Vi har köpt en större lägenhet och ska renovera köket där. Det är ett ganska litet kök, drygt tre meter på ena sidan och 1,5 på den anda.
Men det är så mycket som man ska ta ställning till. Vi har iallafall bestämt oss för att satsa på självstängande fullutdragslådor i bänkskåpen och induktionshäll, alltid något ;). Samt fullhöjds kyl/frys med automatisk avfrostning.
Så här kommer en massa frågor från oss:

Har Ikea självstängande lådor, det känns inte riktigt så på deras varuhus?
Är det bra att placera kyl/frys intill ugn/mikro, det kanske sprids för mycket värme från ugnen alt kyl/frysen får minskad livslängd? (Då skulle de i så fall placeras mittemot hällen, alternativet är annars att ha kyl/frys en bit bort från hällen).
Hur är det med tillbehör, passar Ikeas lådinsatser till alla kök, eller har alla leverantörer sina egna måttanpassade svindyra tillbehör?
Monteringen av stommarna, hur stor skillnad är det egentligen på fabriksmonterade stommar och sådana som man monterar själv, är de fabriksbyggda så mycket stabilare och bättre som försäljarna hävdar?
Dessa passbitar, måste man stjäla en till två decimetrar på varje sida, tycker att de tar värdefull skåpsyta, eller kan man bygga ut en vägg några centimetrar och då ha 150 cm skåp istället för 140, om väggen är exakt 150 (finns en inbyggnadsgarderob bakom)?
Är det vettigt att köpa ett dyrare kök med snyggare luckor från en leverantör som tar totalansvaret för installationen (vi ska inte montera köket själva), eller kan man få samma service/trygghet från Ikea? Tänkte hur som helst inte köpa Ikeas vitvaror.
Diskmaskin, har läst att 45 cm har sämre kvalitet än 60, 45 sparar utrymme i vårt lilla kök, och räcker egentligen till två pers, men kanske är ett dumt val ändå?
Har Ikea underlimmade/planlimmade diskhoar eller endast övermonterade?
 
ankan35 skrev:
Har Ikea självstängande lådor, det känns inte riktigt så på deras varuhus?
Japp, det har de! Citat från deras kökskatalog: "Fullutdragslådorna glider tyst och smidigt och är självstängande för att inte slamra. Våra dörrdämpare gör dessutom så att luckorna bromsas upp de sista millimetrarna och därmed stängs ljudlöst".

ankan35 skrev:
Är det vettigt att köpa ett dyrare kök med snyggare luckor från en leverantör som tar totalansvaret för installationen (vi ska inte montera köket själva), eller kan man få samma service/trygghet från Ikea?
IKEA har fullständig installationsservice som tar hand om hela jobbet från början till slut. För mer information se www.ikea.se/koksservice.

ankan35 skrev:
Har Ikea underlimmade/planlimmade diskhoar eller endast övermonterade?
Du kan få din diskho underlimmad om du vill. Kostar säkert lite extra men det kan det vara värt.

Lycka till med ert nya kök!
Mvh Anna
 
Jag tycker inte att man skall lita helt på ett citat från en marknadskatalog, likväl som man inte skall lite fullt ut på en försäljare. När jag har testat IKEAs "dämpare" så tycker jag inte de har svarat upp till förväntningarna. Jämför man med HTH, Ballingslöv, Kvänum m fl så är känslan att de stänger bättre än IKEAs dämpare.

Om man kollar på IKEAs utställningar, kataloger mm så tycker jag att man ser de brister som finns, d v s passformen eller rättare sagt dess frånvaro, inte ens deras egna montörer lyckas få till luckorna jämt och handtag och andra saker diffar klart synligt. Frågan är om de gör det bättre hemma hos någon annan?

Inget ont om IKEA i övrigt, de har mycket bra och har en mängd kökstillbehör som är mycket prisvärda.
 
Jag kan hålla med om att Ikeas dämpare och lådstängare känns klenare än de dyrare märkena. Kanske deras uställningskök är slitna, men jag tycker inte att deras lådor känns självstängande alls. Deras kök är mycket prisvärda, de andra är oftast minst dubbelt så dyra. Frågan är om det är värt dubbelt så mycket också?
 
Jag har gjort en jämförelse mellan HTH och IKEA. Lucka från HTH, SOFT VIT och från IKEA, Abstrakt Vit, jag tog samma bänkskiva, diskbänk, vitvaror, dämpare och belysning samt samma arbetskostnad för båda köken för att få en så rättvis bedömning som möjligt. HTH-köket är då 20% dyrare än IKEA.

Jag går ofta på magkänsla och den är bäst hos HTH. Jag har även kollat Sentense och de är ytterligare lite dyrare.

Tänk på att det ofta går att pruta en del hos de flesta firmorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.