helheten på bostaden. Vilka materiel finns i övriga golv? För många olika träslag ger ett rörigt intryck.
- ska du blanda olika träslag är det bättre att de skiljer sig kraftigt åt i färgskala än att du försöker få dem att gå i lika ton.
- det materiel du väljer bakom en spis/spiskåpa blir hårt ansatt av fett och stänk från kastruller och stekpannor.
- lagar ni mycket mat hemma? då kanske det estetiska bör stryka på foten inför det praktiska. Ett kök ska inte bara vara snyggt, det ska gå att laga mat där också :)

Välj det ni tycker är snyggt! Modet varierar snabbt och heta materiel kan vara ute redan nästa år.

Lycka till!

 
Jag skulle nog ha valt som tidigare inlägg... Oljad ask parkett... helst tilja... då får ni det ljusa å det mörka...

personligen tycker jag inte ek å valnöt går klokrent ihop.. men smaken e som baken....

sen när det gäller kakel eller glas... jag skulle välja kakel... det är absolut lättare att få rent... man vet ju hur det är att putsa ett glasbord å få det snyggt.... hur e det då med en flottig glas skiva :-/ njaaa... inget för mej i alla fall...

men som sagt gå på känsla å framför allt hur/ vad ni vill ha för intryck osv.

lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.