Vi valde att bygga ett traditionellt kök dvs alla skåp upp mot väggarna. Efter att ha bott in sig förbannar man lite att vi ändock inte valde att göra en köksö. Man får ju tumma lite på yta och så, då när vi valde hus så bestämde vi oss för att vi ville ha golvytan till vårt stora köksmöblemang, nu hade tankarna kanske gått lite annorlunda...
Jag funderar och tittar i diverse tidningar (och hemma hos folk) på deras kökslösningar. Och lika mycket som jag gillar iden med köksön så är den mer eller mindre lyckad.
Jag ser bra lösningar där köksön är mer som en förlängning av redan befintligt kök, dvs inte en köksö då utan som ett U.
Och så finns det KÖKsÖ.
Ni som har köksö, hur hra ni valt att utforma den och varför och hur fungerar det i praktiken?? Vad skulle ni ändra på, göra annorlunda?

Känns den här beskrivningen igen på er?
Vi lagar gärna och ofta mat tillsammans men vårt nuvarande kök gör det till ett irritationsmoment för man är uppe och trampar på varandra...Vi är tidsoptimister och är sällan färdiga när gästerna kommer varpå önskan om en köksö eller ivartfall en bardisk är önskvärd där gästerna kan slå sig ner och ta en fördrink medans man förbereder/lagar maten och kan ha ögonkontakt. Gillar inte att stå med ryggen mot gästerna..
Öppen planlösning är väl trevligt MEN tycker att det är lagom skönt/avkopplande att sitta mitt i köket och se alla kastruller osv varpå tanken kring en köksö med lite högre/avgränsande vägg kanske vore något? Dvs man slipper se oredan när man sitter ner till bords...

Och vad är den bästa köksön? Den där man har dubbelt så bred avställningsyta?
Tillgpng till kran/vatten?
Spis & fläkt?
Eller bara en flat bardisk för tillfällena då man har bjudning med plock, bakning m.m
Nackdelar med spis & fläkt på kökssön??

Kom gärna med tankar & ideer.

Vad är regel för avstånd mellan spis och närmaste vatten/vask förresten? Hur mycket avstånd ska vara mellan köksskåpenoch köksön för det optimala användandet? Jag vill ha nära till allt, bara snurra runt så är det där...'
Kunna vara 2 st i kök som lagar mat samtidigt utan att dansa "rumba" med varandra..."Ända mot ända kan ingenting hända"

Tips, ideer. mottages tacksamt och gärna bilder/länkar/tips

mvh
 
Jag kom just på den ideala lösningen/önskan:
Bardisk med höjd så man inte behöver se oredan i köket men med en köksö i mitten som man kan gå runt och ha plockmat på exvis. Någon som har denna specifika lösning och hur mycket golvyta tar då köket??
 
Vi kommer inte att ha köksö. Har haft det tidigare och den blev en "skräpsamlare", d.v.s post, reklam alla möjliga saker.......hamnade där. Dessutom tycker jag att barstolar är obekväma ;-)

Vi sätter köksbordet mitt i köket - det får bli vår samlingspunkt.
 
Thomas59
Köksö kan nog vara bra.

Har levt i 15 år i en lägenhet med U-kök med en halvö som gick från botten av u:et och uppåt så att säga. Kanske snarare ett E-kök med drygt dubbel bänkbredd Vi hade spisen på ena sidan av halvön med sittplatser mitt emot och vatten med ho vid spisen. Förutom att vi tillbringade 80% av tiden i köket var den största fördelen, gäster eller ej, att man slapp stå och titta in i en vägg då man stog vid spisen.

Eftersom sittplatserna/bänkskivan på motsatta sidan mot spisen också fungerade som beredningsyta vid matlagning blev det betydligt trevligare även om vi bara var två i köket. Vi kunde då stå på var sin sida och laga mat occh konversera, ja ni fattar.

I villan jag köpte i höstas har vi ytterligare en variant som man skulle kunna kalla G-kök, dvs ett U-Kök med en bardiskdel i ena hörnet med enkelskiva. Funkar också jättebra men troligen kommer vi att göra om köket i alla fall då spisen nu är placerad mot en vägg vilket egentligen inte är så kul.

Trots skillnaderna har vi lika roliga fester och middagar.

Tyvärr får jag nog göra er besvikna på några punkter:

A/ Ni kommer även med en köksö att vara ute i sista sekunden

B/ Det ser lika stökigt ut när gästerna kommer, kanske tom stökigare då ni litar på att köksön ska dölja det mesta och struntar i att plocka undan

C/ Ni kommer att trampa än mer på varandra då golvytan minskar om ni inte organiserar matlagandet bättre och det går att göra oavsett kökslösning

D/ Det kommer egentligen inte att bli trevligare på festerna och gästerna bryr sig knappast om om ni har en köksö eller inte, det är mixen av gäster, hur ni tar emot gästerna och maten som avgör. Men ok lite trevligare kanske.

