En god vän och jag har smackat upp ett kök. Allt är frid o fröjd än så länge. Men har dock en jäkla fundering ang kakel. Eftersom jag är nybörjare undrar jah hur man enklast räknar ut hur mycket jag behöver. Vill ha kakel mellan skivan o skåp varken högre eller lägre. Åh kaklet ska fortlöpa längs hela skivan och även på kortsidan. Ja ni ser bänkskivan är ju vinkelbyggd. Ursäkta om jag förklara dåligt men har sovit extremt dåligt i natt.

Har inga exakta mått i dagsläget på totala bänklängden men vet att den långa är 4 meter. Den kosta är la två meter. Dock är det ett fönster det kan man räkna bort ju. Höjden mellan bänk o skåp minns jag inte nu men ska mäta detta idag. Nåå hur räknar jag detta enklast? Åh vart finner jag prisvärt kakel? Gärna på erbjudande just nu för man är ju både snål o fattig.

Mvh
 
  • Kök under renovering med blå skåp och bänkskiva, vägg med blommigt tapet och markerad kakelyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höjden är kanske 0.5 m. Fönstret är troligen 1.2 m brett. Då blir det 2.8 x 0.5 + 2 x 0.5 = 2.4 kvadratmeter. Nu kommer ju kaklen i en viss storlek och du måste skära bor en del. Det betyder att du behöver en del extra, och så kommer du kanske att skära fel nån gång. Jag skulle satsa på 4 kvadrat.
Priset ligger mellan 60 och 1000 kr/kvadrat, allt efter tycke och smak. Tillkommer fix och fog. Var i landet bor du? Jag har en del kakelrester.
 
Höjden är kanske 0.5 m. Fönstret är troligen 1.2 m brett. Då blir det 2.8 x 0.5 + 2 x 0.5 = 2.4 kvadratmeter. Nu kommer ju kaklen i en viss storlek och du måste skära bor en del. Det betyder att du behöver en del extra, och så kommer du kanske att skära fel nån gång. Jag skulle satsa på 4 kvadrat.
Priset ligger mellan 60 och 1000 kr/kvadrat, allt efter tycke och smak. Tillkommer fix och fog. Var i landet bor du? Jag har en del kakelrester.
 
T Thomas_Blekinge skrev: