Hej!

Vi har just fått klartecken från kommunen att omvandla vår carport till kallgarage. Vi har OK på att riva ett förråd i garaget. Vi har OK på att sätta upp vikdörrar i glas istället för garagedörr. Blir jättefint!

Det enda som vi måste ändra i vår bygglovsansökan är den altandörr vi tänkte ha mellan köket och ut i garaget. Vi tyckte det skulle vara praktiskt att snabbt springa ut och hämta verktyg och så från garaget.

Man måste tydligen ha en sluss för en person mellan garage och boyta dvs två dörrar som går att stänga. Detta beror på brandsäkerhet och avgaser mm

Hur ska vi göra? Ändra i bygglovet? Bygga på annat sätt?

Finns det "godkända" dörrar som gäller mellan kök-garage?

Tacksam för råd & tips!

/Catrin
 
Nej, det räcker inte med 'godkänd' dörr utan vitsen är att just det blir en sluss. Du kan inte få bort bensinångorna med bara en dörr.
 
Mitt garage ligger vägg i vägg med grovköket. Jag satte dubbel gips på garageväggen och en dörr in till grovkök/bostaden. Dörren är en Swedoor, vit med diagonala spår, samma som övriga innerdörrar, men den dörren är brandklassad B30. Kan inte påminna mig om att vi hade någon diskussion kring detta, med kommunen. Men det är möjligt att grovköket i sig, utgör en form av sluss.
 
grovkök räcker som sluss.
sen en B30 dörr närmast garaget.
 
styrman 1, tack för inlägget. Framgår kanske inte helt klart vad jag menade. Men visst, B30 dörren sitter där garage--grovkök
 
Tack för alla svar! Speciellt om brandklassad dörr B30. Det ska vi ta med i beräkningarna.

Tänkte förtydliga att vi inte kan bygga någon groventré (grovkök) pga utrymmesbrist. Det är svårt att få plats med en sluss med 2 dörrar överhuvudtaget, men vi vill jättegärna kunna gå ut till garaget via köket.

Frågan är: kan man lösa avgas-/brand-problemet utan sluss? Eller med en väldigt liten "sluss".

Dörren vi tänker oss ut till garaget blir dessutom lite brevid köket, nästan i matsalsdelen av vardagsrummet. Men det spelar nog ingen roll för bygglovet. De accepterar inte en slussfri utgång i direkt anslutning till garage oavsett vilket rum man kommer in i.

Ett alternativ är att kalla garaget för hobbyrum istället. Då går det bra med dörren kök-hobbyrum och allt annat som vi tänkt oss. Kruxet är då att vi kommer att förvara en samlarbil i "hobbyrummet" och behöver kalla det för garage för bilförsäkringens skull.

/Catrin
 
"Samlarbil"? Är det en bil som 'temps en temps' frekventerar svenska vägnätet? Eller är det en bil som ni har som investeringsobjekt, pysslar om, duttar med, polerar, fixar, donar och inte har den körklar dvs ingen olja, ingen bensin?

Jag menar  ;D vi är många härinne som har extrema hobbies! För står bilen INOMHUS och i LÅST BOSTADSUTRYMME borde väl försäkringsbolaget acceptera detta ... ?

- - -

När det gäller slussen mellan garage & bostadsutrymme är det inte en bestämmelse som tillkommit bara för att det är kul. Det finns ju anledning till kravet! Antagligen också ett antal väldigt tråkiga händelser!
 
går det inte att fundera över en sluss/vägg i garagedelen?
 
yonna skrev:
När det gäller slussen mellan garage & bostadsutrymme är det inte en bestämmelse som tillkommit bara för att det är kul. Det finns ju anledning till kravet! Antagligen också ett antal väldigt tråkiga händelser!
Skulle en brandklassad dörr räcka för att klara de tragiska riskerna? (Och brandvarnare, helst ihopkopplade)

Att det blir trevligare och praktiskt med ett slussrum förstår jag men om risken bara är lukt eller olja under skorna skulle jag inte vara rädd för en dörr i sig. Det går ju alltid att snickra ett hål där man senare plockar bort skivor och isolering och sätter i en dörr om man kommer fram till att man absolut vill ha den. Om den är en dålig idé för medelhusägaren kan man skruva dit skivorna innan man säljer huset.

Jag skulle kolla med försäkringsbolaget för att få en uppfattning om hur farligt eller harmlöst ett regelbrott skulle vara.

Men det bästa är om möjligt en planlösning med "farstu".
 
Tackar för alla svar! Skönt att diskutera i ett forum där folk har idéer och erfarenheter!

Vi får nog försöka få till en "sluss" i planlösningen i alla fall. Man kanske kan ha nytta av den o hänga ytterkläder o ställa av sig stövlar o så.

Jag gissar att man inte får förvara bilar (oavsett om man lyfter in dem med lyftkran) i hobbyrum/förråd.

Ska kolla med samlarbilförsäkringen om man får ha bilen i ett låst "uterum".

Det vi tänker bygga blir ett slags kallgarage/uterum/hobbyrum/förråd. Vi tänker ha kvar asfalten i vår carport och bara sätta på vikdörrar med enkelglas i ändarna. Tak och de två längsgående väggarna är fullt isolerade pga att de utgörs av rum (grannens och våra rum i hopsittande radhus). Man kanske skulle ta och kalla den gamla carporten för "uterum" istället?

/Catrin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.