hej! Full gång med renovering i kök och har pratat med sotare och kommun så jag har godkännande att gå ut med imkanal genom väggen till köksfläkten.

Men inser nu att det är väldigt tajt med space mellan uttag och där hålet ska bli.

Sotaren vill ha 160mm spirorör med Brandspjäll och 3cm brandisolering. Kan brandisolerinngen vara ihoptryckt just i början av hålet så jag får plats med röret?

Måttband visar avståndet mellan ett eluttag och ett hål i väggen för en köksfläkt under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Varför 160 mm, anslutningarna på köksfläktar är 125 mm och brandspjäll till rimlig kostnad finns till 125
 
Fläkten jag har är på 150mm. Och sotaren ville att jag skulle köra samma dimension som fläkten
 
H
Ok , 150mm ? Dåkan det bli problem, har ingen ide då:(
 
Jag var i samma sits, förstås vill man ha så grovt rör som möjligt för så bra flöde som möjligt, men sen inser man hur mkt plats 160 rör tar, speciellt böjar etc., så jag fick också köra en reducering... :(
 
Jag gav mig in på att göra hålet för 160. Ordnat nu och de va lite knivigt, men de är ordnat! Har då bara en fråga om brandspjället.

Närbild på ett brandspjäll med små metallöglor, eventuell smältsäkring, och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är dom där små metall ögglorna ”smältsäkringen”?
 
Ska brandspjället sitta så här löst?

 
H
Ett mekaniskt brandspjäll är ett med fjädrar som håller det öppet och någon form av metall som smälter vid värme, då slår det igen, ett sådant är av engångstyp har jag för mg, så löser det ut så ska det bytas, Tror nog att det kan skvalpa lte i det på vingarna men har ingen betydelse
 
Brukar vara en packning runt spjället som sväller vid brand och då låser fast spjället i kanalen
 
Tackar för alla svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.