Hej

Min köksfläkt är dragen genom väggen, men röret slutar i höjd med tapeten så luften bör ju spridas lika mycket mellan stenen i väggen som den blåses ut genom gallret, se bild. Utgår från att detta inte är rätt. Jag har en bit plaströr och en tub byggskum hemma. Drar mig dock för att använda det som nödlösning för det är asdrygt att få bort sen. Vad är rätt här, att dra isolerat spirorör hela vägen genom väggen?

Öppning i vägg för köksfläkt med synligt ventilationsrör som slutar vid tapetkanten inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spirorör med brandisolering om det ska vara enligt reglerna. Hur ser det ut på utsidan fasaden? bilder går inte att se förresten.
 
BirgitS
Hej och välkommen!

Tyvärr syns inte din bild. Det händer ibland och oftast löser det sig om man försöker igen och särskilt om man då laddar upp den från en dator i stället för från en mobil.
 
En imkanal (alltså röret från en köksfläkt ut i det fria) ska vara utförd i klass EI15, dvs den ska skydda mot spridning av brand och rök i minst 15 minuter, underförstått i detta fallet om det brinner inne i kanalen. Normalt löser man detta genom att utföra kanalen i form av ett stålrör typ "spirorör" och isolering i form av högdensitets stenull, av praktiska skäl ofta av en typ med nät på ena sidan så det är lätt att binda ihop. Mellan isoleringen och andra byggnadsdelar bör det finnas en luftspalt. Samt att man drar ut kanalen genom taket för att undvika brandspridning till fasad eller upp i takfot.

Nu finns det ju inga utförandekrav kvar i BBR när det gäller sånt här så det är i princip upp till dig som byggherre att visa på att din lösning uppfyller EI15 oavsett hur du gör. Det jag beskrev ovan var i princip de gamla, mer detaljstyrande reglerna, som ger en lösning som också klarar dagens krav. Men eftersom det är fritt fram att designa själv så har det börjat dyka upp lösningar för imkanal ut genom vägg. Tyvärr glöms ofta brandskydd av fasad och takfot bort i sådana lösningar. Men eftersom imkanal genom vägg inte fanns i de gamla reglerna så finns det ingen vedertagen lösning för hur det ska se ut på utsidan. Som sagt, fritt fram, men du är ansvarig för att lösningen är säker. Som fastighetsägare är du dessutom ansvarig för ditt brandskydd så det hjälper inte att någon annan gjort en olämplig lösning heller.
 
Ok, vi testar så här istället:
2po5enn.jpg
 
zilzlw.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.