nizzehult
Ny här på forumet :D


Har just kastat ut vårt Ballingslövskök från 90-talet och ersatt det med IKEA's Metod.
Är ganska nöjd, både med pris, kvalitét och finish. Bytte även vitvaror - det mesta från IKEA.
Visst finns det saker som stör mig men det tänker jag inte rapa upp här. Över lag så är vi nöjda. Trots Paul-Staffanstorps inlägg ;)


Min fundering gäller köksglas.
Ja jag vet, det finns åtskilliga trådar om detta men jag har klurat och funderat och kommit på en egen lösning som ingen verkar ha anammat och nu skulle jag vilja bolla den med er.


Visst går det att ringa en lokal glasmästare och be dom sätta in sina prylar men då slutar prislappen på ett femsiffrigt belopp och det tänker jag inte betala för nåt som enkelt och billigt som - glas.


Först och främst så tycker jag att argumentationen om floatglas vs. härdat glas är ett marknadsföringstrick. Klart att härdat glas är hållbarare men grundfrågan är: behövs det? Nej säger jag! "Ja men tänk om man slår i nåt och tänk på att hällen finns där som alstrar värme?" Snack! Känn på kaklet när du lagar mat, det blir inte ens ljummet. Och det betyder ju att man i så fall borde sätta härdat glas i samtliga rutor i huset för dom kan man ju också slå i med nåt...Äsch, det krävs en rejäl smäll innan glaset tar skada, glas är starkare än man tror och det är bara om det sitter felmonterat, dvs i spänning som det är sprött. På köpet får man ett glas som kostar flera gånger mindre och som det går att göra hål i om det skulle behövas. Eller kanske byta mot tonat om man känner för det.


Nästa fundering gäller uppsättningen. Jag tänkte så här: om man sätter en U-list nere och en vanlig trälist som man använder vid kakling uppe så går det snabbt att sätta upp och eventuellt byta "motiv" om lusten faller på. Jag har därför med ljus och lykta letat en aluminiumprofil som ska ha ett innermått på 4-6 mm att ställa längs bakkanten på bänkskivan men inte hittat någon, det minsta jag hittat är 8mm. 10mm, 12mm eller bredare är dock inga problem att hitta. Det är billiga prylar: en list som var 10x10x10x1,5 (som då ger ett mellanrum på 7 mm) hittade jag för 32,- och den var då 200cm lång!
Det optimala vore att hitta en list med inbyggd tätningslist i framkant av typen silikonläpp men det tror jag är att hoppas för mycket.
Nåväl. Jag funderade då ett tag och kläckte följande idé: varför inte ta en list som har 7 mm innermått och där sätta TVÅ 3mm glasskivor och så sätter man tapeten, folien eller vad man nu hade tänkt ha för motiv mellan skivorna? Alternativt: byta ut bakre skivan mot en board, typ masonite. Kanske vitmålad?
U-profilen behöver man inte fästa mekaniskt på bänkskivan eller i väggen, en silikonsträng fungerar både som tätning och "lim" (tänk på att många akvarium är ihopsatta enbart med silikon). Tyngden på glaset borgar också för täthet och fixering.
Först tänkte jag att man även skulle ha en aluminiumlist i överkant och att den skulle vara lite djupare, då kunde man helt enkelt lyfta in hela glaspartiet uppifrån (jfr: spegeluppsättning) men en kakellist blir nog enklare. Eller styra in glaset från sidan om kökets utformning medger det. Den seriöse skulle rent av tänka sig att fräsa ett spår i undersidan av skåparna för ändamålet men nu pratar vi överkurs...


I mitt fall så skruvar man därefter upp sin kakellist och voilá: skivan (skivorna) är i position! Man bör nog dra en silikonsträng mellan listen och glaset om man inte får tag på en list med inbyggd tätning men annars ska väl detta koncept fungera?


Ändarna på glaset får man lösa genom att ta samma U-profil, gera 45 grader och kleta fast. Alternativt: anpassa en U-profil som passar mellan överkant och nederkant, slå ihop den lite och sedan försiktigt knacka in den från sidan. Utan gering alltså. Hörnen blir lite knepigare men jag har sett att det finns speciella lister som är gjord just för detta.


Fördelar:
- Billigt! Vanligt fönsterglas kostar inte mycket (ca 350kr kvm) och den här typen av list kostar fickpengar.
- Kan göras helt utan skarvar - om det inte är en vägg som är jättelång (> 250 cm). Men då kan man skarva med en H-profil på mitten.
- Lätt att plocka bort och byta motiv, tar max ett par timmar och det behövs bara lite nytt silikon.
- Inga underarbeten av baksidan är nödvändigt.


