Är plasmafilter till köksfläktar så bra som reklamen säger? Letar köksfläkt till trångt kök och tittar på olika märken, bl.a. Fjäråskupan, Tovenco och Swedluxury, som har modeller som fungerar i vårt kök (det får t.ex. inte vara mer än 65 cm från underkant till "skorstenens" topp), och de har alla tre så kallade plasmafilter som lovar mycket, men också kostar mycket. Är det någon som har erfarenhet av sådana filter (gärna från de tillverkare som jag tittar på, men intresserad av all input).
 
Hittade du någon information om detta?
 
Vi har plasmafilter i vår lägenhet och har problem med lukt av fett. Eftersom vi har slarvat med rengöra fettfiltret (stålfiltret) så har både motor och plasmafilter påverkat av fett. Fläkt/motor är rengjorda men plasmafiltret verkar inte gå att ta isär och rengöra. Och det är plasma filtret som stinker fett.

Så min erfarenhet av plasmafilter är att man måste vara noga med underhåll om det ska hålla "en livstid" som det ofta marknadsförs med.

Kommer nog försöka byta till kolfilter
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Råd & Rön testade kolfilter och plasmafilter till köksfläktar nyligen. Vissa kolfilter var pinsamt dåliga och väldigt dyra i drift (ett spann på ca 4000 - 38000 kr på 10 år om jag minns rätt). Plasmafiltren klarade sig väldigt bra när det gällde filtreringen och kostnad under 10 års tid. I de flesta fall så var det värt att satsa på åtminstone de dyrare filtren som kan tvättas och regenereras, alternativt plasmafiltren.

Jag köpte ett plasmafilter till min köksfläkt i början av 2023 och än så länge funkar det fint. Märkte dock att det verkligen är värt att leta upp bästa pris. Sparade ca 5000 kr på grund av en kampanj som råkade vara just då. :)

Bra poäng det där om att vara noga med att rengöra fettfiltret dock. Det ska jag tänka på. :)
 
  • Gilla
jesper256
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.