Som jag ser det är största fördelen att spisen kan flyttas från väggen och att man får ett lite mer avslappnat hängställen än ett traditionellt matbord med stolar.

Tips: Flytta spisen till ön om det går, vatten och vask, rejäl yta och glöm inte eluttag.
 
Har tyvärr inget bra foto på vår lösning, men jag tycker att den är rätt optimal. Spisen, så att man om man vrider på huvudet ser gästerna.
Diskbänken bakom bardisk, perfekt som serveringsbord och för diskinlämning. Den höga disken skymmer röran för gästerna. Man är vänd mot gästerna när man står där.
På andra sidan spisen en stor yta för uppläggning, eller flera som jobbar.

Det kan ibland bli lite trångt precis i hörnet vid diskbänken, mest för att soptunnan är där också. Men det kan man ju lösa med en temporär sophink om man ska vara många som lagar mat.
Bottenv%E5ning%202008-06-03.jpg
 
Vi har en liknande lösning som pinebar, med en upphöjd bänk mellan matplats och kök som döljer oredan. Vi har även en köksö att laga mat på, hänga, servera och använda som avställningsyta. Vi är än så länge väldigt nöjda med planeringen på vårt kök.
 
  • DSC_0016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi valde köksö och rationaliserade bort sittplatsen för fyra i köket, istället öppnade vi mot matsalen där man kan sitta hur många som helst (nåja).

Vi är SUPERnöjda, vi använder framförallt köksön till frukost, ibland till andra måltider, och som extra tillagningsyta. Det har blivit så att den som skär grönsaker använder köksön och extravasken, den andra använder spis och stora diskhon. Jag bifogar lite bilder och om du vill läsa mer om köksbygget så är det den här tråden som gäller:

http://www.byggahus.se/forum/koek/78818-aentligen.html
 
  • klar10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad härligt det ser utmed era kök utan överskåp! Saknar ni dem eller funkar det bra?
 
TorOdd skrev:
vad härligt det ser utmed era kök utan överskåp! Saknar ni dem eller funkar det bra?
Det är kanon utan överskåp, saknar dem inte det minsta, vi har porslin och glas i lådor istället, mycket smidigare tycker jag. Vi har ett vitrinskåp (kolla i tråden om vårt kök) men där står bara "finglas" som används sällan. Allt som används till vardags finns i lådor eller i något av de tre små öppna skåpen.
 
yens: kollade i er tråd och fick lite fina idéer. T ex jalusiskåpen som jag hört att folk gjort som ni men inte sett hur det ser ut. ser väldigt praktiskt ut, och den idéen tar jag med mig och hoppas vi har plats för det ;-) Powerportarna verkar och så smidiga och ffa kul :-D
 
Jag är ganska kort, och det kanske har att göra med det men nej, jag saknar inte överskåp :) Tycker det är väldigt smidigt med glas, koppar och tallrikar i lådor.
 
Totte_S
Vi valde köksö på hjul.Två st av underskåpen ( 60cm ) är byggda lite grundare (3-4 cm) än standard, vilket gör att vi får plats med en uppfällbar skiva i bakkant på köksön. Utrullad på golvet med skivan uppfälld är den 120*90 cm. Om vi inte vill ha den på golvet rullar vi in den under bänkskivan. Hjulen är dolda bakom en sockel så de syns inte. Man ser knappt att den är utdragbar när den står under bänken, men det gör den aldrig, för den är så bra i vårt kök! ;)
 
Jag skulle inte för allt i världen vilja vara utan vår nya köksö. Det enda jag med facit i hand skulle ha velat ha annorlunda är att ha den lite bredare. Så att det blev ett större mellanrum mellan hällen och vasken. Men då hade vi inte kunnat gå runt ön, eftersom murstocken står där den står.
Vi kan vara ett helt gäng samtidiga matlagare, två vaskar gör att man inte behöver trängas när man ska skala något eller skölja händerna. Vi har dessutom en extra sopkorg under vasken i ön, så vi behöver inte trängas kring den heller.
Matlagning kan man göra vänd mot gästerna och konversera samtidigt som de kan läppja på en drink och/eller hjälpa till med hackande av ingredienser.
Här är det nästan en förutsättning att man har en bra fungerande fläkt med låg ljudnivå, dvs helst med separat fläktmotor och grov dimension på ventliationsslangen.
Diskningen tar man om hand sen med utsikt genom fönstret.
Jag är helnöjd med vårt kök!
 
  • köksritning.JPG
  • köksbild2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksbild1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej malinahlen.
Vad är måtten på er köksö?
 
När jag gick i skolan hade vi "köksö" i hemkunskapen så att fröken kunde visa alla. Vi fick dock sitta på vanliga stolar utan att dingla med benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.