Okej, så även fast jag inte har något hus att möblera ännu eftersom jag är till att bygga. Så tänkte jag tjuvstarta med att bygga ihop möbler till det innan det blir så kallt ute.

Jag har dock ingen idé var jag ska vända mig för virke som är dugligt. Eftersom jag är en fattig bonddräng så har jag inte någon speciell stor budget att röra mig på. Vilket också är en av anledningarna till att jag vill bygga möblemanget själv.

Vad jag har tänkt mig ta an först är att bygga kökssåp och köksbord. Min plan för detta projekt är att konstruera innanredet för kabinet och lådor i MDF med en ram i trä(ingen aning om vilket träslag som bör användas) med luckor och lådfrontar i trä(ännu en gång så vet jag inte vilket träslag som bör användas).

Jag har valt att göra mycket i MDF då jag inte har mycket verktyg att tillgå. Bordsåg, gersåg och bandsåg, slipmaskiner, borrar, handfräs, skruvdragare och handverktyg är vad som finns. Jag kan ju inte låta projektet ta allt för lång tid så MDF verkar vara ett bra val. Vad för träart man bör välja för fronter och ramar uppskattar jag verkligen om ni ger mig lite råd om. Jag har tänkt att använda moderna köksgångjärn och skenor. Min erfarenhet av att montera gamla hederliga ledgångjärn på träslöjden var minst sagt ett stort misslyckande.

Jag är lite orolig för att det hela ska bli totalt skit, jag har inte speciellt mycket erfarenhet av att arbeta i trä så risken ser jag som rätt så stor. Mitt mål är att få köksskåpen tillräckligt stabila och plana för att kunna lägga en granitskiva ovanpå. Samt att få en lantlig känsla och om jag är riktigt galen snida lite rokoko detaljet(fast det är nog att ta vatten över huvudet till sådan grad att man hoppat ner i pluret med cementskorna).

Är det ens rimligt att bygga egen köksinredning och blir det billigare än att köpa färdiggjorda? Om så, vad tror ni man ska leta, eller kan ge tips på var man hittar material för bygget runtomkring Borlänge.
 
Vad tror om att bygga stommen i hyllplan av trä från Byggmax. Byggmax må inte inneha världens bästa kvalié och kanske inte ens så billiga iförhållande till vad man får men jag det är det enda stället jag känner till i Borlänge som säljer virke på detta sättet.

En skiva bör ge en stomme, 2 sidor á 748x600mm, en botten á 600x600 och en eller två stadgande bit på antingen 254x600mm eller 2*127*600mm.

Fast man vill antagligen sätta på en bakpanel också för att ytterligare stärka stommen. Men lite drygt 330kronor känns inte så farligt för en stomme.
 
Redigerat:
Om jag gör den i MDF så blir mitt hyllplan än billigare. Men min vision för köket är att få ett lite gammlare stuk på det hela, tycker det är lite trevligare än modern stil. Så de ska målas i en blågrå nyans.
 
Det är nog bäst att jag skaffar stommar och lådor från IKEA och sedan snickrar fronterna själv. Jag är inte supermannen och har nog varken ork eller tid att göra allt från grunden. Med stommar från IKEA får man det stabilt och förborrade hål för fästdon också så kan man fixa fronter i den stilen man vill ha själv.
 
Redigerat:
lordmetroid skrev:
Är det ens rimligt att bygga egen köksinredning och blir det billigare än att köpa färdiggjorda? Om så, vad tror ni man ska leta, eller kan ge tips på var man hittar material för bygget runtomkring Borlänge.
Nej, det finns ingen möjlighet att du kan bygga billigare än IKEA. Är ditt mål att få ett billigt kök är det mycket bättre att du letar efter begagnade köksinredningar. Sen kan det vara roligt att snickra, men det är en annan sak.

Du ser redan på din idé med att bygga skåpstomme av limfog från Byggmax. Bara trävirket blir dyrare än en färdig stomme från IKEA. Men du kan inte ha trärena skåptommar i köket, de måste lackas, och där går nån hundring till i färg. Sedan lite skruv och plugg...

Dessutom är dina önskemål är lite motsägelsefulla. Du vill både att det ska bli väldigt billigt, det ska gå snabbt, samtidigt som det ska bli ett personligt kök. Du måste bestämma dig för ett av kraven.
 
Om du har ont om pengar så är det allra billigaste alternativet att kolla tex blocket där skänker dom många gånger köks skåp. Efter som det väldigt sällan slits på själva stommarna så är det ett super alternativ

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.