vit är alltid snygt i köket :)
gaia
 
Vi har funderat på samma sak, men för vår del blir det vita luckor. Med ekparkett samt köksbord och stolar i ek tyckte vi helt enkelt att det skulle bli för mycket med luckor i ek.
 
Sama här gräddvita luckor (Tibrokök lucka Sigill). ekparkett och köksbord i ek. Granit bänkskiva i gråvitt, hittat en skitsnygg granit som ser ut som marmor. Verde Marina heter den hos vår handlare.
 
Vita luckor helt klart :)

Vi bodde tidigare med vita luckor, nær vi så byggde nytt hus valde vi oljad ek plankgolv samt ekkøk och ek bænkskiva. GISSA om vi nu knappt 2 år efter inflytt ær SUPERTRØTTA på detta ekkøk... ångrar av hela mitt hjærta att vi inte tog det vita køket.... Vitt blir man aldrig trøtt på, du kan alltid ændra accesoarerna, som færg på væggar, kakel, bænkskiva etc. Før vår del blev det bara FØR mkt ek... vi har dessutom køksmæbler samt samtliga v-rumsmøbler i oljad ek. Så just nu kænns det som om jag vill gøra mig av med ALLT vad heter ek och træ...

Vad det hela handlar om ær ju att det skall vara en LIKA BALANS mellan træ, vatten, stål, færg etc. Fundera effter hur ert hem kommer att se ut och blir det ngt som blir "øverrepresenterat" kan du ge dig den på att du inom inte alltfør lång tid trøttnar. Kan tips om en dansk inredningstidning som ær helt SUVERÆN! Heter Bo Bedre och finns att køpa på Pressbyrån i Sverige. De har dessutom en hemsida www.bobedre.dk dær du kan kilcka dig fram till kækssidorna, många fins o bra tips!! Lycka till!
Anna
 
Maa. köket i länken ovan så skulle jag bara vilja påminna om en nackdel med inredning av vitpigmenterad ek (som i fallet på länken), jag har en bekant som installerade ett fullständigt underbart (och lika fullständigt horribelt dyrt ;)) gräddvitt Kvänumkök för snart ett år sedan, hon blev rekommenderad en massiv vitpigmenterad ekskiva som bänkskiva/bardisk i kombination med gråsvart granit, pigmenterinen avsåg att säkerställa ett inte allt för mörkt totalintryck tillsammans med graniten.

Den skivan ser förfärlig ut nu och gjorde redan ca. ett drygt halvår efter att hon mot bättre vetande nöjt lät installera den :'(.

Köksinredning behandlad med vit lasyr är mest troligt betydligt tåligare för avtorkning än det vitpigmenterade träet.
Nu är det ju visst och sant att luckor och övrig inredning inte utsätts för samma slitage och avtorkning som en bänkskiva, men jag tror def. att man noga bör tänka sig för, då det trots allt ändå alltid är ett ojämnt slitage i ett kök (där tex. sopskåpsluckan är oändligt mycket mer utsatt för nötning än tex. en lucka längre bort i köket kan vara), vilket med en vitpigmenterad olja, särskilt på ett träslag med förhållandevis mörk grundton, lätt riskerar att resultera i ett flammigt utseende som är otroligt svårt att rätta till, då återinoljning med vitpigmenterad olja gör det som är vitare vid oljetillfället ännu vitare, och flammigheten kvarstår fast omvänd :'(

MVH//Christina.

*EDIT* Anser själv att ett såpass mörkt träslag som ek är snyggast i den naturliga ton det får vid oljning, dessutom mest lättskött. Vill man ha mörkare eller ljusare, så finns det andra träslag som lämpar sig bättre för de önskemålen än ek, men det är bara min personliga åsikt.
Jag skulle maa. ursprungsfrågan personligen också föredra vit köksinredning med kombination av andra detaljer i ek, tycker precis som AnnaD att för mycket ek lätt blir helt överväldigande, medan 'lagom'( ;)) är jättesnyggt (och det helt oavsett om det är trenden för dagen eller ej), fördelen med ett vitt kök är dessutom att man, om man är intresserad av att följa gällande trender, har betydligt lättare att byta ut enskilda detaljer än hela köksinredningen med några års mellanrum.
 
Nja vi skall köra vitpigmenterad ek av skäl som angivits ovan.....vitt blir lätt smutsigt med små barn och ek kommer man tröttna på tror jag också!

Det bästa av två världar helt enkelt!

GrVp345x3452.jpg
 
Calle Anka skrev:
vitt blir lätt smutsigt med små barn
Fast det blir nog även den vitpigmenterade eken är jag rädd, dessvärre är det dessutom just pga. exv. sådant som man riskerar problem :-/

Men trots allt så är det ju en avvägningsfråga och somliga kanske är ordentligare av sig än andra och då behöver kanske aldrig problemen uppstå :)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
... vitpigmenterad ek (som i fallet på länken) ...
Ahh, blev lurad av rubriken. Trodde det handlade om någon form av lasering. :)

Snyggt, som sagt. Men om det har så dålig hållbarhet så får man kanske tänka om.
 
Gällande smuts så skulle jag hellre ta ek. Vitpigmenterad eller inte så syns inte lite smuts på en gång då eken har färg och struktur naturligt i sig. På vitlackerat syns det direkt så man får inte göra annat än torka för att det skall se fräscht ut.

Värt att poängtera är ju att efter att man vaxat med vitpigment på ek så läggs ju några lager med lack för att skydda ytan på eken. Då fastnar inte allt och det är precis lika lätt att torka som vilken lackad yta som helst.
 
När vi tittade på just vitpigmenterad ek, så tyckte vi att det såg lite smutsigt ut redan som nytt. Ådringen skär igenom lite för tydligt på den vitpigmenterade eken.

Däremot har jag sett andra vitpigmenterade träslag som ser lite "lugnare" ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.