Och så var det dags för mig att äntligen byta ut mitt kök. Efter att ha suttit och vridit och vänt på skåp och bänkar i ett antal timmar nu så tror jag det är dags få höra någon annans åsikter. Här följer lite bilder på hur rummet ser ut och hur jag tänkt mig placera saker.

Exakta mått, roterad 180-grader i förhållande till ikea (märkte det för sent ;) )
800px-Correct_Overview.jpg

Ikea översikt
800px-Ikea_Top.jpg

Ikea vänster
800px-Ikea_Left.jpg

Ikea höger
800px-Ikea_Right.jpg

Frågor som jag funderat på:

  • Jag känner mig ganska låst i hur köket är disponerat för tillfället (det ser i princip ut som det förslag jag tagit fram här). Ser någon en alternativ lösning på det ? Vatten och starkström finns i dagsläget där spis och vask är, dessa är det inte aktuellt flytta på.
  • Jag är inställd på att köpa en side-by-side frys/kyl för att få lite mer utrymme än jag har idag (idag har jag en enkel 60cm kyl/frys). De flesta side-by-side är dock >70cm djupa. Väggen där kylen är placerad är dock bara ~60cm djup. Kommer det att se konstigt ut från dörrsidan när en del av kylen sticker ut eller är det bara dörrarna ? Ett alternativ är att flytta dörröppningen 10cm för att få lite mer djup, känns dock som ett lite större projekt som jag gärna undviker om möjligt.
  • Vad kan man placera ovanpå kylen ? Hittar inget i Ikea-programmets om fungerar vettigt.
  • Är det dumt att ha ett högskåp längst ut på kyl-sidan ? Samtidit som jag tycker det vore praktiskt ha den typen av förvaring där så stänger man ju in bänkytan där lite. Köket är inte så stort, det sista jag vill bygga in är något som får det att kännas trångt.
  • Hur mycket utrymme behövs mellan bänkskivan och matplatsen ? På vasksidan så kommer jag ganska nära med nuvarande lösning. Men det kändes snyggare sluta med en 40cm bokhylla än att klippa direkt efter spisen. Dessutom vill man väl ha avställningsytor på båda sidor om spisen ?
  • Vid övergången från kylen till skåpen och från väggskåpen till högskåpet antar jag man behöver passbitar, hur mycket skall man lägga in där så att dörrarna inte slår i när man öppnar ?
  • Jag skall ha vita (möjligtvis abstrakt vit, får se) luckor och svart granitskiva. Väggen bakom spisen tänker jag liva upp med något lite färggladare kakel. Jag skall även lägga om hela golvet, har någon förslag på ett träslag som passar in färgmässigt ?
  • Jag har lekt lite med idén att göra vasksidan 70cm djup istället för 60. Är det värt det ? Kommer det se konstigt ut med 70cm på en sida och 60cm på andra eller är det något man inte tänker på ?

Kommentarer om andra delar är givetvis också varmt välkomna. Vill se till jag planerar det här rätt nu iannan jag drar igång!
 
Att låta side-by-sidedörrarna sticka fram i dörröppningen är det sämsta alternativet.
Kommer aldrig se snyggt ut.
Flytta hellre dörren eller välj standarddjupa maskiner.

Allmänt känns det väldigt mycket "dörr" i det tillsynes lilla köket.
Måste båda dörrarna vara där?
Ingen man kan bomma igen, t ex den vid kylen?
Då kanske man kan utnyttja den väggen bättre.

Vitt kök tycker jag annars låter kanon :)
 
Severus skrev:
Att låta side-by-sidedörrarna sticka fram i dörröppningen är det sämsta alternativet.
Kommer aldrig se snyggt ut.
Flytta hellre dörren eller välj standarddjupa maskiner.

Allmänt känns det väldigt mycket "dörr" i det tillsynes lilla köket.
Måste båda dörrarna vara där?
Ingen man kan bomma igen, t ex den vid kylen?
Då kanske man kan utnyttja den väggen bättre.

Vitt kök tycker jag annars låter kanon :)
Ja det där kyl/frys problemet måste jag ta mig en funderare på. Att låta det sticka fram stör helt klart mitt estetiska sinne... Standarddjup är svårt, för ifall jag inte vill ha en höghöjd kly/frys kombo (vilket jag inte ville då jag vill ha mer utrymme) så måste jag köpa fullbredd av båda vilket i sin tur leder till att mer av den lilla bredd jag har försvinner.

Litet klargörande, den breda "dörren" är egentligen en dörrlös öppning in till sovrummet (hittar inget sånt alternativ i ikeas program). Göra det smalare funkar (har funderat på det), men att bomma igen kommer göra det lite svårt att sova.

