Jag har en ide om att ansluta min köksfläkt till skorstenen via vinden. Någonting jag behöver tänka på? Behöver jag isolera med tanke på att varm luft åker via vinden och kanske skapar onödig kondens/fukt?

Huset är självdrag med en fläkt uppe på toppen av skorstenen

Bifogar min köksritning och hur gamla huset ser ut. Tänkte använda den vänstra nedre intaget Del av en arkitektonisk ritning eller planlösning som visar layouten för ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D ritning av ett kök med markeringar, nummer 1 och 2, och blå pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
En imkanal (köksfläkt) ska ovillkorligen brandisoleras så fort den börjar gå genom vägg/tak ut från köket.
[länk]
Jag misstänkte att jag skulle brandisolera. Är det någonting med anslutningarna som jag ska tänka på? Eller är det bara att köra? Hur är det med kallras?
 
En väldigt viktig sak att göra tidigt (som jag missade tidigare), typ under projekteringens gång, är att göra en bygganmälan och invänta startbesked innan fysiskt arbete påbörjas.

Ta å läs "allt" på följande site, så får du svar på många frågor,
https://imkanal.se/
 
  • Gilla
Dashio och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En väldigt viktig sak att göra tidigt (som jag missade tidigare), typ under projekteringens gång, är att göra en bygganmälan och invänta startbesked innan fysiskt arbete påbörjas.

Ta å läs "allt" på följande site, så får du svar på många frågor,
[länk]
Tack så hemskt mycket! :)
 
Fortsätter på tråden då vi håller på att montera och stöter på flera problem.

Vi har en takfläkt ovanpå skorstenen och när jag gjorde hål i skorstenen så upptäcker jag att det är ett metallrör som ligger där i? Jag förväntade mig att det skulle vara tomt i kanalen. Jag misstänker att det kanske är kanalen men blir lite osäker på hur jag ska ta reda på det. Bifogar en bild på hur det ser ut ovan skorstenen och det är den röda pilen som jag misstänker är kopplad på metallröret i kanalen. Nästa fråga är, bör det inte finnas ett skorstenshuv? Tänker när det regnar och snöar.
Takventilering på tegeltak, rör, kabel, solnedgång, bostadshus, träd, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.