Hej,
Jag har en gammal " köksnora" en vattenmantlad Norahammar från 1932 i köket. Dvs en riktig gjutjärns spis ca 40 cm bred och en meter djup. Nu är tyvärr vattensystemet torrlagt pga gammal läcka.
-kan jag elda i den i alla fall? Förstör jag den ? Eller kommer det bara att värma dåligt pga den luftisolering som finns i pannan istället för vatten. Men det vore trevligt att få lite värme och vedsprak i köket igen.
Tar tacksamt emot tankar och funderingar och är det någon som provat och vet svaret vore det ännu bättre.

/Johan
 
G
En ide kan ju vara att fylla den med sand istället. Då får du bra värmelagring också.
Om det är en bra eller dålig ide kanske någon annan får tycka till om.
 
Låter lite som att elda för kråkorna, jag hade en Nora i min förra stuga, och den gav ingen värme i sig själv att tala om, var för välisolerad, fast det kanske inte går att jämföra då jag hade vatten i min.
 
Min köksnora är alltså gammal, liknar mer en gammal järnspis än de lite nyare modellerna, saknar isolering, så utsidan på den blir lika varm som vattnet. På toppen är det spisringar för matlagning.
Fylla med sand, kanske det, men leder värme dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.