 
Hejsan!
Så här skulle jag göra:
- Byta plats på diskmaskin och diskho. har själv diskmaskinen precis vid väggen och det fungerar utmärkt.
- Avsluta med ett 30-skåp till vänster om spisen. Bättre med ett utdragsskåp än en öppen hylla.
- Placera högskåpet brevid kylskåpet så att bänkskivan avslutas öppet istället.
Jag tror att elektrolux har ett side by side som det är nästan 60 djup på.
Tänk på att det behövs mer utrymme brevid ett side by side för att kunna öppna fullt då dörrarna är djupare på dem.
Mvh Thanos
 
Thanos skrev:
Hejsan!
Så här skulle jag göra:
- Byta plats på diskmaskin och diskho. har själv diskmaskinen precis vid väggen och det fungerar utmärkt.
Att det fungerar kan jag tänka mig, men vad vinner jag på det ? Som jag ser det "förlorar" jag ju den större sammanhängande bänkyta jag har mellan vask och spis istället. Vad är vinsten med den lösningen ?

Thanos skrev:
Jag tror att elektrolux har ett side by side som det är nästan 60 djup på.
Tänk på att det behövs mer utrymme brevid ett side by side för att kunna öppna fullt då dörrarna är djupare på dem.
Mvh Thanos
Tack, skall kika på det.
 
Hejsan!
Vinsten är enligt mina prioriteringar att man slipper gå runt/snubbla på diskmaskinen när den är öppen, enkan laga mat samtidigt som man stoppar i maskinen.
Konstigt nog så händer det ofta samtidigt hemma hos oss, dåliga rutiner kanske!
Har haft diskmaskin med båda placeringarna och tycker bäst om när den är längst mot väggen.
Blir det inte trångt att stå och diska så nära väggen?
Jag har ca 70-80 cm mellan häll och diskho och tycker att det är tillräckligt fast jag vet att det är i det minsta laget enl.rekommendationer. Men om man har ett litet kök får man prioritera och då vet man själv bäst vad man önskar mest.
Mvh Thanos
 
Hej!

Jag får erkänna att jag inte satt mig in i ditt köabsolut ska ha högskåpet bredvid kylen för att inte stänga in bänkskivan. Man behöver rätt mycket svängrum för höger armbåge för att det ska kännas bekvämt att jobba vid en bänk, står ett skåp i vägen blir det garanterat en inklämd känsla.

/Elin
 
kloka_elin skrev:
Hej!

Jag får erkänna att jag inte satt mig in i ditt köabsolut ska ha högskåpet bredvid kylen för att inte stänga in bänkskivan. Man behöver rätt mycket svängrum för höger armbåge för att det ska kännas bekvämt att jobba vid en bänk, står ett skåp i vägen blir det garanterat en inklämd känsla.

/Elin
Där har du helt klart en poäng. Jag skall flytta på det och se hur det blir att se ut. Utan att ha gjort om det i programmet än så tror jag det kommer se lite konstigt ut med ett högskåp brevid kylen. Återkommer när jag bytt plats på sakerna.
 
Har flera kamrater som har just högskåp bredvid kylen, och jag tycker att det är minst lika bra som något annat. Dock ska man nog "fylla upp" ovanför kylen med ett överskåp så att det blir lika högt. Finns det inget som passar perfekt kan man alltid modifiera...
Personligen tycker jag att det är bäst att samla alla höga saker på ett ställe, intrycket blir kompakt just där, men luftigare sett till hela köket.

/Elin
 
Äter du bara i köket? Är det många i familjen?
Här kommer iaf ett alternativ, som kanske gör att du ser köket på ett annat sätt...
Använd ena väggen till kök med högskåpet längst in i hörnet vid fönstret brevid side-by-side skåpet och vad som nu får plats fram till köksbänken (som du hittills har planerat den).
På andra sidan monterar du en bänkskiva på lite högre höjd och ställer lite barpallar under (=matplats), kanske med lite öppna hyllor över, eller en lång smal spegel...

Tja, jag har ju ingen aning om hur du använder ditt kök, men jag tog fasta på att du kände dej lite låst i köksplanen som den ser ut idag...
 
Misse_o_Mojje skrev:
Äter du bara i köket? Är det många i familjen?
Här kommer iaf ett alternativ, som kanske gör att du ser köket på ett annat sätt...
Använd ena väggen till kök med högskåpet längst in i hörnet vid fönstret brevid side-by-side skåpet och vad som nu får plats fram till köksbänken (som du hittills har planerat den).
På andra sidan monterar du en bänkskiva på lite högre höjd och ställer lite barpallar under (=matplats), kanske med lite öppna hyllor över, eller en lång smal spegel...

Tja, jag har ju ingen aning om hur du använder ditt kök, men jag tog fasta på att du kände dej lite låst i köksplanen som den ser ut idag...
Tack för förslaget, jag skall se om jag får fram ett förslag som följer det du beskriver. Jag tror jag är med på hur du menar. Tänkte på  en sak. Den tilltänkta arbetstriangeln blir ju lite bruten med det förslaget, allt blir ju på rad..