Nackdelar:
- Bygger ut mer än konventionellt kakel, dvs ca 10 mm.
- Man kan inte använda ett för tjock mellanlägg. En strukturtapet funkar nog inte.
- Har man ett elluttag någonstans så kan det komma väl långt in.


Nå, vad säger ni om mitt resonemang?
 
Jag har gjort så som du beskriver i min förra lägenhet. Där använde jag 6mm vanligt glas som jag satte ovanpå bänkskivan och satte fast med silikonrand mot bänkskivan. Medan jag satte en kakellist i överkant.
Jag stötte emot denna skiva ett antal gånger med allt från stekpanna till diverse grytor utan att jag fick några märken.
 
nizzehult
Låter bra.
Vad använde du för list och var fick du tag på den? Var den bredare än glaset?
 
Jag tycker att idén verkar bra. Om man mot förmodan skadar glaset så får man väl helt enkelt byta det. Även efter 3-4 bytta glas borde väl kostnaden ligga under en skiva av härdat glas.

Eluttag borde inte vara något problem. Skär ett hål i glasskivan och montera eluttaget mot glasskivan med extra långa dosskruvar. Några eluttag genom skivan har den extra fördelen att hålla skivan på plats.

Jag tycker t_conradssons lösning verkar fullt tillräcklig. Jag har svårt att tro att glasskivan skulle kunna släppa från silikonranden och ramla ut från väggen nedtill.
 
Jag hörde någonstans att vanligt fönsterglas är något grönt i tonen och att om du ska sätta tapet bakom blir detta konstigt. Sant eller inte vet jag inte.
 
nizzehult
Aha. Ja så kan man säkert göra med 6mm glas men jag tänkte använda 3mm + en vitmålad board bakom. En list är därför nödvändig. Inte minst därför att jag vill ha bakgrunden lätt utbytbar om tanken faller på.

Jo jag har också hört att vanligt glas kan ge lite skumma färgtoner, å andra sidan så ger nog de nyinstallerad LED-stripsen också lite skum färg så det kanske går på ett ut :cool:
 
Har du bara stöd bakom glaset så kan jag inte se att det skulle gå sönder särskilt lätt. Oftast när det krävs härdat glas är det inte för hållbarheten utan för att glaset skall splittras i små "ofarliga" bitar jämfört med långa skärvor. Inte heller så relevant för köksglas.

Man tillsätter järn i glas för att det skall gå lättare att värma upp och detta färgar glaset och kan synas mot en vit bakgrund. När jag jobbade med glas fanns "Optic" kvalitet utan järn just för detta som var pest att jobba med :)
 
nizzehult
Jag har nu varit till ett par glasmästerier och bollat min idé.

Den första köpte min idé och hade dessutom U-profilslist i aluminium med 6mm innermått på hyllan (men den kostade 100,-/lpm). Ca 300,-/kvm för 3mm glas men dom kunde inte erbjuda håltagning.

Den andra tyckte jag skulle skippa U-profilen. Den kommer att bli fet och äcklig och du kommer att svära över dess existens sa han. Han tyckte jag skulle använda 4 mm glas och silikona fast den direkt på bänken, bara palla upp med några tändstickor och dra med genomskinlig silikon. Även i hörn och mellan skivorna och sedan en enkel list i överkant. Den dagen man vill byta skär man bort allt silikon med kniv och börjar om. Boarden behövs inte om baksidan är slät. Inga eldosor här heller sa han, det försvagar glaset utan fixa så all el sitter i skåpen.

Hm. Satte lite griller i huvudet på mig. Så man kanske ska sträva efter att få väggen "tapeteseringsslät", sätta tapeten på väggen och därefter montera fast glaset som han föreslog. Ca 400,-/kvm kostar 4mm glas. Blir inte lika lätt att byta motiv som med min förra lösning men ändå fullt möjligt. Får då flytta en eldosa och täcka för den andra. Om glasets lilla grönton sa han att det endast går att upptäcka om du har en kritvit bakgrund, knappast annars.

Silikonarbeten är dock inte så enkelt som det ser ut har jag fått erfara. Även om man givetvis maskerar först så blir det svårt att få det snyggt och se proffsigt ut. Tur att silikon är billigt ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.