Har någon hört något angående att man bör förhändra luftinsläpp till köket om man bygger köksö med spis och frihängande fläkt.

Planerar att bygga hus med öppen planlösning(kök+vardagsrum). Riskerar jag att ha matfett över hela huset? ???
 
JAg känner många som har en ö i köket.Inga problem med "fettet" i vardagsrummet. Men det är klart att fläkten bör vara på då man lagar mat.
 
Ju färre väggar det finns kring fläkten, desto större kapacitet krävs. Rätt dimensionerat ska det inte vara ett problem. Vi kommer satsa på en vindsmonterad motor för att få ordentlig kapacitet och även kunna utnyttja den utan att reaplan-känslan infinner sig.
 
Har precis testat vår spis och fläkten i köksön. Ingen lukt några meter bort (i vardagsrummet) och då körde jag bara på tvåaan. Är fläkten tillräckligt stark borde du inte få några problem.

Hälsningar
 
Vi har valt en köksfläkt av märket Gorenje. Ganska okänt märke (vad jag har förstått) och inte många som säljer det. Vår erfarenhet av det är mycket god sen tidigare och priset är ingen nackdel :) Förhållandevis billiga grejor med hög kvalitet.
 

Hej!

Angående Zirkon, jo vi tittade på denna när vi byggde vårt förra kök men kom fram till att det inte är mycket till kanter som samlar ihop vattenångan/matoset. I min hjärna så funkar säkert en fläkt med rikitga kanter bättre (men det är i min hjärna!)

Någon som har praktisk erfarenhet av denna eller liknande fläkttyp?

Mvh Stefan
 
Stefan skrev:
Angående Zirkon, jo vi tittade på denna när vi byggde vårt förra kök men kom fram till att det inte är mycket till kanter som samlar ihop vattenångan/matoset. I min hjärna så funkar säkert en fläkt med rikitga kanter bättre (men det är i min hjärna!)

Någon som har praktisk erfarenhet av denna eller liknande fläkttyp?
Intressant... Har ingen som helst erfarenhet, men börjar genast klura på om det är bättre med kanter eller inte. Jag kan tänka mig att det kan bli bättre utan kanter. Man borde då även få luften utanför kåpan att röra på sig in mot fläkten och på så sätt fånga upp en större yta.
Så tror jag! Någon som "vet"? ??? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.