Det är bara jag själv i hushållet, men jag gillar laga mat så upp till 4 personer vill jag ha plats för. Köket måste vara funktionellt, dock gärna i kombination med estetiskt tilltalande :)
 
Hej!

Det är många tankar innan man bygger om sitt kök. Vi har vårt utrivet just nu och ska snart börja lägga in golvet. :)
Vi har valt samma som du tänkt, vita abstrakt-luckor och en svart stenskiva. Till detta har vi köpt Junckers Ek-skeppsgolv. Den svarta randen i golvet tar upp det svarta i stenskivan och dessutom gör parketten att rummet blir "mjukare" i förhållande till allt det svarta och vita.

Jag håller med föregående om att det nog vore en bra idé att flytta högskåpet. Kan du inte sätta det i hörnan till vänster om kylen?

Tänk efter lite innan du är alltför vågad med kaklet... Ibland är det bättre att ta ganska neutrala färger och liva upp med en målad vägg, gardiner, krukor, dukar etc för att få färg i rummet. Inte alltid så enkelt att kakla om utan att förstöra stenskivan.

Lycka till!
 
Hej!

Det är många tankar innan man bygger om sitt kök. Vi har vårt utrivet just nu och ska snart börja lägga in golvet. :)
Vi har valt samma som du tänkt, vita abstrakt-luckor och en svart stenskiva. Till detta har vi köpt Junckers Ek-skeppsgolv. Den svarta randen i golvet tar upp det svarta i stenskivan och dessutom gör parketten att rummet blir "mjukare" i förhållande till allt det svarta och vita.

Ett tips är att titta på http://www.europe.pergo.com/Consumer/Templates/eshowroom/CS_eshowroom.asp
Här kan du välja kök, färg på inredning, färg på väggar och sedan byta ut golvet och se vilken skillnad det blir. :)

Jag håller med föregående om att det nog vore en bra idé att flytta högskåpet. Kan du inte sätta det i hörnan till vänster om kylen?

Tänk efter lite innan du är alltför vågad med kaklet... Ibland är det bättre att ta ganska neutrala färger och liva upp med en målad vägg, gardiner, krukor, dukar etc för att få färg i rummet. Inte alltid så enkelt att kakla om utan att förstöra stenskivan.

Lycka till!
 
Hm, nu kommer jag med lite tankar. Jag har inte ritat upp något eller så, så kanske är det helt knas :)

Men varför inte fortsätta med bänkskivan på vasksidan ända till väggen och fortsätta runt hörnet? Den sista biten framme vid fönstret så sätter du inga skåp utan helt öppet och sätter halvhöga barstolar där så man kan sitta och äta framför fönstret. Eller ett alternativ är att göra den skivan som ett fristående bord som du kan flytta ut när det är dags att äta. Förvara två hoppfällbara barstolar bredvid så har du ett bord för 4 vid behov. Visserligen täpper du då till ingången till sovrummet och antagligen spisen också så ska man ha flamberat till efterrätten så blir det ju oundvikligen att man flamberar vid bordet... Men då får man kanske komplettera med möjlighet att äta någonannanstans i lägenheten också med hopfällbara bord man kan ta fram vid behov eller så när man är lite fler eller det ska vara lite finare. Nåja, hoppas det gick att förstå hur jag menar. Blir nästan ltie sugen på att rita upp det för att verklgien kunna visa hur jag menar. Men det får bli någon annan gång i så fall.

En stor fördel du får med det är att du kan flytta spisen närmre fönster och få större utrymme mellan vask och spis, som trots allt är den viktigaste bänkytan som är den man använder mest.


Vad gäller kyl/frys så valde jag och sambon att ha en extrahög, dvs 200 cm, kyl/frys i ett som är 70/30. Innan hade vi ett i normalhöjd som var 50/50. Nu har vi alltså betydligt mer kylutrymme men något mindre frysutrymme och jag tycker det räcker utan några som helst problem. När jag hade 30-årsfest i höstas så var det inga problem att förvara all mat i kylen. Jag har definitivt inte behov av mer utrymme i kyl/frys än så.
 
Ok, här kommer lite uppdateringar enligt en del av förslagen. Har flyttat högskåpet intill kylen nu. Den lösnignen bör fungera, men det behövs eventuellt någon passbit för att få ihop det hela.



Diskhon behåller jag kvar där jag hade den. Prioriterar längre bänk mellan spis och diskho. Jag har likadant idag (diskho nära vägg) och det fungerar utan problem.



Skall försöka få ihope en ritning enligt den helt annorlunda layout so cockaby föreslog. Intressant ha som jämförelse om inte annat.



Ikea översikt

800px-2_Ikea_Top.jpg



Ikea vänster

800px-2_Ikea_Left.jpg



Ikea höger

800px-2_Ikea_Right.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.